2021-01-15, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avlans
Märkligt att detta inte kommunicerats i någon av facebookgrupperna.

Den största tränaren (han har fler hästar, större personalstyrka än vad Wahl) har gått miste om sin licens, startar inte sina hästar och ingen vet vad som händer.

Självklart är ryktet redan igång på Stallbackarna. Men vill minnas att många tränare/jockeys tidigare har hängts ut på nolltid. Historien sväljer hull med hår.

Ja, inte ens Marie Lustig som från dag 1 kritiserat De Burca säger något nu.
Citera
2021-01-15, 10:18
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Ja, inte ens Marie Lustig som från dag 1 kritiserat De Burca säger något nu.

Advokaten då? Annette eller vad hon heter. Men hon verkar ju inte riktigt klok hon heller. Galoppmänniskor över 50 förefaller vara en egen kategori.
Citera
2021-01-15, 10:32
Bannlyst
Citat:
Advokaten då? Annette eller vad hon heter. Men hon verkar ju inte riktigt klok hon heller. Galoppmänniskor över 50 förefaller vara en egen kategori.

Inte i någon av de grupper där jag är medlem i alla fall. Märkligt tyst kring detta ...
Citera
2021-01-15, 10:51
Bannlyst
V64 på söndag igen, men jag känner inget större engagemang. Är i alla fall med på en andel, så lite spänning kan det bli. Låt oss bara slippa Borgås.
Citera
2021-01-15, 10:54
Medlem
Som jag förstått är galoppsporten liten i sverige jämfört med trav.
Vad jag också förstått var det så i USA tills man importerade travfolk.

Men hur stor är galoppsporten worldwide jfrt med travet (galopp med hästar
inte kameler)
Citera
2021-01-15, 11:14
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

inte kameler)

Jävligt stor i England, Dubai, Irland, Australien, Hongkong.

Skulle du fråga en australiensare om vad trav är så skulle han fråga vad du i hela friden tagit.
Citera
2021-01-15, 11:18
Medlem
Avlanss avatar
Men nu när Tarzan tycker att Galopp är roligare än trav kanske han kan inspirera travfolket.

Galopp går fort och är mycket mer spännande.
Citera
2021-01-15, 11:19
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
V64 på söndag igen, men jag känner inget större engagemang. Är i alla fall med på en andel, så lite spänning kan det bli. Låt oss bara slippa Borgås.

Körde du Engmans förslag?
Citera
2021-01-15, 12:18
Bannlyst
Citat:

inte kameler)

Citat:

inte kameler)

Det är bara i de nordiska länderna som travet är större än galoppen. I Frankrike är galopp och trav ungefär lika stort. Trav finns också i bl.a. Tyskland, Nederländerna, Belgien och Italien där är ganska stort. I Amerika finns trav lokalt längst östkusten och en bit in mot Ohio och Kentucky och det finns seriösa pengar i det, men i jämförelse med galoppen är det en liten sport. Fråga en amerikan om "Horse racing" så kommer han nämna Kentucky Derby, Secretariat och Seabiscuit - inte Hambletonian. Det är ingen slump att svenskar är så framgångsrika i amerikansk travsport. Konkurrensen är inte så stor. Det skulle vara omöjligt för en svensk galopptränare att etablera sig "over there". Några har försökt göra det i England, men det har inte gått så bra.

Att galoppen aldrig riktigt växt i Sverige har historiska orsaker. Medan travet, när det började professionaliseras under de första årtiondena av 1900-talet, knöt till sig välbärgade affärsmän och företagare, var galoppen en sport för militärer och adelsmän. Det ploppade upp nya travbanor i hela landet, finansierade av kapital från näringslivet, medan galoppen blev alltmer koncentrererad till storstadsområdena.

När ATG - på initiativ av galoppen - bildades 1974, cementerades den ojämna fördelningen i och med att travet fick 90% och galoppen 10% och att travet fick det stora spelet - då V65 - som dessutom började sändas i Tipsextra på TV. Därmed med travet en angelägenhet för hela svenska folket, medan galoppen förde en alltmer tynande tillvaro i större och större medieskugga. Ett tillfälligt lyft kom med Lördagskomben på 90-talet, men då hade travet redan skapat en "nätverkseffekt" i spel på hästar och det var svårt för galoppen att komma ikapp. När galoppen sedan på 2000-talet bl.a. på grund av svag ledning "skänkte bort" i stort sett alla större och TV-sända tävlingsdagar till travet hamnade spelet på galopp i fritt fall, som bara delvis stoppats genom det nya söndagskonceptet.
Citera
2021-01-15, 12:19
Bannlyst
Citat:
Körde du Engmans förslag?

Nej, ett av Cronbergs spel på Direkten Möllan. Spel för enbart 6 rätt. Är Engman bättre?
Citera
2021-01-16, 15:26
Bannlyst
Nu har De Burca tydligen fått tillbaka sin licens.
Citera
2021-01-18, 14:03
Medlem
Avlanss avatar
” Galoppdomstolen mottog en sen strykning från tränare German Barrameda Alzola (häst nr 6 Leo Kalejs). Alzola anförde att den lärling som skulle rida hästen i loppet innan visat sig orutinerad och i obalans. Galoppdomstolen godtog strykningen. Galoppdomstolen gör bedömningen att det är tränarens ansvar att ha tillräcklig kunskap om den ryttare som hen engagerar vid startanmälan. Galoppdomstolen dömer tränare German Barrameda Alzola till böter om 2000 kr för sen inkommen strykning. RG 5:4, 6:1, 8:15/1, 8:22/2 SG: riktlinjer för påföljd”

Kollar man inte upp innan vem man sätter upp? 😬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in