Citat:
Du orkar visst läsa dem lika väl som du orkar läsa inlägg med ord som inläggets författare själva producerat. Vad är det för idé du har att man inte får vittna om Bibelns förträfflighet ens utan att du direkt misstänkliggör den och dess klarhet?Jag orkar inte läsa dina kopierade texter eftersom de bara bekräftar exakt det som vi andra försöker få fram: vanliga människor kan inte läsa bibeln och se den som logisk eftersom den motsäger sig själv. Ditt enda svar på det är att ta någon annans ord och svara oss med, dvs du kan inte heller förstå bibeln fullt ut trots dina goda intentioner.
Det är klart att jag skriver för att ifrågasätta bibeln, jag tror ju inte på den. Är bibeln sann är frågan i TS och mitt svar är nej, den är inte mer sann än någon annan litteratur.
Hur många historier som helst i gt är ologiska- Jona i valen, Noaks ark, Simson och självklart är de uppdiktade historier som ska få människor att dyrka gud- detta är gjort i varenda religion. Alla regler i gt som man inte ska följa idag eftersom de var skrivna i en annan tid- förutom några få utvalda typ 10 budorden. Nt är fylld av motsägelser likaså där du å ena sidan blir förlåten alla synder men å andra sidan måste du tro och var god för att komma in i himlen (nålsögat mm). Gud älskar alla och skyddar den som tror men samtidigt har djävulen så pass mycket makt att han ger barn cancer och svält och andra religioner. Evangelierna skriver om Jesus födelse på olika sätt, inte ens där kan de vara överens...
Det är klart att jag skriver för att ifrågasätta bibeln, jag tror ju inte på den. Är bibeln sann är frågan i TS och mitt svar är nej, den är inte mer sann än någon annan litteratur.
Hur många historier som helst i gt är ologiska- Jona i valen, Noaks ark, Simson och självklart är de uppdiktade historier som ska få människor att dyrka gud- detta är gjort i varenda religion. Alla regler i gt som man inte ska följa idag eftersom de var skrivna i en annan tid- förutom några få utvalda typ 10 budorden. Nt är fylld av motsägelser likaså där du å ena sidan blir förlåten alla synder men å andra sidan måste du tro och var god för att komma in i himlen (nålsögat mm). Gud älskar alla och skyddar den som tror men samtidigt har djävulen så pass mycket makt att han ger barn cancer och svält och andra religioner. Evangelierna skriver om Jesus födelse på olika sätt, inte ens där kan de vara överens...
Bibeln vittnar om sig själv (2 Tim 3:15-17):
... du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.
När du vidhåller Bibelns mångtydighet och motarbetar dem som vittnar för Bibelns trovärdighet på olika sätt går du emot Bibeln själv.
Så trosläran och etiken i Bibeln är inte alls dunkel.
Enskilda svårare ställen tolkar man sedan utifrån den stora kontexten som Bibeln själv är. Svårigheterna beror på oss (fr.a. vår synd) och inte på Gud.
Vad gäller din bibelkritik, säger Gud, Jer 49:19:
vem är min like och vem kan ställa mig till svars?
Du anklagar Guds ord för att vara påhittat, men du ska då komma ihåg att du gör det utan bevis. Det är dina hypoteser som du väljer att tro på - i konflikt med Bibeln.
Jag för min del tror på Jesus och hans bok.
Välkommen att lämna tvivlens dödliga mörker.
Senast redigerad av Calovius 2021-01-17 kl. 09:55.
Senast redigerad av Calovius 2021-01-17 kl. 09:55.