Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Man ska inte låta sig luras av annonstexter. Det är samma bluff som med Mellandagsrea, man säljer förra årets modell eller andra oattraktiva modeller som inte går at bli av med till påstått låga priser.
Ja, de rear ut produkter som de har producerat för många av. De sitter inte och konspirerar för att skapa brist och höga priser. I de fall det händer är det kriminellt och beivras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är precis som jag har beskrivit. Oavsett om det gäller hyresbostäder eller bostadsrätter är priserna så höga att det är svårt att locka kunder, trots bostadsbristen. Folk bor hellre kvar i en trång tvåa med låg hyra än att flytta till nån ny dyr lägenheten som slukar halva lönen i hyra. Det vet byggbolagen och aktar sig för att bygga mer än man kan bli av med
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostader-1
Den första meningen efter ingressen i den artikeln lyder: "Byggandet i Sverige ligger på rekordhög nivå." Så inte ens din egen artikel håller med dig om att byggarna sitter och försöker skapa brist. Det byggs för fulla muggar.
Därefter beskriver artikeln hur kommunala bostadsbolag drar ned något eller behöver lite extra tid bland annat därför att privata aktörer kommit in på marknaden och bygger för uthyrning. Ja, att kommunala har svårt att konkurrera med privata är ju som vanligt och att privata kommit in tack vare bla lättnader i prisregleringen är i sin tur utmärkt. Snart kanske Sverige kan få en avreglerad hyresbostadsmarknad och brist och köer bli ett minne blott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är just det jag påstår. De som förespråkar marknadskrafterna som lösning på bostadsbristen tror att fri hyressättning kommer leda till att det byggs så mycket att bostadsbolagen kommer tvingas rea ut lägenheterna för att bli av med dem. Vilket förstås är helt fel.
Varför skulle det vara helt fel? Den som äger en hyresbostad stom står tom vinner ju -jämfört med att inte få någon hyra alls - på att sänka hyran tills den blir uthyrd. Så när det byggts för mycket går hyrorna ned. Däremot kommer det förstås aldrig att bli varaktigt snorbilligt för många över tid. Det kommer att bli marknadspris helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Varför diskutera bostadssituationen i Sydney?
Därför att det är ett exempel på en bostadsmarknad där det inte är brist och där det används marknadshyra. Men du kanske inte tycker att man skall titta på framgångsrika alternativ när man försöker hitta lösningar på egna problem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Varför inte Uganda eller Somalia?
Du får gärna undersöka deras hyresbostadsmarknad och berätta om du hittar t ex tecken på att de framgångsrikt driver planekonomisk bostadspolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Du förstår säkert vad jag menar. Det är meningslöst att jämföra med länder med helt olika efterfrågan, hyressättning och bostadspolitik.
Det är det inte alls. Det går utmärkt att jämföra olika länder och ta hänsyn till relevanta skillnader inte bara när man diskuterar bostadspolitik utan alla möjliga saker. Sverige skulle kunna studera Singapores skolsystem eller USA:s militär för att se om man kan lära sig något och det är inte alls orimligt att ta med den sortens information i en debatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jag kan inte diskutera Sydney eftersom jag inte är insatt i den marknaden, men inte ens de mest fanatiska förespråkarna för marknadshyra påstår att det kommer bli billigare i Sverige.
Billigare blir det nog bara i enstaka fall. Det blir dock heller inte dyrare annat än för de som idag får subventioner de inte behöver. Och erfarenheter från länder med marknadshyror visar att bristen försvinner.