2021-01-12, 13:27
Medlem
Hej,

behöver ny cykel och tänkte jag skulle bygga en egen elcykel. Så jag gjorde lite efterforskningar på vilka motorer var bra. Men när jag går in på cykelkraft eller cykloteket, så hittar jag ingenstans där jag kan köpa Bosch- eller Shimano-motorer. Man kan köpa displayer och tillbehör, men hittar inte själva motorn...

Är motorn så pass integrerad i ramen att man inte kan bygga sin egen elcykel med just dom bitar man själv vill ha?

Betyder detta också att om man köper en t.ex. cykel med Shimano Step, så kan man omöjligt byta till ett annat system om 10-15 år?
Citera
2021-01-12, 13:48
Medlem
tnems avatar
Bara motor kan man nog inte köpa i såna fall handlar det nog ett kit där styrelektronik också ingår, och troligen även batteri.

Kan vara så att de har tolkat reglerna som att de har ett ansvar för produkten som gör att de måste se till att cykeln har tillräckliga bromsar. Eller att man inte vill att kunder skall riskera att skada sig med deras produkter pga att någon byggt en undermåligt cykel.
Finns ju andra aktörer som säljer kit dock.

Fråga Cykloteket om det går att köpa kit från Shimano.
Citera
2021-01-12, 16:14
Medlem
Här finns allt du behöver:
https://www.alibaba.com/product-detail/Electr-Bicycl-Part-Bicycle-Electric-450W_1600146306995.html?spm=a2700.galleryofferlist .topad_creativ e.d_title.781c7cedFcGrh9
Citera
2021-01-12, 16:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,

behöver ny cykel och tänkte jag skulle bygga en egen elcykel. Så jag gjorde lite efterforskningar på vilka motorer var bra. Men när jag går in på cykelkraft eller cykloteket, så hittar jag ingenstans där jag kan köpa Bosch- eller Shimano-motorer. Man kan köpa displayer och tillbehör, men hittar inte själva motorn...

Är motorn så pass integrerad i ramen att man inte kan bygga sin egen elcykel med just dom bitar man själv vill ha?

Betyder detta också att om man köper en t.ex. cykel med Shimano Step, så kan man omöjligt byta till ett annat system om 10-15 år?

Premium märken som Bosch och Shimano finns inte på marknaden,inte motorerna.
Vill du ändå bygga elcykel med mittmotor så finns det märken som Bafang att köpa. Går att beställa ett komplett monteringsset i olika pretandaklasser från t.ex. Ebay och många svenska återförsäljare har Bafang i sina sortiment.
Citera
2021-01-12, 16:43
Medlem
Jag kör med en Bafang på 1kW på min MTB. Supernöjd med motorn och det är helt vansinnigt kul!
Citera
2021-01-12, 17:31
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,

Ja precis, ramen till en bosch eller shimano är alltid specialanpassad till cyklarnas ram. En Bafang motor stoppar du bara i samma ställe där din cykels vevparti är. Allt är anpassat för "vanliga" trampcyklar
Citera
2021-01-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ja precis, ramen till en bosch eller shimano är alltid specialanpassad till cyklarnas ram. En Bafang motor stoppar du bara i samma ställe där din cykels vevparti är. Allt är anpassat för "vanliga" trampcyklar

Bafang ser ut att göra flera olika sorters motorer. Vissa som kräver speciella ramar, andra som inte gör det. Men de kit som säljs för eftermontering kräver förhoppningsvis inte specialram.

Glöm förresten inte att moms, tull och avgifter tillkommer vid köp från tredje land (utanför EUs inre marknad).
Citera
2021-01-12, 18:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Bafang ser ut att göra flera olika sorters motorer. Vissa som kräver speciella ramar, andra som inte gör det. Men de kit som säljs för eftermontering kräver förhoppningsvis inte specialram.

Glöm förresten inte att moms, tull och avgifter tillkommer vid köp från tredje land (utanför EUs inre marknad).

Finns bara en variant av Bafangmotor (bafang ultra M620) som görs till specialramar, , påminner mycket om Bosch och shimano, resten är motorer som sticks in i ramens vevpartibox . Fästen och beslag följer med i kitet 250w-upp till 1500w varianter.

Det lönar sig inte längre att skicka efter Bafangmotorer från kina, straffskatten är uppe i 90% på cykeldelar från Kina ( Ny EU tull på beställning av europas elcykeltillverkare) Lika bra att köpa en Bafangmotor i Sverige, skattat och klar.

Exempel : https://www.batbike.se/bafang/

Jag köpte min 750 w för 2 år sedan för 4500:- , nu kostar samma motor 6400:- p-g-a- all ny skatter
Citera
2021-01-12, 18:44
Medlem
Jag ville inte ha något Kina-skit så jag köpte en BikeeBike motor på 1500W från Italien.
Hög kvalitet, jävla drag och massor av inställningsmöjligheter via mjukvaran i mobilappen!
Var förövrigt på fabriken strax före jul och de har varit extremt servicevänliga.(ligger utanför Modena inte långt från Ferrari)
Kan verkligen rekommenderas.
Jag monterade den på en KTM Downhillcykel och är mycket nöjd.
Citera
2021-01-12, 18:57
Medlem
[quote=Opaque|74294327]Finns bara en variant av Bafangmotor (bafang ultra M620) som görs till specialramar, , påminner mycket om Bosch och shimano, resten är motorer som sticks in i ramens vevpartibox . Fästen och beslag följer med i kitet 250w-upp till 1500w varianter./QUOTE]

På deras sida ser det ut som sju "MID" modeller kräver specialram medan fem "MID(BOTTOM BRACKET)" modeller är kompatibla med vanligt 68 mm vevlager.

https://bafang-e.com/oem-area/drive-systems/
Citera
2021-01-12, 19:06
Medlem
Opaques avatar
[quote=Hominem|74294858]
Citat:
Finns bara en variant av Bafangmotor (bafang ultra M620) som görs till specialramar, , påminner mycket om Bosch och shimano, resten är motorer som sticks in i ramens vevpartibox . Fästen och beslag följer med i kitet 250w-upp till 1500w varianter./QUOTE]

På deras sida ser det ut som sju "MID" modeller kräver specialram medan fem "MID(BOTTOM BRACKET)" modeller är kompatibla med vanligt 68 mm vevlager.

https://bafang-e.com/oem-area/drive-systems/

Oj, trevligt att Bafang uppdaterat sin tillverkning, svårt att hinna med alla nyheter.

Verkar som om man kan byta motor också eftersom de är till salu till privatperson ?
Citera
2021-01-13, 11:20
Medlem
Citat:

Ah, vad tråkigt. Så det blir i princip omöjligt att byta ut en motor i framtiden till en annan modell/märke, om man skulle vara missnöjd med sin setup? Man blir låst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in