2021-01-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Jag kör med en Bafang på 1kW på min MTB. Supernöjd med motorn och det är helt vansinnigt kul!

Jag tyckte mig ha läst att elcyklar får ha högst 250W. Får man bara åka i skogen med 1kW?
Citera
2021-01-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Jag tyckte mig ha läst att elcyklar får ha högst 250W. Får man bara åka i skogen med 1kW?

Du får inte åka alls med ett hembygge som har 1KW. I skogen får du inte köra enligt terrängkörningslagen.
Citera
2021-01-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Du får inte åka alls med ett hembygge som har 1KW. I skogen får du inte köra enligt terrängkörningslagen.

Så snubben tidigare i tråden kör olagligt? Av ren nyfikenhet, vet du vad påföljden är om man åker fast?
Citera
2021-01-15, 19:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Så snubben tidigare i tråden kör olagligt? Av ren nyfikenhet, vet du vad påföljden är om man åker fast?
Är inte helt säker,men skulle kunna gissa på olovlig körning (om man inte har mc-kort) på registrerad,oskattad,obesiktad lätt motorcykel,samma som för trimmad moped..

För själva färden i skogen vet jag inte..

Men varför skulle man stanna?
Jag menar,inte drar polisen ut med V90 i skogen,eller springer ikapp?😄
Citera
2021-01-18, 16:31
Medlem
Citat:

Eh hrm. 250 watt menar jag såklart.

Ponera nu att man hade haft 1kW, då vet jag inte vad påföljden skulle bli, men det lär väl vara samma som om man kör trimmad moppe typ, precis som någon skrev. Där jag bor känns sannolikheten att åka fast inte så stor dock - även om jag hade haft 1kW.

Vansinnigt kul är det i alla fall!
Citera
2021-02-13, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Eh hrm. 250 watt menar jag såklart.

Ponera nu att man hade haft 1kW, då vet jag inte vad påföljden skulle bli, men det lär väl vara samma som om man kör trimmad moppe typ, precis som någon skrev. Där jag bor känns sannolikheten att åka fast inte så stor dock - även om jag hade haft 1kW.

Vansinnigt kul är det i alla fall!

Du kan konfigurera den som moped om du stryper hastigheten till 25 km i timmen.

Men då måste den följa alla andra lagkrav på en moped samt vara trafikförsäkrad.
Citera
2021-02-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du kan konfigurera den som moped om du stryper hastigheten till 25 km i timmen.

Men då måste den följa alla andra lagkrav på en moped samt vara trafikförsäkrad.

Är det lätt att få ett hemmabygge godkänt vid en mopedbesiktning?
Citera
2021-02-13, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

Jag är osäker på svensk lag på den punkten. Men tror inte man besiktar klass 2 mopeder.
Citera
2021-02-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag är osäker på svensk lag på den punkten. Men tror inte man besiktar klass 2 mopeder.

En moped klass II ska vara typgodkänd eller godkänd vid besiktning enligt Transportstyrelsen. Kanske blir svårt att få ett hemmabygge godkänt.

Citat:
En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
Citera
2021-02-13, 19:45
Avslutad
Citat:
En moped klass II ska vara typgodkänd eller godkänd vid besiktning enligt Transportstyrelsen. Kanske blir svårt att få ett hemmabygge godkänt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/

Ah ja då ska den besiktas.

Men följer den reglerna ska det ju gå.
Citera
2021-02-24, 18:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag tittade på att bygga en el-moped och typbesiktningen kostar 15000kr ..

Detta är enbart för att barn inte ska snickra ihop en moped i källaren av trä och buntband...
Citera
2021-02-25, 09:49
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ah, vad tråkigt. Så det blir i princip omöjligt att byta ut en motor i framtiden till en annan modell/märke, om man skulle vara missnöjd med sin setup? Man blir låst.
Ja, i de flesta fall blir man låst vid den ursprungliga typen av motor. Extra tråkigt blir det om även batteriet sitter integrerat som en del av cykelns ram...

En tanke kan vara, att tillverka en adapterplatta som man monterar på motorns plats. Sedan monterar man ett vanligt vevlager i plattan, och gör en elmotorinstallation i bakhjulet.

För att svara på trådens ämne, vill jag tipsa om tyska Pendix. Motorn monteras istället för det vanliga vevpartiet.
https://pendix.de/

En annan tysktillverkad motor är Neodrives. De tillverkar bakhjulsmotorer.
Går att köpa bland annat här:
https://www.poison-bikes.de/E-Bike-Nachruesten/Neodrives/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in