2026-06-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men --

6) Kvinnan som var frun här i ledtråden hade litet (mitt uttryck) "splish-splash" och har besjungits av svensk adelsman.

7) Namn på sånger.

5) och 6) = En trogen, gift kvinna som ansågs ha så pass vackra behag att några män inte kunde låta henne vara ifred. Hon dömdes först till döden för detta, innan den unge mannen räddade henne.

8) Även en stor modern underhållare, musiker och poet har nämnt henne.

9) Den inofficielle hovpoeten, se ledtråd 2) diktade även om kvinnan och hennes man samt var de bodde.
Citera
2026-06-27, 21:10
Medlem
Citat:
5) och 6) = En trogen, gift kvinna som ansågs ha så pass vackra behag att några män inte kunde låta henne vara ifred. Hon dömdes först till döden för detta, innan den unge mannen räddade henne.

8) Även en stor modern underhållare, musiker och poet har nämnt henne.

9) Den inofficielle hovpoeten, se ledtråd 2) diktade även om kvinnan och hennes man samt var de bodde.

10) Linus Sandgren.
Citera
Idag, 15:01
Medlem
Citat:
10) Linus Sandgren.

11) En liten rutig tvål..
Citera
Idag, 15:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
11) En liten rutig tvål..

Povel Ramel (eventuellt Taube också) har väl sjungit om Susanna, och då hamnar vi i Babylon?
Citera
Idag, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Povel Ramel (eventuellt Taube också) har väl sjungit om Susanna, och då hamnar vi i Babylon?

Grattis!
Tack gode Gud! Trodde jag var tvungen att dra tillbaka frågan för ingen nappade på den.

Visst är det Babylon, som vissa bibliska herrar ogillade.

Och visst, Bellman skaldade och sjöng: "Joachim uti Babylon, hade en hustru Susannah" (Fredmans sånger, epistel 41).

Povel nämnde ju ..."när Susanna låg i badet" i sin "Var är tvålen" (förståss!!)

Den vise unge mannen som räddade Susanna från dödsstraff var f.ö. den unge kung David

1842 stod operapremiären av Nebukadnessar.

Linus Sandgren, vår store svenske cinematograf, arbetade bl a. med filmen Hollywoodfilmer Babylon.

Till pris får du min egen tolkning av Epistel 41 till gitarr, samt "Var är tvålen" (med piano) om dina öron fortfarande skulle hålla.

Frågan åter till dig.
Senast redigerad av Detdundrar Idag kl. 16:03.
Citera
Idag, 16:09
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Grattis!
Tack gode Gud! Trodde jag var tvungen att dra tillbaka frågan för ingen nappade på den.

Visst är det Babylon, som vissa bibliska herrar ogillade.

Och visst, Bellman skaldade och sjöng: "Joachim uti Babylon, hade en hustru Susannah" (Fredmans sånger, epistel 41).

Povel nämnde ju ..."när Susanna låg i badet" i sin "Var är tvålen" (förståss!!)

Den vise unge mannen som räddade Susanna från dödsstraff var f.ö. den unge kung David

1842 stod operapremiären av Nebukadnessar.

Linus Sandgren, vår store svenske cinematograf, arbetade bl a. med filmen Hollywoodfilmer Babylon.

Till pris får du min egen tolkning av Epistel 41 till gitarr, samt "Var är tvålen" (med piano) om dina öron fortfarande skulle hålla.

Frågan åter till dig.

Man tackar! Den här frågan kommer att bli lite kul, får förklara senare..

1) Brandenburger Tor leder en rätt, fast inte som man kanske tror.

2) Ekivok polisserie, tiden den utspelar sig är dessutom en bonusledtråd till ledtråd 1 ovan.

3) Champagne kan hjälpa till.

4) The Harder They Come.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in