2021-01-17, 03:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag skrev ju ett tidigare inlägg om detta

https://www.flashback.org/sp74311936

Den personen du nämner står lugnt och diskuterar saker fram och tillbaka en bit från mordplatsen, så då verkar denne kolugn.

Men när SE kommer fram till Skandiahuset är han långt ifrån kolugn, vakten HO säger att när han bultar på dörren uttalar SE ord och meningar som inte riktigt hänger ihop och han är senare till och med orolig att SE inte ska kunna ta sig hem med nattbussen.

Det låter lite konstigt att det skulle vara samma person.

Men läs gärna resten av inlägget också ... när jag lyssnar på de två ställena i förhöret som jag länkar till i det inlägget framkommer det ju att polisen dök upp i rätten enkom för att han tyckte att SE:s vittnesuppgifter verkade HELT uppåt väggarna ...

Förhöret nämner ingenting om att de diskuterar "lugnt". Det står att de diskuterade "fram och tillbaks" och "vad som skulle göras". Det låter snarare en aning uppjagat: Vad i h-e gör vi nu?

Men även om den litet mindre ... bastante karln i 50-årsåldern, som dessutom bar keps, inte är SE, så kan det vara bra att reda ut vem det var. Fanns det fler "Skandiamän" som hade vägarna förbi tro?

Men visst kan SE ha varit mer chockad efter 20 minuter, när allt börjar sjunka in: "dom säger att det är Olof Palme" och "det vällde fram blod ur munnen", sa han ju till vakten efter kl. 23:40 ...
Citera
2021-01-17, 05:33
Medlem
[quote=BHJS|74344097]
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Jag tror inte att SE hatade Palme det finns egentligen inget som tyder på det.
Han gillade honom inte SE var moderat OP var en politisk motståndare men något känt Palmehat finns inte.
SE rörde sig i Palmefientliga kretsar dock.
Om du tänker dig att mordet skedde hastigt och impulsivt.Något kanske retade SE och triggade honom på ren impuls har han plötsligt skjutit ihjäl statsministern.
Det var nog först efteråt när adrenalinet lagt sig som han började inse vilka konskvenser det han nyss gjort kunde få.Ja mordet var isåfall slumpartat.
Å andra sidan krävs mycket mer slump och osannolikhet för att kunna förklara alla märkliga omständigheter och indicier kring SE.
Samt att det räcker inte med att en propp går i skåpet utan hela proppskåpet har gått om man plötsligt utan någon större historik skjuter någon på öppen gata 1986 med den lilla extra kryddan att det är en politisk ledare med fiender varstans i världen.
Psykologiskt får jag inte hop SE alls. Spontana mord förekommer men brukar ju karakteriseras av spontana infall inte av exakt dödande skott o sedan försvunnen i nattens mörker. Ett typiskt galningsdåd är ju Anna Lind, på ljusan dag i ett av Sveriges mest välbesökta varuhus.
Citera
2021-01-17, 06:34
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förhöret nämner ingenting om att de diskuterar "lugnt". Det står att de diskuterade "fram och tillbaks" och "vad som skulle göras". Det låter snarare en aning uppjagat: Vad i h-e gör vi nu?

Men även om den litet mindre ... bastante karln i 50-årsåldern, som dessutom bar keps, inte är SE, så kan det vara bra att reda ut vem det var. Fanns det fler "Skandiamän" som hade vägarna förbi tro?

Men visst kan SE ha varit mer chockad efter 20 minuter, när allt börjar sjunka in: "dom säger att det är Olof Palme" och "det vällde fram blod ur munnen", sa han ju till vakten efter kl. 23:40 ...
Om vi besparar oss varandras tolkningar så är vittnesuppgifterna om den personen du anger:
"Diskutera saker fram och tillbaks"

... vilket ligger väldigt långt från HO:s beskrivning om SE när han en stund senare bultar på dörren på Skandia:
"slänger ur sig lösryckta meningar och ord som inte passar ihop riktigt "

Din teori är att
Först går han fram och ser på nära håll blodet ur munnen och ev. försöker han vända på mannen på gatan.
En stund senare står han och "diskuterar fram och tillbaka" en bit från mordplatsen
Eventuellt förstår han då att det är Palme.
Sen när det sjunkit in och han återkommer till Skandiahuset kan han enbart "slänga ur sig lösryckta meningar och ord som inte passar ihop".
Om det verkar rimligt överlåter jag till läsaren
Citera
2021-01-17, 11:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Mina 3st största lögner är :

1 Som jag just nämnde att han INTE var utanför byggnaden på hela kvällen..

2 Han ändrar nog 3-4 gånger vart han befinner sig när hörde skotten...Att han ser på klockan var något han plötsligt la till...

3 Utstämplingstiden var otroligt viktig för SE såpass viktig att han ringde direkt på morgonen....Ändå vrider han till tiden till 23:21 ...Vilket han vet dessutom var ren lögn...

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Återigen. Förklara vad det är med detta som är misstänkt.

1. Ett ypperligt exempel på Cherry Picking kring denna uppgift.
Detta bygger på Gahns uppgifter om vad hon minns vilket TP tagit fasta på och där han verkar få bekräftelse från henne i intervjun på 2000-talet.
Samtidigt som hon dels tillståt sig minnas rätt dåligt och där TP stryker i princip allt hon minns av vad SE sa då han återvände..
Saker som gör honom svår som GM.

"Vällde fram blod ur munnen", "Att polisen var brysk mot Lisbeth" är två exempel....
Dessa minns hon fel kring men hon minns självfallet att han varit ute?
Något som väktarkollega Kohut har lite svårt att styrka..

Verkar på något sätt vara otroligt viktigt att befästa detta som en lögn? Det är väl här då som GM-SE skulle ha fått syn på paret Palme vid Grand?
Citera
2021-01-17, 11:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om vi besparar oss varandras tolkningar så är vittnesuppgifterna om den personen du anger:
"Diskutera saker fram och tillbaks"

... vilket ligger väldigt långt från HO:s beskrivning om SE när han en stund senare bultar på dörren på Skandia:
"slänger ur sig lösryckta meningar och ord som inte passar ihop riktigt "

Din teori är att
Först går han fram och ser på nära håll blodet ur munnen och ev. försöker han vända på mannen på gatan.
En stund senare står han och "diskuterar fram och tillbaka" en bit från mordplatsen
Eventuellt förstår han då att det är Palme.
Sen när det sjunkit in och han återkommer till Skandiahuset kan han enbart "slänga ur sig lösryckta meningar och ord som inte passar ihop".
Om det verkar rimligt överlåter jag till läsaren
Delvis rimligt. Rimligt att när hans impulsdåd sjunkit in kom chocken och språngmarschen gör att han även är fysiskt medtagen, den här kombinationen gör att även talförmågans försämras. Han har ju enligt egen utsago lugnt och sansat köat för att få lämna sitt vittnesmål men oturligt nog blivit avvisad. Ett alternativ skulle förstås då kunna vara att det var just avvisningen som chockade honom så pass mycket så att han nästan tappade talförmågan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-17 kl. 12:51.
Citera
2021-01-17, 12:21
Medlem
Såg GWs förklaring till varför det inte kunde vara SE som är GM..

GW påstår att SE troligen pratade med vakten i 2min innan han kliver ut Sveavägen o då inte hinner fram...

Det är så sjukt konstigt sagt av GW o betyder att om SE bara pratade i 1min så hinner SE...

Inte ens fb trådens SE motståndare tar bort SE för att han "måste" pratat med vakterna i 2min....
Citera
2021-01-17, 13:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Sätt igång då. Vilka är dina invändningar? Förutom att den kullkastar din mödosamt tillrättalagda världsbild.
Det jag menar är alltså att du inte kan plocka ut vissa delar ur Engströms berättelse och säga att där talar han sanning, och sedan plocka ut andra delar och säga att där ljuger han eller "överdriver". Det blir bara pannkaka av alltihop då, och du måste hela tiden ändra din version och parera för invändningar.

Både Engström och åklagaren har lämnat väl sammanhängande och var för sig riktigt övertygande berättelser, och det går inte att ändra detaljer i dem efter vad som passar bäst för stunden. Du får helt enkelt bestämma dig för om du skall tro på Engströms eller på åklagarens version:
Stig Engström berättar från brottsplatsen i april 1986
https://www.svtplay.se/video/27110777/veckans-brott/veckans-brott-extra-34-ar-med-palmemordet-sasong-1-stig-engstrom-berattar-fran-brottsplatsen-i-april -1986

Åklagarens pressträff om Palmeutredningen
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA
Senast redigerad av Draifos 2021-01-17 kl. 14:07.
Citera
2021-01-17, 14:07
Medlem
Fågel, fisk eller mittemellan?
Såg Stig Rapports extrasändning 04.00?
Vakna läsare titta noga.
https://youtu.be/ijogMH-YDxA
Varför provsköts ”vapensamlarens” vapen först nu i samband med att åklagaren lägger ned förundersökning? Hade du och jag haft liknande vapen hemma skulle vi väl tipsat polisen omgående?
Citera
2021-01-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Såg GWs förklaring till varför det inte kunde vara SE som är GM..

GW påstår att SE troligen pratade med vakten i 2min innan han kliver ut Sveavägen o då inte hinner fram...

Det är så sjukt konstigt sagt av GW o betyder att om SE bara pratade i 1min så hinner SE...

Inte ens fb trådens SE motståndare tar bort SE för att han "måste" pratat med vakterna i 2min....

SE har aldrig passat in i GWs gärningsmannaprofil. Enligt honom har det alltid varit någon organiserad, nogrann och skicklig mördare. SE faller ur alla punkter. Däremot hade SE god lokalkännedom, vapenträning men inte överdriven vilket förklarar hur han kunde missa Lisbeth. GW har en linje som han kör stenhårt på, och då blir det en besvikelse när någon så torftig som SE väl är mördaren..
Citera
2021-01-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
SE har aldrig passat in i GWs gärningsmannaprofil. Enligt honom har det alltid varit någon organiserad, nogrann och skicklig mördare. SE faller ur alla punkter. Däremot hade SE god lokalkännedom, vapenträning men inte överdriven vilket förklarar hur han kunde missa Lisbeth. GW har en linje som han kör stenhårt på, och då blir det en besvikelse när någon så torftig som SE väl är mördaren..

Jo stämmer säkert..

Men det var så roligt just med att GW dömde ut SE för att hinna fram till brottsplatsen för han hade liksom bestämt hur länge SE o vakten pratade...

Inte ens dom värsta SE förnekarna använder just det argumentet som ett bevis för att han är oskyldig
Citera
2021-01-17, 16:10
Medlem
Citat:
Här får du en teori. Går att brodera ut i minst ett dussintal varianter. Lätta att omfamna om man inte är gravt autistisk eller sover med Den osannolika mördaren under huvudkudden.

Engström dyker upp på mordplatsen ca 30-45 sekunder efter skotten. Det är så pass lite folk på plats att han förleds att tro att mordet precis hänt. Han får situationen klar för sig, blickar in mot gränden och ser Jeppsson. Fler personer strömmar till. Engström tror att han har en framträdande roll när han kastar åt Hage och Glantz gubbviktiga kommentarer kring hur kroppen bör hanteras. Han försöker uppta nån sorts kontakt med Lisbeth. Polisen anländer och han tror att de springer in i gränden för att han anvisat dem dit. Han gör själv en halvhjärtad ansats att följa efter dem. Är tillbaka på mordplatsen ett par minuter senare. Misslyckas att tilldra sig polisernas intresse eftersom de är upptagna med folk som faktiskt sett något av värde. Ambulansen lämnar platsen. Avspärrningen sätts upp. Engström lommar därifrån.

Men vem är då vittnet som beskriver SE klädsel inkl glasögon?
Citera
2021-01-17, 16:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10

Världens bästa skytt kan missa Lisbeth
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in