2021-01-18, 08:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Man måste få 2 sprutor för å få nåt skydd, flera personer har redan hunnit bli sjuka och dö efter första sprutan.

Varför ljuger du?
Man måste absolut inte få två sprutor för att få något skydd. Däremot ger två sprutor full effekt och långvarig immunitet på ett helt annat sätt.
Citera
2021-01-18, 08:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har jag hittat siffran för Europeiska Unionen. 1,19 % av Europeiska Unionens invånare har vaccinerats, jämfört med Sveriges 0,77 %. Men då behöver man tänka på att siffran för Europeiska Unionen har uppdaterats snabbare än siffran för Sverige.

Siffrorna kommer från Bloomberg's sida. Deras siffra överensstämmer med Folkhälsomyndighetens siffra. Enligt Folkhälsomyndigheten hade 79 466 doser använts 13:e januari 2021.

Nej. Folkhälsomyndighetens siffror inte har uppdaterats sedan 13:e januari. Det är illa att Folkhälsomyndigheten är så långsamma att uppdatera sina siffror. Det indikerar att Folkhälsomyndigheten inte har uppsyn över hur vaccineringen fortlöper runt om i Sverige.

Den långsamma rapporteringen är ännu mer provokativ med tanke på att Anders Tegnell har skrytit om hur bra Sverige är på statistik. Ifall Anders Tegnell hade avstått från att skryta, så hade det varit lättare att ha överseende med Folkhälsomyndighetens usla redovisning av siffror.

Ja, såklart. Det viktigaste är rapporteringen. Den är ju helt livsviktig.
Att folk får sprutor är av mindre vikt..
Citera
2021-01-18, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
I såna här coronatider är det inte läge att göra "misstag" och gå en helt avvikande enskild väg jämnfört till vad andra länder gjort. Att chansa som vi gjort är som att spela rysk roulett med hela svenska folket. Ca 11 miljoner människor.
Det blir och mer klart för mig att Sveriges modell har varit den rätta. Att trycka ner smittspridningen och samtidigt ha friheten som ledstjärna har resulterat att vi hamnat i mitten av Europas länder vad gäller resultat (enligt statistiken som visades i söndagens agenda). Det är inte dåligt. Det finns länder som misslyckats med att trycka ner smittan men infört obegripligt strikta åtgärder.

Men, jag håller trots det med dig om att Sverige gjorde fel som tog sin egen väg. Det fanns inte mycket att vinna med detta, men mycket att förlora. Vi borde i synnerhet ha följt en nordisk linje - på vinst och förlust - helt enkelt för att nordiskt samarbete och sämja har ett otroligt stort värde.
Citera
2021-01-18, 08:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du någon källa på att de har gjort det, efter att vaccinet tagit effekt? Det tar ju 10-14 dagar, efter att man fått sprutan. (Det är alltså tiden tills att antikroppar börjar bildas, första gången kroppen stöter på viruset, och det tar lika lång tid vid en naturlig infektion.) Jag tror inte det nämligen, utan jag tror att de som har dött efter att de har fått sprutan, har smittats inom bara några dagar efter - eller rentav redan varit smittade, när de fick sprutan.

Precis så är det.
Självklart kan det dyka upp enstaka fall, närmare bestämt 5% som kan insjukna trots full effekt av vaccinet, men mest troligt har personerna smittats just i anslutning till vaccinationen.
Om de smittats veckan för eller veckan efter gör ju mindre skillnad. De är ju inte immuna hur som helst.
Citera
2021-01-18, 08:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

Men, jag håller trots det med dig om att Sverige gjorde fel som tog sin egen väg. Det fanns inte mycket att vinna med detta, men mycket att förlora. Vi borde i synnerhet ha följt en nordisk linje - på vinst och förlust - helt enkelt för att nordiskt samarbete och sämja har ett otroligt stort värde.

Japp. Sverige, Norge och Finland är tillsammans nästan en ö. Vi kunde ha stängt alla gränser mot omvärlden (Öresundsbron och de internationella flygplatserna och hamnarna), men haft öppna gränser mellan oss, och samordnat våra lockdownperioder (de lockdownperioder som Sverige aldrig hade...).
Citera
2021-01-18, 08:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Omvärlden håller på att skaffa sig immunitet genom vaccin.

Men i Sverige går det trögt med vaccineringen. Kommer vaccineringen att bli nästa dunderfiasko i Sveriges hantering av epidemin? Ifall Sverige inte får fart på vaccineringen, så kommer vi att få leva med restriktioner längre än nödvändigt.

Vi har inte råd att misslyckas med det också, inte bara ekonomiskt utan även som nation.
Citera
2021-01-18, 08:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Man måste få 2 sprutor för å få nåt skydd, flera personer har redan hunnit bli sjuka och dö efter första sprutan.

Även när man fått 2 sprutor kommer flera bli sjuka och dö. Man måste tänka statistik.
Citera
2021-01-18, 08:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Stora oförklarliga skillnader mellan regionerna. Lite gran kan det vara ett glesbygds syndrom, långa resvägar. Men varför är region Kalmar 10% under övriga regioner i Småland?

Kanske man måste se över indelningen i regioner samt införa mer central styrningen av vård och omsorg. Men det blir politik och OT .

Jag vet inte varför det ser ut så, men det är lite märkligt. Går säkert att skriva en fin avhandling om det.
Citera
2021-01-18, 08:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, såklart. Det viktigaste är rapporteringen. Den är ju helt livsviktig.
Att folk får sprutor är av mindre vikt..

Att folk får sprutor är naturligtvis av fundamental betydelse. Men Folkhälsomyndigheten behöver ha insikt i hur det går med sprutorna, för att säkerställa att folk verkligen får sina sprutor. Jag befarar att det kommer att uppstå strul i vaccineringen, och ifall ingen vet hur det går med vaccineringen, så kommer det att dröja innan strulet rättas till.

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
I såna här coronatider är det inte läge att göra "misstag" och gå en helt avvikande enskild väg jämnfört till vad andra länder gjort. Att chansa som vi gjort är som att spela rysk roulett med hela svenska folket. Ca 11 miljoner människor.

Jag misstänker att Anders Tegnell spelade en special-variant av rysk roulette. Anders Tegnells variant bygger på 6 kulor i trumman.

Fanns det några förutsättningar för Anders Tegnells strategi att lyckas? Eller var strategin redan från början dömd att misslyckas?
Citera
2021-01-18, 09:03
Medlem
madchances avatar
Om smittspårningen:

13 mars:
"Är du inte på sjukhus eller en del av en riskgrupp kommer du inte testas för corona framöver.

Den nya strategin är redan i bruk i Stockholm och om ungefär en vecka i hela landet.

– Nu är det inte längre viktigt att veta exakt hur många som är smittade i Sverige, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."
17 januari:
"Tegnell stod fast vid sin linje.

Trots det var Tegnell märkbart pressad gällande frågor om varför strategin att testa upphörde.

– Jag kan inte förstå varför ni inte tror att vi tyckte det var viktigt?"
Och så lyckades han få in ordet "exakt". Som om det enda syftet att testa utanför sjukhus och riskgrupper skulle vara för att få reda på exakt hur många som är smittade.

Den här typen av svart-vitt tänkande är typiskt för hyperintelligenta autister, och de kan ställa till med oerhört mycket skador i det stora och envist hävda att varenda detalj är korrekt. Han kan säkert göra mycket nytta med att peer-reviewa forskningsrapporter eller något. Men han är absolut på fel plats och borde aldrig hamnat där, också så för sin egen skull.

Källor:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlLdRJ/tegnell-vi-har-dammsugit-hela-landet-efter-resurser
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall
Citera
2021-01-18, 09:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Fanns det några förutsättningar för Anders Tegnells strategi att lyckas? Eller var strategin redan från början dömd att misslyckas?

Klart att det var dömt att misslyckas, eftersom det är en sjukdom som folk blir svårt sjuka och dör av. Det kan ju aldrig vara "lyckat" att utsätta en befolkning för något sådant. Det "lyckade" måste vara att rädda och skydda så många som möjligt.

Dessutom verkar inte flockimmunitet med hjälp av naturliga infektioner, vara möjligt ens om man accepterar att en viss procent av alla smittade kommer att dö, och att ytterligare flera procent kommer att gå igenom en plågsam sjukdomsperiod, och få diverse men efteråt. Eftersom immuniteten bara varar i c:a åtta månader (vad man vet nu). Vi var ändå tvungna att ha ett vaccin. Då kunde man lika gärna ha skippat denna idé som lyst igenom hela tiden, att det skulle vara något positivt att så många som möjligt smittades, och i stället försökt skydda befolkningen mot smittan så gott det gick, under det år som det rimligen kunde ta innan vaccinet var här.

Tegnells strategi hade endast varit rimlig, om det hade varit helt osannolikt att forskarna skulle kunna få fram ett vaccin inom... låt oss säga tre år.
Citera
2021-01-18, 09:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Att folk får sprutor är naturligtvis av fundamental betydelse. Men Folkhälsomyndigheten behöver ha insikt i hur det går med sprutorna, för att säkerställa att folk verkligen får sina sprutor. Jag befarar att det kommer att uppstå strul i vaccineringen, och ifall ingen vet hur det går med vaccineringen, så kommer det att dröja innan strulet rättas till.

Jag misstänker att Anders Tegnell spelade en special-variant av rysk roulette. Anders Tegnells variant bygger på 6 kulor i trumman.

Fast huruvida sverige har misslyckats eller inte är ju mycket en smaksak. Australien har varit atängt i tio månader läste jag nyss och verkar inte öppna under hela 2021.

Så om jag ska välja på deras lösning och vår lösning så tar jag sveriges alla dagar i veckan. Det har dött 10 000 i sverige på ett år i corona. Visst, det är många, men det har ju också dött typ 90 000 av andra orsaker.

Visst, en hel hög människor har varit sjuka i varierande grad. Det är ju trist förstås men det är ju trots allt en pandemi vi lever med.

Tegnell sa ju redan från början att det är ett marathon och inte en sprint. Sverige har ju under denna tiden sågats vid fotknölarna för att sen i somras hyllats för att sen i vinter sågats igen. Men under hela denna tiden så har vi sluppit munskydd, vi har inte haft några större restriktioner. Det som påverkat mig mest är att jag unte kan gå på fotboll men det kan jag leva med. Jag fick till och med åka på en charterresa i somras.

Så, har Australien lyckats bättre än oss? Har vi misslyckats?

I sverige har cirka 1% av befolkningen redan vaccinerats, Australien har inte ens börjat vaccinera sin befolkning.

Jag tycker Sverige lyckats rätt bra totalt sätt. Inte perfekt men inte heller nåt kapitalt misslyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in