2020-09-23, 08:28
Medlem
RamBooZes avatar
Lönen på Samhall är 18300kr. Iallafall i Stockholm
Citera
2020-09-23, 08:30
Medlem
RamBooZes avatar
Heltidslön är 18300kr i månaden(innan skatt) i stockholm
Citera
2020-09-23, 10:15
Medlem
Har ett gäng Samhall som springer och plockar på lagret på mitt jobb.

Drygt hälften är äldre eller funktionsnedsatta, resten är till synes helt normala snubbar i 25 års åldern. Min gissning är att dessa är hemmasittare som skickats ut i motsvarande Fas 3 typ.

Är tjänsteman själv, så pratar sällan med dem då våra arbetsuppgifter sällan överlappar.
Citera
2020-09-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag har alltid trott att det är enbart personer med arbetsskada, funktionsnedsättning eller som kanske inte beter normalt i alla lägen som får anställning på Samhall.
Men efter att ha kommit i kontakt med ett antal så blir jag undrande. Samtliga av dessa (7-8 st) har inga synbara funktionshinder (och verkar i fysiska uppgifter) och beter sig hur normalt som helst.

Har Samhall ändrat inriktning eller har jag träffat på lurifaxar som har lyckats glida in på en lite bekvämare yrkesbana?

Edit: fann detta på Samhall:
https://samhall.se/om-samhall/faq/
Hur får jag jobb på Samhall?
Arbetsförmedlingen avgör om en person har behov av en anställning hos oss. Det krävs att personen har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Alla våra medarbetare som har en funktionsnedsättning är rekryterade direkt från Arbetsförmedlingen.

Har du inte hört talas om att skenet kan bedra, bara för att en person ser och uppför sig normalt betyder det inte att personen är frisk, ibland tar det tid innan man förstår att en person inte är normal och har en funktionsnedsättning som t.e.x autism som ofta inte märks vid första mötet, tänk lite allt syns inte på utsidan.
Citera
2020-09-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Har du inte hört talas om att skenet kan bedra, bara för att en person ser och uppför sig normalt betyder det inte att personen är frisk, ibland tar det tid innan man förstår att en person inte är normal och har en funktionsnedsättning som t.e.x autism som ofta inte märks vid första mötet, tänk lite allt syns inte på utsidan.

Precis, är man någorlunda högfungerande med diagnos syns det oftast inte utåt i vanliga ytliga situationer
där man inte skrapar på fasaden så att säga eller man måste prestera på ett sätt man inte klarar av.

Själv verkar jag nog hyffsat normal utåt men inombords är det kaos på flera nivåer. 40H jobbvecka eller flickvän/egen familj är inte ens att tänka tanken på.
Jobbar dock inte på Samhall men förstår hur man hamnar där.. Jobbar bara deltid.
Senast redigerad av Fapboy4life 2020-09-27 kl. 16:21.
Citera
2020-09-27, 16:39
Bannlyst
På mitt jobb brukade anställda på samhall sköta städningen förr och det funkade jättebra, en klar försämring då vi bytte till ett annat bolag tyvärr.

Vad jag vet så är samhall till för folk med funktionsnedsättningar och som av den anledningen kan ha det svårt på den reguljära arbetsmarknaden. Pratade en dag med en av dom som städade på mitt jobb om just detta och för honom handlade det om en skada i rygg /nacke som inte syntes något utåt men som var i allra högsta grad kännbar för honom själv, och därmed hans förmåga att jobba heltid och med somliga arbetsuppgifter som kanske förväntades av honom på ett " vanligt " jobb.

Liknande skador handlade det nog om i andra fall också, en del möjligen av psykisk art också. Iaf dom på mitt jobb såg " normala" ut.

I vart fall står det på samhalls hemsida:

https://samhall.se/om-samhall/

Citat:
Vi ägs av staten och vårt huvuduppdrag är att skapa utvecklande jobb åt personer med funktionsnedsättning och på så sätt ge dem en plats på den ordinarie arbetsmarknaden.

Citat:
Arbetsförmedlingen bestämmer vilka som får jobb på Samhall, förutom för våra egna tjänstemän som vi rekryterar själva. Alla som anställs hos oss via Arbetsförmedlingen har någon form av funktionsnedsättning.

Citat:
Fyra av tio svenskar i åldern 16-64 år med en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga står utan sysselsättning (Statistiska centralbyrån, 2020). Samtidigt uppger majoriteten av dessa att de hade kunnat utföra ett arbete om de fick stöd och anpassning. Det är denna outnyttjade resurs som vi vill ta vara på genom att se möjligheter snarare än hinder.

Jättebra ide med samhall tycker jag, problemet är bara det att folk som hamnar där oftast får en " idiotstämpel" på sig( även fast dom flesta på samhall verkligen inte är idioter utan normalbegåvat folk) som sedan får andra arbetsgivare att dra öronen åt sig. Har hört en del skräckhistorier om detta och jag tror tyvärr det stämmer för rent allmänt är ju uppfattningen att anställda på samhall är " dumma i huvudet". Även folk på mitt jobb vart ju förvånade då dom märkte hurpass " normala" dom som städade hos oss var. Därav i praktiken blir så blir det nog så att den som hamnar på samhall nog redan är utestängd från den reguljära arbetsmarknaden. Tyvärr, för det är ju inte riktigt vad som är meningen med samhall.
Senast redigerad av insilom 2020-09-27 kl. 17:07.
Citera
2020-11-22, 11:25
Medlem
Jag fick jobb på Samhall detta året.
Grundlönen för fastanställda är 21474 typ. Sedan tillkommer i vanlig ordning OB-tillägg om man exempelvis jobbar även på helger eller är schemalagd att jobba kväll. Så månadslönen kan se olika ut beroende på vilket ställe du hamnar på och hur ditt schema ser ut = Dvs, hur mycket OB tillägg du får.
Men grundlönen är densamma för alla.
Jag får ut 16500 -16700 efter skatt. Jag vet dom som tjänar 2000 kr mer, men deras arbetstider är ibland satta under kvällstid + helg = extra OB-tillägg.
Sen finns det en annan arbetsgrupp som arbetar tillsammans med dom fastanställda. Dom kallas LFUare. De tjänar 80% ungefär av den ordinarie heltidslönen. De har fått 1 år? på samhall där de ska arbetsträna och förhoppningsvis få ett arbete någonstans utanför samhall med hjälp av en kontaktperson på samhall vars funktion är just detta. Så jag förstår förvirringen kring de olika lönerna.
Så de lönegrupper jag identifierat på Samhall:
Fastanställda.
LFUare som är tillfälligt på Samhall.
Samhalls schefer (okänd lön)

Utöver det:
Kan man förbise Samhalls dysfunktionella ledarskap och funktion som arbetsgivare så är Samhall helt ok att arbeta på. Se bara till att vara med i ett fack som ställer upp om det blir problem.
Senast redigerad av PooperTrooper 2020-11-22 kl. 11:44. Anledning: information om andra arbetsgrupper som har lägre lön
Citera
2021-01-14, 16:56
Medlem
hur länge måste man arbetsträna på samhall innan man får anställning och lön?
en hade jobbat 8 månader men fortfarande inte blivit anställd
medan en annan bara arbetstränade 3 mån innan han blev anställd som är ovanligt.
hur kan det komma sig?
Citera
2021-01-17, 12:04
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Chefernas utbildning står högt i tak, ser man till exempel i Malmö så har kommunen anställt ganska många.

De senaste som lämnat mitt kontor har gått till kommuner också.

Kan jämföra med mitt gamla jobb:

Som chef hos Samhall så får du arbeta och höra mer än vad du gör på en vanlig arbetsplats. Du får arbete och rodda i rätt mycket som en vanlig chef inte gör. Så därför blir du rätt kompetent med erfarenhet.

Kan säga så här i jämförelse:
Jag har inte haft ambulans tillkallad, antalet tillbud, hälsoproblem, förstadags intyg osv på min gamla arbetsplats.

Det är vanligt att Samhall får lönebidrag för anställda områdeschefer.
Många med trassliga bakgrunder med långa hål i CV, utbrändhet och annan psykisk ohälsa.

Höga personalomsättningen bland första linjens chefer beror på felrekryteringar, de anställer hellre någon med problem och begränsad erfarenhet för 30k och hälften i bidrag från AF än en kompetent som kräver 40k. En del knäcks ganska fort i andra fall är inte arbetsgivaren så intresserad när bidraget gått ut.
Citera
2021-01-17, 12:06
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasmaburst
hur länge måste man arbetsträna på samhall innan man får anställning och lön?
en hade jobbat 8 månader men fortfarande inte blivit anställd
medan en annan bara arbetstränade 3 mån innan han blev anställd som är ovanligt.
hur kan det komma sig?

Det är formellt upp till AF, men oftast gör handläggare vad Samhall säger till dem.
Samhall vill så klart att arbetsträningen dras ut så länge som möjligt.
De jobbar inte bara gratis, arbetsgivaren får betalt för att de ska jobba gratis.
Citera
2021-01-17, 12:26
Medlem
Mycket alkolister på det Samhall som jag fick praktisera på.
Citera
2021-01-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Det är formellt upp till AF, men oftast gör handläggare vad Samhall säger till dem.
Samhall vill så klart att arbetsträningen dras ut så länge som möjligt.
De jobbar inte bara gratis, arbetsgivaren får betalt för att de ska jobba gratis.
11 månader fick jag praktisera, när AF började prata om anställning, så fick jag sluta. Lika bra det för jag fick ett riktigt jobb 4 månader senare. Utnyttjar praktikanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in