2021-01-17, 21:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är absolut en balansgång. Kan lova att alla regeringschefer i världen kollat med sina finansministrar och andra ekonomiska experter om alla nedstängningar etc. varit möjliga innan beslut fattats. Nu kommer det fungera någorlunda som det verkar, om det inte blir totalt kaos med någon av mutationerna. Finns absolut en gräns för hur länge det kommer fungera, skulle vaccinen inte bita på alla mutationer, och det finns behov av hårda restriktioner i flera år till, då är jag inte säker på att världens ekonomier skulle tåla det, skulle kunna bli riktigt allvarliga problem på flera sätt.
Skrev dock mest mitt inlägg som en reaktion på IMBILDEN:s fortsatta raljerande om ekonomin, och totala oförmåga att förstå att en ekonomisk krasch tar otroligt många människoliv.

Fast ser du någon sådan krasch, som tar otroligt många människoliv, i Norge, Danmark eller Finland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I nästan alla lockdownländer har folk fått gå till jobbet (om de inte kunnat arbeta hemifrån), så varför skulle ekonomin krascha? De branscher som fått svåra tider, har ju haft det med eller utan en riktig lockdown: folk handlar inte i affärer, äter inte på café eller restaurang, går inte på nattklubb och reser inte. Det vill säga de områden som våra "restriktioner" handlat om ändå.

Dessutom blöder t.ex. en restaurang som är öppen, men bara har några få gäster per dag, mer än en som är helt stängd i tre veckor (då personalen är permitterad). Och sedan helt öppen - med många gäster - i några veckor igen, när smittan är så låg att det är möjligt att gå på restaurang med liten risk.

Användaren jag citerade sade att Sveriges strategin var för att rädda ekonomin, och långt ifrån första gången hen påstår det.
Det verkar som sagt som att ekonomin klarar sig. Men det finns som sagt en gräns, gäller både Sverige och andra länder. Om för många restauranger, affärer etc. går i konkurs får det konsekvenser på ekonomin i stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sa hon 300 000 per dag!? Per vecka stämmer.
Tegnell sa också 300 000 men sa inte om det var per dag, vecka eller nåt annat.
Citera
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du räknar att den ska sjunka halvvägs till flockimmunitet? I början sades det ju att flockimmunitet finns när 60% av befolkningen har haft smittan. Vet inte om detta gäller, men om vi utgår från det, och bortser från tråkigheter som återinfektioner och mer smittsamma mutationer. Om vi inte har restriktioner alls, och alla lever precis som vanligt och inte heller gör några frivilliga åtgärder, så kommer smittan öka till 60% är immuna. Först ökar det brant, sedan blir och mer flackt, till vi når 60%. När vi passerar 60% så minskar smittan, först flackt, sedan mer och mer brant. När vi är halvvägs till flockimmunitet, och 30% smittade, så ökar ju smittar fortfarande? Dessutom rätt brant.

Restriktionerna, och frivilliga förändringar i livet, gör att smittan kommer minska tidigare än 60%. Exakt vilken immunitet som krävs för att misnka i Stockholm är ju omöjligt att säga, men det kan ju i teorin vara allt mellan 0% och 60%, förutsatt att det krävs 60% för flockimmunitet.

Hur många som måste bli smittade för att uppnå flockimmunitet beror på R0 utan restriktioner. Ett R0 på 3 innebär att varje smittad I snitt sprider till ytterligare 3 personer. Detta leder till att man når flockimmunitet när 1-(1/3) andelar av befolkningen haft smittan, dvs om ingen smittad finns i samhället så kommer då inte sjukdomen att kunna spridas.

Har dock ett antal personer fortfarande smittan när man når 67% som haft sjukdomen, så kommer det totala antalet smittade att fortsätta öka om än långsammare och långsammare. Därför är det bra att trycka ned smittspridningen kraftigt i samband med att flockimmuniteten börjar närma sig för att stoppa all vidare smittspridning.

Om smittan I vårt exempel via restriktioner har ett R=2, då kommer man att få minskad smittspridning vid 50% immuna. Lättar man på restriktionerna så ökar smittan igen om det fortfarande finns virus i samhället. Viruset kommer att spridas till dess att man har 67% som haft det igen, sedan minskar smittspridningen.

Det är pga detta som amn måste ha vaccinerat en mycket stor del av befolkningen innan man kan lätta på restriktionerna.
Citera
2021-01-17, 21:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Idag var mitt första träningspass sedan 2020.

Fick reda på att det fanns en person på som dött strax efter att ha tränat på aktuella gymmet jag var på.

Nu kan man bara spekulera ifall det var pga steroider eller droger eller covid 19.

Kommer inte säga vilket gym pga vill inte outa mig.

Vad fan ska man göra framöver?

Ska man fortsätta träna eller ?

Hur ligger det till i Sverige idag vad gäller covid 19?
Har inte följt statistiken sedan slutet av förra året.
Träna utomhus. Kom igen nu... Lite obekvämlighet får du ta. Skänk pengar till gymmet om du vill hjälpa dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ekonomin kraschar inte för att man inför striktare åtgärder, såsom stängda skolor. Dessutom kommer ekonomin alltid igen. Alltid. Förlorade människoliv får vi aldrig igen. Sedan alla vårdskador, långtidscovid m.m. Det är sådan tragedi.

Får vi också tillbaka de människor som dör för att sjukvården får mindre resurser till t.ex. cancerbehandlingar p.g.a. en kraschad ekonomi?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
"Kapacitet til at teste 300000 pr dag" sagde Lena H. Passer det virkelig?

Kapaciteten finns nog, men det kostar och det vill de nog inte ta.
Citera
2021-01-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ser du någon sådan krasch, som tar otroligt många människoliv, i Norge, Danmark eller Finland?

Nej, inte än, men det finns en gräns.
Citera
2021-01-17, 21:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är absolut en balansgång. Kan lova att alla regeringschefer i världen kollat med sina finansministrar och andra ekonomiska experter om alla nedstängningar etc. varit möjliga innan beslut fattats. Nu kommer det fungera någorlunda som det verkar, om det inte blir totalt kaos med någon av mutationerna. Finns absolut en gräns för hur länge det kommer fungera, skulle vaccinen inte bita på alla mutationer, och det finns behov av hårda restriktioner i flera år till, då är jag inte säker på att världens ekonomier skulle tåla det, skulle kunna bli riktigt allvarliga problem på flera sätt.
Skrev dock mest mitt inlägg som en reaktion på IMBILDEN:s fortsatta raljerande om ekonomin, och totala oförmåga att förstå att en ekonomisk krasch tar otroligt många människoliv.

Såg nu att du redan svarat på min fråga. Jamen här håller jag med. Det är klart att man inte kan hålla samhällen helt nedstängda i flera år. Men det var ju inte tanken heller - vi behövde bara leka "hammaren och dansen" tills vaccinet kom. Och det fanns ingen anledning att tro, att det inte skulle komma. Man kunde väl försöka med nedstängningar i ett år i alla fall (man behöver som sagt inte ha stängt hela tiden, bara tills smittan gått ner. Sedan kan man ha öppet ett tag igen, o.s.v.). Och sedan - om verkligen inget vaccin varit i sikte nu, efter ett år - tagit ett nytt beslut om nivån på restriktionerna.
Citera
2021-01-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Träna utomhus. Kom igen nu... Lite obekvämlighet får du ta. Skänk pengar till gymmet om du vill hjälpa dem.

Jag har inte avbrutit mitt medlemskap utan låtit det rulla på i flera månader, de borde räcka åt dem.
Sedan riskerar man att bli sjuk när man vistas ute, tex att springa i kylan orsakar förkylning vilket jag helst vill skippa få, då jag säkerligen kommer bli nojig.

Har funderat att köpa en löpband men de är fan dyra, och det finns inga på blocket.
Citera
2021-01-17, 21:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jepp. Noll självkritik.

Tegnell står och säger att man vet inte om lockdown minskar smittspridningen (ens på kort sikt).
Minst sagt häpnadsväckande.

Lögnen att lockdown inte har någon effekt var riktigt provocerande. Tegnell fick också med att flera studier visar på det.

Det är så charlatanen och lögnaren Tegnell har jobbat sedan i våras. Han slänger snabbt in lögner för att manipulera tittarna utan att journalisten konfronterar honom. Vanliga svenssons och äldre pensionärer som tittar på SVT reflekterar inte över Tegnell ljuger och manipulerar.
Citera
2021-01-17, 21:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, inte än, men det finns en gräns.

Ja, men den gränsen når de inte, om inte det brasilianska eländet visar sig vara vaccinresistent, och sedan ytterligare en variant, och ytterligare en... Men med stor sannolikhet är pandemin över till sommaren, och då kommer dom att ha några hundra döda var, medan vi kommer att ha 15 000. Och ingen bättre ekonomi heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in