• 1
  • 2
2021-01-17, 20:19
Medlem
Hallonbackens avatar
Har en ny tvättmaskin där man kan ställa ratten på ”skjortor” och då får man ett program på 30 grader. Är det vanligt att tvätta skjortor på 30? Det står oftast 40 i mina skjortor och jag har alltid tvättat dem på 40 grader, men kanske räcker med 30 om de inte är allt för svettiga? Kanske mer skonsamt så tänker jag.
Citera
2021-01-17, 20:22
Medlem
Perversitets avatar
Haha, väldigt OffT men kan inte undvika tänka på den Lindeman-sketchen där Hasse Alfredsson steker korv i tolv graders värme...det gick inte alls!
Citera
2021-01-17, 20:22
Medlem
knastrumpors avatar
att det står 40 i skjortan betyder väll att den inte ska tvättas varmare än 40 grader?
Citera
2021-01-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Har en ny tvättmaskin där man kan ställa ratten på ”skjortor” och då får man ett program på 30 grader. Är det vanligt att tvätta skjortor på 30? Det står oftast 40 i mina skjortor och jag har alltid tvättat dem på 40 grader, men kanske räcker med 30 om de inte är allt för svettiga? Kanske mer skonsamt så tänker jag.

Ja det går utmärkt. Iofs hänger det på hur länge du gått runt i den. Använder du en skjorta och "luftar" den för att sedan använda den fler gånger är jag tveksam.

De flesta maskiner har väl 30-tvätt att nyttja nu för tiden? Det är mer skonsamt mot materialet samt naturligtvis även för miljön då det går åt ganska mycket mindre energi att värma till 30 än 40 grader.
Citera
2021-01-17, 20:34
Medlem
Basns avatar
Har du inte lökat ner skjortan rejält, så ska en tvätt på 40 grader fungera utmärkt. Jag tvättar nästan alltid mina skjortor på 30 grader, om de inte är uppenbart smutsiga med fläckar osv.
Citera
2021-01-17, 20:49
Medlem
Venators avatar
Tvättar också oftast mina skjortor i 30 grader när jag använt dem normalt. Viyella-skjortor, som är en blandning av ull och bomull, tvättar jag aldrig varmare.
Citera
2021-01-17, 20:51
Moderator
Trixtons avatar
30 grader är ju kallt, eller med lite god vilja ljummet. Tvätta vill man göra i varmt vatten, och jag har då aldrig varit med om att en skjorta inte klarar en 40-graderstvätt.
Citera
2021-01-17, 21:01
Medlem
Poängen med programmet är att det skall gå fort då skjortor förutsätts inte vara så hårt smutsade samt att centrifugeringen är långsammare så de inte blir skrynkliga.
Citera
2021-01-17, 21:55
Medlem
Hallonbackens avatar
Uppdatering: körde precis några skjortor i en 30-tvätt och de var drypande blöta när de kom ut. Hoppas inte de blir uttöjda av att lufttorka med så mycket vatten kvar... annars var det ju ett bra o snabbt program 👍
Citera
2021-01-17, 22:19
Medlem
BigFatCones avatar
Är det möjligtvis en Samsung? Jag har också ny maskin och skjortprogrammet säger 30 grader. Mina skjortor blev i alla fall rena och fina. Uppenbarligen blöta när programmet var klart eftersom jag hade valt att inte tumla dom.

Fan, jag tror till och med att står "några skjortor" i displayen. No shit? Det är ju inte helt ofta man bara tvättar ett plagg liksom.
Citera
2021-01-17, 22:29
Medlem
Hallonbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Är det möjligtvis en Samsung? Jag har också ny maskin och skjortprogrammet säger 30 grader. Mina skjortor blev i alla fall rena och fina. Uppenbarligen blöta när programmet var klart eftersom jag hade valt att inte tumla dom.

Fan, jag tror till och med att står "några skjortor" i displayen. No shit? Det är ju inte helt ofta man bara tvättar ett plagg liksom.

Det är en electrolux.

Får se om ja kör det programmet även framöver, skjortorna är ju plaskblöta, är enklare med ett vanligt program där man slipper tänka på att torka golvet efteråt... nåja vi får se
Citera
2021-01-17, 22:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Det är en electrolux.

Får se om ja kör det programmet även framöver, skjortorna är ju plaskblöta, är enklare med ett vanligt program där man slipper tänka på att torka golvet efteråt... nåja vi får se
Det är väl bara att välja till centrifugering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in