2021-01-17, 09:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinuhe
Jag orkar inte läsa dina kopierade texter eftersom de bara bekräftar exakt det som vi andra försöker få fram: vanliga människor kan inte läsa bibeln och se den som logisk eftersom den motsäger sig själv. Ditt enda svar på det är att ta någon annans ord och svara oss med, dvs du kan inte heller förstå bibeln fullt ut trots dina goda intentioner.

Det är klart att jag skriver för att ifrågasätta bibeln, jag tror ju inte på den. Är bibeln sann är frågan i TS och mitt svar är nej, den är inte mer sann än någon annan litteratur.

Hur många historier som helst i gt är ologiska- Jona i valen, Noaks ark, Simson och självklart är de uppdiktade historier som ska få människor att dyrka gud- detta är gjort i varenda religion. Alla regler i gt som man inte ska följa idag eftersom de var skrivna i en annan tid- förutom några få utvalda typ 10 budorden. Nt är fylld av motsägelser likaså där du å ena sidan blir förlåten alla synder men å andra sidan måste du tro och var god för att komma in i himlen (nålsögat mm). Gud älskar alla och skyddar den som tror men samtidigt har djävulen så pass mycket makt att han ger barn cancer och svält och andra religioner. Evangelierna skriver om Jesus födelse på olika sätt, inte ens där kan de vara överens...
Du orkar visst läsa dem lika väl som du orkar läsa inlägg med ord som inläggets författare själva producerat. Vad är det för idé du har att man inte får vittna om Bibelns förträfflighet ens utan att du direkt misstänkliggör den och dess klarhet?

Bibeln vittnar om sig själv (2 Tim 3:15-17):
... du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

När du vidhåller Bibelns mångtydighet och motarbetar dem som vittnar för Bibelns trovärdighet på olika sätt går du emot Bibeln själv.

Så trosläran och etiken i Bibeln är inte alls dunkel.

Enskilda svårare ställen tolkar man sedan utifrån den stora kontexten som Bibeln själv är. Svårigheterna beror på oss (fr.a. vår synd) och inte på Gud.

Vad gäller din bibelkritik, säger Gud, Jer 49:19:
vem är min like och vem kan ställa mig till svars?

Du anklagar Guds ord för att vara påhittat, men du ska då komma ihåg att du gör det utan bevis. Det är dina hypoteser som du väljer att tro på - i konflikt med Bibeln.

Jag för min del tror på Jesus och hans bok.

Välkommen att lämna tvivlens dödliga mörker.
Senast redigerad av Calovius 2021-01-17 kl. 09:55.
Citera
2021-01-17, 10:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Bibelns självvittnesbörd är naturligtvis relevant, för givet att Bibeln är sann kommer också det vittnesbörd att vara avgörande - när den har talat är vidare diskussion sekundär.
2. "Lagen" verkar du anse betyda "buden", inget mer. Men "Lagen" kan stå för "Skriften". D.v.s. Jesus upphäver inte Skriften utan den gäller fortfarande - men det betyder inte att inte evangeliet frälser människorna som lagen dömer till förtappelse, för Kristus tog genom sin ställföreträdande gottgörelse bort lagens förbannelse, vilket redan citerats här i tråden.
3. Kristus uppfyllde lagen på ett ställföreträdande sätt.
4. Luther lär i enlighet med 1-3.

1. Bibelns självvittnesbörd är relevant, ja, men det är inte relevant att den är sann därför att det står så i den. Det är det som står i övrigt som ska visa att den är sann, inte därför att den själv påstår att den är sann. Kan du verkligen inte förstå den skillnaden?

2. Det har jag inte påstått. Du är full av förutfattade meningar. Det leder till konstiga kommentarer som inte har med vad jag påstått att göra. Lagen som Jesus syftar på är de judiska skrifterna vid den tiden.

3. Som jag påpekade är det inte vad det grekiska ordet betyder. Det betyder inte att "uppfylla" utan att "komplettera, sluftföra". Det är vad Jesus gjorde genom sina liknelser och uttalanden. Han sade att lagen skulle fortsätta att gälla tills himlen och jorden förgår. Det har så vitt jag vet ännu inte inträffat. Har du någon annan tolkning?

Luther lär bara enligt 1 och har missuppfattat 2 och följer draksådden Paulus (som Jesus sade i Matt 5:19). Läs gärna också 5:20. Den versen kan vara bra för dig.

Du verkar i alla fall inte leva som du lär om man ska utgå ifrån hur du skriver här.
Citera
2021-01-17, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte alls samma sak, med andra ord.
Lagen gäller fortfarande för alla (även kristna), men straffet för Adams synd upplöstes.
Nej, kristna står inte under lagen, utan under Guds nåd.
Galaterbrevet 5:18
18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen.
Romarbrevet 6:14 Svenska Folkbibeln (SFB)
14 Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden.
Romarbrevet 7:6 Svenska Folkbibeln (SFB)
6 Men nu är vi lösta från lagen, eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst
Galaterbrevet 2:19 Svenska Folkbibeln (SFB)
19 Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus,
Senast redigerad av SlussenSTHLM 2021-01-17 kl. 10:45.
Citera
2021-01-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
14 Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden.
6 Men nu är vi lösta från lagen, eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst
19 Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus,
Intressant, nu börjar två stycken som tror på bibeln ifrågasätta varandras tolkning av innehållet- ett tydligt bevis på att det inte går att tolka bibeln enkelt. För mig är det också ett bevis på att den är skriven av olika människor utan någon guds inverkan (möjligtvis att de trodde det) och att den därför är så motsägelsefull.
Citera
2021-01-17, 11:52
Avslutad
Citat:
Intressant, nu börjar två stycken som tror på bibeln ifrågasätta varandras tolkning av innehållet- ett tydligt bevis på att det inte går att tolka bibeln enkelt. För mig är det också ett bevis på att den är skriven av olika människor utan någon guds inverkan (möjligtvis att de trodde det) och att den därför är så motsägelsefull.
Vilka två? Smeso är inte troende.
Citera
2021-01-17, 14:13
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Hur skulle det vara om du istället kunde komma med ett enda sakligt motargument?
Jag har gjort ett påstående, du har inte svarat på det, bara tjattrat på med citat som inte har med frågan att göra.

Vem ser då ut som en idiot?

Motargumentet, om du inte förstår det är att du tror att Paulus säger emot Jesus, vilket är helt fel men du har inte förmågan att förstå det. Och du, likt stollarna för 2000 år sedan, kommer aldrig förstå det, Jesus sa det bäst när han förklarade vad man bör göra med stollarna;

Matteus 7
6 Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Citat:
[/b]
Så om jag upptäcker bibeln och vill börja läsa och förstå den är det ingen idé eftersom det krävs att någon är kunnig och behöver förklara den först? Dvs lägga sina egna värderingar i texten?

Du vet väl att pastorer och präster predikar helt olika innebörd runt samma text beroende på vilken församling de tillhör?

Nej. Om du upptäcker Bibeln så ska du inte behöva vända dig till, f.f.a "Okunniga och obefästa" för att förstå Bibeln. Och ja, jag vet mycket väl att människor predikar de heliga texterna helt utefter deras egen världsbild och ofta efter deras okunnighet. Dessa kan du också undvika, om du själv tar dig tid att upptäcka Bibeln.
Citera
2021-01-17, 14:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
1. Bibelns självvittnesbörd är relevant, ja, men det är inte relevant att den är sann därför att det står så i den. Det är det som står i övrigt som ska visa att den är sann, inte därför att den själv påstår att den är sann. Kan du verkligen inte förstå den skillnaden?

2. Det har jag inte påstått. Du är full av förutfattade meningar. Det leder till konstiga kommentarer som inte har med vad jag påstått att göra. Lagen som Jesus syftar på är de judiska skrifterna vid den tiden.

3. Som jag påpekade är det inte vad det grekiska ordet betyder. Det betyder inte att "uppfylla" utan att "komplettera, sluftföra". Det är vad Jesus gjorde genom sina liknelser och uttalanden. Han sade att lagen skulle fortsätta att gälla tills himlen och jorden förgår. Det har så vitt jag vet ännu inte inträffat. Har du någon annan tolkning?

Luther lär bara enligt 1 och har missuppfattat 2 och följer draksådden Paulus (som Jesus sade i Matt 5:19). Läs gärna också 5:20. Den versen kan vara bra för dig.

Du verkar i alla fall inte leva som du lär om man ska utgå ifrån hur du skriver här.
1. Givet att den är sann (vilket den är). Säger en sann skrift att den är sann är diskussionen avslutad. Kan du förstå det, farao?
2. Vad då "judiska skrifterna vid den tiden"? Varifrån har du hämtat den uppfattningen? "Lagen" (grek. ho nomos) betecknar i NT då och då Moseböckerna eller rentav hela GT.
3. Guds ord består igenom alla tider, det är vad han säger.
4. Det grekiska ordet som används, plêróô, betyder fylla. Den som har en teori om en mer speciell betydelse har också bördan att visa det.
5. Som bibelkritiker har du egentligen ingen rätt att använda Bibeln, men jag kommenterar det ändå så här: det verkar som om du tycker dig ha något trumfkort mot kristendomen i Matt 5:20.
Citera
2021-01-17, 16:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM

Så du menar att Jesus har felciterats i Matt 5:17-18?
Citera
2021-01-17, 16:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Motargumentet, om du inte förstår det är att du tror att Paulus säger emot Jesus, vilket är helt fel men du har inte förmågan att förstå det. Och du, likt stollarna för 2000 år sedan, kommer aldrig förstå det, Jesus sa det bäst när han förklarade vad man bör göra med stollarna;

Du påstår det, men kan inte förklara hur det hänger ihop?
Hur trovärdig tror du att det får dig att låta?
Citera
2021-01-17, 17:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Givet att den är sann (vilket den är). Säger en sann skrift att den är sann är diskussionen avslutad. Kan du förstå det, farao?
2. Vad då "judiska skrifterna vid den tiden"? Varifrån har du hämtat den uppfattningen? "Lagen" (grek. ho nomos) betecknar i NT då och då Moseböckerna eller rentav hela GT.
3. Guds ord består igenom alla tider, det är vad han säger.
4. Det grekiska ordet som används, plêróô, betyder fylla. Den som har en teori om en mer speciell betydelse har också bördan att visa det.
5. Som bibelkritiker har du egentligen ingen rätt att använda Bibeln, men jag kommenterar det ändå så här: det verkar som om du tycker dig ha något trumfkort mot kristendomen i Matt 5:20.

1. En skrift är inte sann bara därför att den påstår det. En person som påstår det visar inget större intellekt.
2. Korrekt, huvudsakligen Moseböckerna, men vissa inkluderar även andra texter som påstås vara Guds ord. Med Lagen menas allt det som Gud kräver att vi ska göra. Lagen påstås i huvudsak vara vad Moses ska ha sagt vara Guds vilja om hur människan ska uppföra sig = levnadsregler, tempelregler, de 10 buden, men även vad Gud sagt till Abraham inkluderas.
3. Just det, det består och ska inte ändras, och består det så ska det följas (vad ska det annars vara bestående?)
4. Betydelsen "fylla" passar inte i sammanhanget vare sig här eller på någon annan plats där ordet används, såvida du inte menar "fylla helt, göra komplett = sluftöra".
5. Kul att du anser att man ska behöva ha en "rätt" att kritisera något. Du kritiserar ju andra. Har du rätt till det på något sätt? Min poäng med Matt 5.20 var bara att du inte lever som du lär, vilket du återigen bevisade. Någon som inte lever som denne själv lär förtjänar ingen större respekt.
Citera
2021-01-17, 17:13
Avslutad
Citat:
Så du menar att Jesus har felciterats i Matt 5:17-18?
Matteus 5:17-18
17. Tro inte att jag har kommit för
att upphäva lagen eller profeterna.
Jag kom inte för att upphäva, utan
för att fullborda.
18. För sannerligen säger jag er:
Förrän himmel och jord förgås,
ska inte en minsta bokstav eller en
enda prick i lagen förgås förrän
allt har skett.
Absolut inte! Jag har visat dig att Paulus inte alls påstod att lagen inte mer finns till. Lagen är fortfarande verksam, men inte hos dem som är i Kristus, ledda av Anden.
Galaterbrevet 4:4-5
4. Men när tiden var fullbordad
sände Gud sin Son, född av kvinna,
född under lagen,
5. för att han skulle friköpa dem
som var under lagen, så att vi skulle
få söners rätt.
Citera
2021-01-17, 17:17
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Du påstår det, men kan inte förklara hur det hänger ihop?
Hur trovärdig tror du att det får dig att låta?

Lukas 16:16
16 Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess predikas evangeliet om Guds rike, och var och en uppmanas enträget att komma in. 17 Men förr kommer himmel och jord att förgå än att en enda prick av lagen sätts ur kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in