Citat:
Ursprungligen postat av
Isefise
Idag 2021-01-18 maila jag till Expr. journalist som skrev artikeln, Joha* Ronge. Inte fått svar. Förväntar mig inte det egentligen.
Ämne: Angående "Toppjuristens" dom idag
Hej! 🙋♀️
Tack för en mycket klar och bra saklig skriven artikel, ang ovan nämda ämne.
Min stilla undran är ändå; När ska hon, den nu dömda "toppjuristen" få utskrivet sitt namn och med dito tillhörande ansiktsfoto i Expressen?
"Andra" givetvis dömda, brottslingar, mördare mm kan jag som läsare få både namn och foto på. Mvh/ ***
Jag skumläste artikeln i dag på paddan och skulle läsa den på datorn men fick scrolla för den ligger under gamla nyheter och annat väldigt långt ner.
Det här är ju en stor nyhet. Varför sänker dom ner den så?
Citerar lite då artiklar kan försvinna. Kolla klippet i artikeln där reportern berättar om intervjun när Karin hade blivit släppt från första häktningsförhandlingen.
Hon ligger bakom mord- planen mot Olsson Lilja
Publicerad 18 jan 2021 kl 10.56
Den tidigare toppjuristen fälls för att ha beställt mordförsöket på advokat Henrik Olsson Lilja.
Straffet blir 14 års fängelse.
I ett pressmeddelande skriver Stockholms tingsrätt:
”Genom utredningen anser tingsrätten att det är klarlagt att kvinnan under ca ett års tid uppdragit åt flera personer att döda” Henrik Olsson Lilja.
I april i fjol dömdes bankrånaren Billy Rieloff, 55, för mordförsöket.
En kvinnlig tidigare toppjurist som Olsson Lilja haft en långvarig konflikt med blev tidigt misstänkt för att ha beställt attacken.
Hon anhölls kort efter mordförsöket men bevisningen räckte inte för häktning. Nyligen frisläppt mötte hon Expressen och sa då om åklagaren Lucas Erikssons insats i rättssalen:
– Det var ingen superklippa direkt.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppjuristen-ligger-bakom-mordplanen-pa-olsson-lilja/
Men där hade Karin fel för åklagarna var bl.a. Lucas
Åklagare
Kammaråklagarna Lucas Eriksson och Frida Rylander