Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Att folk får sprutor är naturligtvis av fundamental betydelse. Men Folkhälsomyndigheten behöver ha insikt i hur det går med sprutorna, för att säkerställa att folk verkligen får sina sprutor. Jag befarar att det kommer att uppstå strul i vaccineringen, och ifall ingen vet hur det går med vaccineringen, så kommer det att dröja innan strulet rättas till.
Jag misstänker att Anders Tegnell spelade en special-variant av rysk roulette. Anders Tegnells variant bygger på 6 kulor i trumman.
Fanns det några förutsättningar för Anders Tegnells strategi att lyckas? Eller var strategin redan från början dömd att misslyckas?
Fast huruvida sverige har misslyckats eller inte är ju mycket en smaksak. Australien har varit atängt i tio månader läste jag nyss och verkar inte öppna under hela 2021.
Så om jag ska välja på deras lösning och vår lösning så tar jag sveriges alla dagar i veckan. Det har dött 10 000 i sverige på ett år i corona. Visst, det är många, men det har ju också dött typ 90 000 av andra orsaker.
Visst, en hel hög människor har varit sjuka i varierande grad. Det är ju trist förstås men det är ju trots allt en pandemi vi lever med.
Tegnell sa ju redan från början att det är ett marathon och inte en sprint. Sverige har ju under denna tiden sågats vid fotknölarna för att sen i somras hyllats för att sen i vinter sågats igen. Men under hela denna tiden så har vi sluppit munskydd, vi har inte haft några större restriktioner. Det som påverkat mig mest är att jag unte kan gå på fotboll men det kan jag leva med. Jag fick till och med åka på en charterresa i somras.
Så, har Australien lyckats bättre än oss? Har vi misslyckats?
I sverige har cirka 1% av befolkningen redan vaccinerats, Australien har inte ens börjat vaccinera sin befolkning.
Jag tycker Sverige lyckats rätt bra totalt sätt. Inte perfekt men inte heller nåt kapitalt misslyckande.