På mitt jobb brukade anställda på samhall sköta städningen förr och det funkade jättebra, en klar försämring då vi bytte till ett annat bolag tyvärr.
Vad jag vet så är samhall till för folk med funktionsnedsättningar och som av den anledningen kan ha det svårt på den reguljära arbetsmarknaden. Pratade en dag med en av dom som städade på mitt jobb om just detta och för honom handlade det om en skada i rygg /nacke som inte syntes något utåt men som var i allra högsta grad kännbar för honom själv, och därmed hans förmåga att jobba heltid och med somliga arbetsuppgifter som kanske förväntades av honom på ett " vanligt " jobb.
Liknande skador handlade det nog om i andra fall också, en del möjligen av psykisk art också. Iaf dom på mitt jobb såg " normala" ut.
I vart fall står det på samhalls hemsida:
https://samhall.se/om-samhall/
Citat:
Vi ägs av staten och vårt huvuduppdrag är att skapa utvecklande jobb åt personer med funktionsnedsättning och på så sätt ge dem en plats på den ordinarie arbetsmarknaden.
Citat:
Arbetsförmedlingen bestämmer vilka som får jobb på Samhall, förutom för våra egna tjänstemän som vi rekryterar själva. Alla som anställs hos oss via Arbetsförmedlingen har någon form av funktionsnedsättning.
Citat:
Fyra av tio svenskar i åldern 16-64 år med en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga står utan sysselsättning (Statistiska centralbyrån, 2020). Samtidigt uppger majoriteten av dessa att de hade kunnat utföra ett arbete om de fick stöd och anpassning. Det är denna outnyttjade resurs som vi vill ta vara på genom att se möjligheter snarare än hinder.
Jättebra ide med samhall tycker jag, problemet är bara det att folk som hamnar där oftast får en " idiotstämpel" på sig( även fast dom flesta på samhall verkligen inte är idioter utan normalbegåvat folk) som sedan får andra arbetsgivare att dra öronen åt sig. Har hört en del skräckhistorier om detta och jag tror tyvärr det stämmer för rent allmänt är ju uppfattningen att anställda på samhall är " dumma i huvudet". Även folk på mitt jobb vart ju förvånade då dom märkte hurpass " normala" dom som städade hos oss var. Därav i praktiken blir så blir det nog så att den som hamnar på samhall nog redan är utestängd från den reguljära arbetsmarknaden. Tyvärr, för det är ju inte riktigt vad som är meningen med samhall.