2021-01-16, 21:14
  #21853
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Tackar!

Lee Harvey Oswald är fascinerande... han hann under sitt korta liv med att tjänstgöra som marinkårssoldat, hoppa av till Sovjet och bo och arbeta där, gifta sig och skaffa barn, mörda förenta staternas president för att till sist själv bli mördad vid en ålder av blott 24 år. Om det nu verkligen var han som sköt JFK får väl dock betraktas som osäkert, åtminstone om man frågar mig.

Här en ikonisk bild på Lee där han lirar i sitt rockband tillsammans med Jack Ruby och Jim Leavelle ---> https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/f3d90b2a445a461c8d61b80aaea43f8e.jpg

Dom är mitt uppe i en hejdundrande bluesrockversion av "I’m a patsy”.


Okej, ny stad:

1. En både politiskt och musikaliskt betydelsefull kyrka finns här

2. Här finns också ett jättestort krigsmonument. Det står som minne över ett slag som då det skedde var det största som utspeltas i Europa. Sverige var ett av de länder som stod på den segrande sidan

3. Ungefär 100 000 av innevånarna valde att flytta ifrån staden på 1990-talet, detta på grund utav mycket hög arbetslöshet

Jag tror det är Poltava, fast mest för att få en ledtråd till
Citera
2021-01-16, 21:17
  #21854
Medlem
flipflaps avatar
Jag tror att det är wien
Citera
2021-01-16, 22:36
  #21855
Medlem
Arons avatar
jag gissar pa prag och att det ar ett monument over kriget fran 1618...1648
Citera
2021-01-17, 09:06
  #21856
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Tackar!

Lee Harvey Oswald är fascinerande... han hann under sitt korta liv med att tjänstgöra som marinkårssoldat, hoppa av till Sovjet och bo och arbeta där, gifta sig och skaffa barn, mörda förenta staternas president för att till sist själv bli mördad vid en ålder av blott 24 år. Om det nu verkligen var han som sköt JFK får väl dock betraktas som osäkert, åtminstone om man frågar mig.

Här en ikonisk bild på Lee där han lirar i sitt rockband tillsammans med Jack Ruby och Jim Leavelle ---> https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/f3d90b2a445a461c8d61b80aaea43f8e.jpg

Dom är mitt uppe i en hejdundrande bluesrockversion av "I’m a patsy”.


Okej, ny stad:

1. En både politiskt och musikaliskt betydelsefull kyrka finns här

2. Här finns också ett jättestort krigsmonument. Det står som minne över ett slag som då det skedde var det största som utspeltas i Europa. Sverige var ett av de länder som stod på den segrande sidan

3. Ungefär 100 000 av innevånarna valde att flytta ifrån staden på 1990-talet, detta på grund utav mycket hög arbetslöshet

Du har väl inte glömt oss bäste Ynglingasaga? - fyra inkomna gissningar varav tre hyffsade lågoddsare skulle jag säga (vi sitter på nålar här... nä, nu överdrev jag lite... ).
Citera
2021-01-17, 09:57
  #21857
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...Leipzig..?

(jo, Oswald en enigma . när jag ger mig tid ska jag läsa Mailers biografi över honom).
Yes, Leipzig it is. Snyggt och snabbt taget!

Här kommer förklaringarna:

1. Nikolaikyrkan i Leipzig. Enligt Wikipedia spelade Leipzig och Nikolaikyrkan en betydelsefull roll i störtandet av kommunismen i central- och östeuropa.
Citat:
Events in Leipzig in 1989 played a significant role in precipitating the fall of communism in Central and Eastern Europe, mainly through demonstrations starting from St. Nicholas Church.
https://en.wikipedia.org/wiki/Leipzig


Se även detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Monday_demonstrations_in_East_Germany


Nikolaikyrkan är också platsen för premiäruppförandet av flera av Johann Sebastian Bachs verk. Denne var musikdirektör i kyrkan under ett antal år på 1700-talet.
Citat:
In the 18th century, several works by Johann Sebastian Bach, who was the music director of Nikolaikirche and of St. Thomas Church from 1723–50, premiered here.
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Nicholas_Church,_Leipzig



2. Det 91 meter höga krigsmonumentet Völkerschlachtdenkmal. Detta står som minne över Slaget vid Leipzig 1813 där en halv miljon soldater deltog. Sverige stred på den vinnande sidan tillsammans med bland andra Österrike, Preussen och Sachsen.

Citat:
The Leipzig region was the arena of the 1813 Battle of Leipzig between Napoleonic France and an allied coalition of Prussia, Russia, Austria and Sweden. It was the largest battle in Europe before the First World War and the coalition victory ended Napoleon's presence in Germany and would ultimately lead to his first exile on Elba.
https://en.wikipedia.org/wiki/Leipzig


Monumentet: https://en.wikipedia.org/wiki/Monument_to_the_Battle_of_the_Nations



3. Att Leipzig var drivande i folkrörelsen mot kommunismen ter sig lite ironiskt (eller hur man nu ska utrycka sig) då omställningen till kapitalism efter DDR:s fall drabbade staden hårt. Under de tio år som följde på kommunismens fall 1990 flyttade omkring 100 000 människor från staden.
Citat:
The centrally planned heavy industry that had become the city's speciality was, in terms of the advanced economy of reunited Germany, almost completely unviable, and closed. Within only six years, 90% of jobs in industry had vanished. As unemployment rocketed, the population fell dramatically; some 100,000 people left Leipzig in the ten years after reunification, and vacant and derelict housing became an urgent problem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Leipzig


Du vinner ett stycke berlinmur, en trimmad Trabant 601 och en Volkspolizei-uniform!
Citera
2021-01-17, 09:58
  #21858
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Jag tror det är Poltava, fast mest för att få en ledtråd till

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag tror att det är wien

Citat:
Ursprungligen postat av Aron
jag gissar pa prag och att det ar ett monument over kriget fran 1618...1648

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du har väl inte glömt oss bäste Ynglingasaga? - fyra inkomna gissningar varav tre hyffsade lågoddsare skulle jag säga (vi sitter på nålar här... nä, nu överdrev jag lite... ).
Jag får skylla min senfärdighet på att jag var upptagen med studier av Oswald!

Det där om att han spelade i ett rockband med Jack Ruby är faktiskt helt sant, det står nämligen på nätet.

Här är mer omtumlande fakta:
Citat:
Kennedy denied shooting anyone, claimed that he was being set up as a "patsy," and asserted that it had been Oswald shooting at him. Kennedy went so far as to claim, even though there was no supporting evidence of this, that his head had actually exploded in the limousine. Furthermore, Kennedy claimed the photograph of him pulling his pants down and mooning Oswald was a fabrication. However, because of his own murder, Kennedy's guilt or innocence was never determined in a court of law. Some critics contend that Kennedy was not involved at all, that he was not even in Dallas that day, or that he was not born until 1966 which would render him nonexistent at the time of the shooting.
https://uncyclopedia.ca/wiki/Lee_Harvey_Oswald


Skämt åsido, bra taget Gogge!
Citera
2021-01-17, 10:10
  #21859
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Jag får skylla min senfärdighet på att jag var upptagen med studier av Oswald!

Det där om att han spelade i ett rockband med Jack Ruby är faktiskt helt sant, det står nämligen på nätet.

Här är mer omtumlande fakta:
https://uncyclopedia.ca/wiki/Lee_Harvey_Oswald


Skämt åsido, bra taget Gogge!

Thanx! Alltid önskat mig en Trabant... Ang Oswald; du har inte läst Mailers biografi? Jag planerar som sagt, som alltid verkar Mailer gå på djupet, lärde känna Oswalds fru, bodde i Ryssland etc - här en lite improviserad men ändå intressant promo för boken;
https://www.youtube.com/watch?v=1WhzgNVilbs

Tillbaks till topic! "Vart är vi på väg?"

1) Trakt bebodd sedan antiken.

2) Hade länge ett helt annat namn, numera döpt efter en av landets största författare, en man, även om det på svenska mer låter som en retat skolflicka!

3) En namne finns som ”punkt” långt, långt från vår stad, på kalla breddgrader.

EDIT; Sorry för OT - men Ynglingasaga - CIA! Där hittar du de skyldiga. CIA hatade JFK, maffian och exilkubaner var behjälpliga. Bush d ä hade när han blev chef för byrån (70-tal) "aldrig haft med CIA att göra"... ...men vad gjorde han då i Dallas samma dag JFK sköts? Stöds av dokumentation från J E Hoover - som jag inte tror var inblandad, men likväl visste vad som hänt... ...kolla förresten när Bush mkt makabert skrattar till här...
https://www.youtube.com/watch?v=ft3eGWZd7LE

Sorry för OT!
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-01-17 kl. 10:18.
Citera
2021-01-17, 10:30
  #21860
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ang Oswald; du har inte läst Mailers biografi?
Japp, har läst den! Har den i bokhyllan här hemma faktiskt. Jag tycker den är helt klart läsvärd. Don deLillos roman om Oswald är också en mycket bra bok.

Hade faktiskt Mailers bok som fråga i litteraturquizen när jag var evangelisten Lukas: (FB) Gissa Bokcitatet

Sorry för off topic, ska fokusera på frågan nu!
__________________
Senast redigerad av Ynglingasaga 2021-01-17 kl. 10:34.
Citera
2021-01-17, 11:17
  #21861
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx! Alltid önskat mig en Trabant... Ang Oswald; du har inte läst Mailers biografi? Jag planerar som sagt, som alltid verkar Mailer gå på djupet, lärde känna Oswalds fru, bodde i Ryssland etc - här en lite improviserad men ändå intressant promo för boken;
https://www.youtube.com/watch?v=1WhzgNVilbs

Tillbaks till topic! "Vart är vi på väg?"

1) Trakt bebodd sedan antiken.

2) Hade länge ett helt annat namn, numera döpt efter en av landets största författare, en man, även om det på svenska mer låter som en retat skolflicka!

3) En namne finns som ”punkt” långt, långt från vår stad, på kalla breddgrader.

EDIT; Sorry för OT - men Ynglingasaga - CIA! Där hittar du de skyldiga. CIA hatade JFK, maffian och exilkubaner var behjälpliga. Bush d ä hade när han blev chef för byrån (70-tal) "aldrig haft med CIA att göra"... ...men vad gjorde han då i Dallas samma dag JFK sköts? Stöds av dokumentation från J E Hoover - som jag inte tror var inblandad, men likväl visste vad som hänt... ...kolla förresten när Bush mkt makabert skrattar till här...
https://www.youtube.com/watch?v=ft3eGWZd7LE

Sorry för OT!

Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Japp, har läst den! Har den i bokhyllan här hemma faktiskt. Jag tycker den är helt klart läsvärd. Don deLillos roman om Oswald är också en mycket bra bok.

Hade faktiskt Mailers bok som fråga i litteraturquizen när jag var evangelisten Lukas: (FB) Gissa Bokcitatet

Sorry för off topic, ska fokusera på frågan nu!

Mina herrar, som mindre vetande trådhängare så uppskattar jag stort era "lianer" vilka alltid lockar mig till fördjupning i olika ämnen.
Jag hoppas att trådens moderator fortsatt tillåter detta, det kan vara av intresse för fler än mig.


Jag gissar Koyokuk, Alaska för en till ledtråd
Citera
2021-01-17, 11:46
  #21862
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Mina herrar, som mindre vetande trådhängare så uppskattar jag stort era "lianer" vilka alltid lockar mig till fördjupning i olika ämnen.
Jag hoppas att trådens moderator fortsatt tillåter detta, det kan vara av intresse för fler än mig.


Jag gissar Koyokuk, Alaska för en till ledtråd

Nej, vi skall till en annan kontinent...

4) ..."Kvinnligt" namn som sagt, gångavstånd till landets huvudstad (4b)) "en annan tjej" (...)) och då denna vuxit kan man närmast betrakta vår stad som varande i dennas "Metropolitan Area" (jfr Södertälje-Stockholm, typ så.).

Jo - lågmodererat fora, vilket känns bra - enda gången det kan spåra ur är väl fredags- och lördagskvällar...
Citera
2021-01-17, 11:53
  #21863
Medlem
flipflaps avatar
Charlotte North Carolina
Citera
2021-01-17, 11:55
  #21864
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nej, vi skall till en annan kontinent...

4) ..."Kvinnligt" namn som sagt, gångavstånd till landets huvudstad (4b)) "en annan tjej" (...)) och då denna vuxit kan man närmast betrakta vår stad som varande i dennas "Metropolitan Area" (jfr Södertälje-Stockholm, typ så.).

Jo - lågmodererat fora, vilket känns bra - enda gången det kan spåra ur är väl fredags- och lördagskvällar...


ar 4b sofia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in