2021-01-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook

Gokväll JokerSpöket 😁

Kommer du på några fler skräckfilmer med katter inblandat? Katter alltså, inte katter som i Lejon, tigrar o pumor osv 😁😂

👋 Hej @alwayslook

Jag var nere i källaren till mitt skräckfilms-arkiv för cirka en timme sedan för att leta fram en bra skräckfilm, och då stötte jag på, så där av en slump, en annan skräckfilm som har en mycket speciell katt i filmen ( 🐱 ) och som faktiskt kan sägas ha själva huvudrollen i skräckfilmen.

Det är en Brittisk skräck- och thriller-film som har titeln: "The Shadow of the Cat" ( 🐱 ) och är från året 1961.

"Tabitha" ( 🐱 ) en väldigt speciell huskatt och som bland annat leder polisen till ........... ?

I skräck- och thriller-filmen "The Shadow of the Cat" från 1961 finns bland andra, skådespelarna,

Barbara Shelley och André Morell samt Freda Jackson ........ med flera .....

Skådespelerskan: Freda Jackson finns bland andra med i den klassiska skräck- och vampyr-filmen med titeln: "The Brides of Dracula" från året 1960 vilken är en riktigt bra vampyrfilm som har ett stort
sevärde 👍

Fråga: Har @alwayslook sett skräck- och thriller-filmen "The Shadow of the Cat" ?

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-16 kl. 22:50.
Citera
2021-01-16, 23:05
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
👋 Tjénix på sig @alwayslook

Ja du min gode/a skräckfilms-inbitne/a @alwayslook, det kanske var så pass länge sedan som du såg den skräckfilmen,
"The Legacy" från året 1978 att du i dagsläget helt enkelt inte minns så mycket av filmen, det kanske är läge för dig att se om skräckfilmen "The Legacy" på nytt.

Den Amerikanska skräckfilmen med titeln: "Cat's Eye" från året 1985 av Stephen King som du framförde i ditt senaste skrivna inlägg är faktiskt en mysig skräckfilm med den då unga Drew Barrymore.

I skräckfilmen "Cat's Eye" från 1985 förutom Drew Barrymore, finns även skådespelaren James Woods som är en väldigt bra skådespelare.

På tal om skådespelerskan Drew Barrymore som bland annat är en suverän skådespelerska i Wes Craven's skräckfilm "Scream" från året 1996 kan också ses i den Amerikanska och psykologiska skräckfilms-thrillern med titeln:

The Evil Within: "Doppelganger" från året 1993,

med Drew Barrymore i huvudrollen och även Jaid Barrymore.

Jaid Barrymore är modern till Drew Barrymore.

"Doppelganger" från 1993, är en otroligt spännande och väldigt kuslig film, speciellt dubbelgångaren i filmen 👍

Fråga: Har @alwayslook sett denna psykologiska skräckfilms-thrillern "Doppelganger"
från 1993 undrar JokerSpöket 👻 ?

Om det är så att du har sett filmen så får du mer än gärna berätta lite grann om vad du ansåg och tyckte om "Doppelganger" ?

Obs❗Det är inte så vanligt att både mor och dotter spelar tillsammans [i samma film], men det förekommer, som till exempel,

I den Amerikanska skräck- och slasher-filmen med titeln: "Halloween H20" "Twenty Years Later" från året 1998 finns bland övriga skådespelare, Jamie Lee Curtis och Janet Leigh, ( 🎃🔪 )

Skådespelerskan Janet Leigh ("Psycho" 1960) är modern till Jamie Lee Curtis.

När du i ditt tidigare skrivna inlägg ställde en fråga till mig beträffande katter i olika skräckfilmer ( 🐱 🐱 🐱 ) då tänkte jag direkt på en liten speciell skräckfilm.

Det är en Amerikansk antologi- skräck- och monster-film som har titeln:

"Tales from the DarkSide" "The Movie" och är från året 1990.

Antologi-skräckfilmen består av fyra ( 4 ) olika segment varav tre ( 3 ) stycken episoder och ett så kallat intro.

"Tales from the DarkSide" "The Movie"

1 ) "Intro.

2 ) "Lot 249" ...... episod.

3 ) "The Cat from Hell" ...... episod.

4 ) "Lover's Vow" ...... episod.

@alwayslook, om du tidigare inte har sett "Tales from the DarkSide" "The Movie" ... så rekommenderar jag dig att se episoden: "The Cat from Hell" ( 🐱 ) skriven av Stephen King, den lilla episoden är ruskigt kuslig, speciellt katten.

Jag rekommenderar i sådant fall även att du ser episoden "Lover's Vow" ... härligt skrämmande i gothisk stil och med en riktigt ruggig demon 👍

Vid ett senare tillfälle skall jag framföra några ytterligare skräckfilmer så som thrillers som har kusligt härliga kissekatter i filmerna.

🐱 🔊 Mjáu❗👍 I love the sound.

Mvh/ @JokerMannen

Gokväll Jokerspöket 😁🍺

Fantastiskt roligt att vi (spinner) på om katter i skräckfilmer 😂

Javisst har jag sett dessa två filmer du skriver om 😊
Och just dubbelgångare kan kännas väldigt creepy

Kom ju på att Drew också spelar flickan Charlie i Eldfödd året innan Cat's Eye 😉👍

Och på tal om Eldfödd "Firestarter" så är en ny på gång från Blumhouse.

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det finns flera bra skräckfilmer där katter har en mer eller mindre central roll i handlingen. Jag diggar själv katter i filmer, i synnerhet i skräckfilmer. Några tips på mindre kända katt-skräckisar.

Eye of the Cat (1969) Hitchcock-aktig rysare/skräck i läckra San Francisco miljöer. Har ett ton med katter.
https://www.youtube.com/watch?v=SSiMMp_HmC4

The Black Cat (1981) Lucio Fulcis variant av Poes klassiska berättelse. Med en Patrick Magee i högform. Öppningsscenen med den svarta katten är fantastisk.
https://www.youtube.com/watch?v=yyiYaBc506I&t=70s

Morgiana (1972) Tjeckoslovakiskt period-skräckis med en katt i en finurlig och avgörande roll. Surrealistiskt ögongodis med snyggt foto och fin scenografi.
https://www.youtube.com/watch?v=nNcOHpXaUb4

Kuroneko (1968) Shindôs svartvita mästerverk. Två unga kvinnor tar formen av en svart katt för att hämnas på samurajerna som våldtog och mördade dem. En av de bästa skräckfilmer som gjorts.
https://www.youtube.com/watch?v=3jRRK-cOdkI&t=45s

House (1977) En japansk ultra-surrealistisk skräckfilm med lite katter inblandat. En film ingen bör missa katter eller ej.
https://www.youtube.com/watch?v=wih4SX4MZJ4

Fantastiskt kul att du delade med dig av dessa filmer SadEyes 🙂👍
Citera
2021-01-16, 23:37
Medlem
Tjenare @alwayslook 👋

Med anledning att vi diskuterat lite grann
om katter ( 🐱🐱 ) i olika skräckfilmer eller skräck- och thriller-filmer så vill jag ändå framföra en skräckfilm med lite större katter än just vanliga huskatter och det med anledning av, att filmen är riktigt bra.

Det är en Amerikansk skräckfilm som har titeln: "Cat People" och är från året 1942.

Några av skräckfilmens skådespelare
är bland andra⬇

Simone Simon, som har huvudrollen i denna filmen ... och Kent Smith, Tom Conway samt Annette O' Toole .... med flera .............

Simone Simon, hon är mycket bra i denna skräckfilmen "Cat People"
från 1942 👍

Tom Conway, en otroligt suverän skådespelare på film👍 ... han har bland annat varit med i Alfred Hitchcock's filmer.

Skådespelerskan: Annette O' Toole finns med bland annat i Stephen King’s skräck- och demon-film med titeln: "IT" ... "DET" med demon-clownen "Pennywise från året 1990.

"Cat People" från 1942 har en panter, som är lite större än en vanlig kissekatt, men filmen är riktigt kuslig och väldigt bra 👍

Den är skrämmande bra som mysterie-skräckfilm och får av mig, fyra ( 4 ) stjärnor
av fem ( 5 ) möjliga ☆ ☆ ☆ ☆ 👍

En mycket fin gammal klassisk skräckfilm som har remastrats och digitalt restaurérats och sedan överförts på digitala video-diskar.

Skräckfilmen "Cat People" från 1942 finns både på DVD och Blu-Ray-Disk och med en fantastisk bildkvalité så som ljudkvalité.

Fråga: Har @alwayslook sett denna klassiska skräckfilmen "Cat People" från 1942 ?

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-16 kl. 23:48.
Citera
2021-01-17, 16:44
Medlem
Veckans klubbas avatar
Ett par till kattrullar:

Sleepwalkers från 1992 och Two Evil Eyes från 1990.
Citera
2021-01-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ett par till kattrullar:

Tjénix "Klubban" 👋

"Two Evil Eyes" ( 🐱 ) från året 1990, är en

Italiénsk-Amerikansk antologi-skräckfilm med många riktigt fina skådespelare, som,

Harvey Keitel och Kim Hunter, John Amos,
Tom Atkins, Martin Balsam, ("Psycho" 1960)
Vincent Price ("The Fly" 1958) och framför allt,
Adrienne Barbeau ("The Fog" 1980)

Skådespelerskan: Adrienne Barbeau är enligt mig, en suverän person på film 👍

I antologi-skräckfilmen "Two Evil Eyes" och i det andra ( 2:e ) film-segmentet, finns den svarta katten ( 🐱 )

Segmentet har titeln: "The Black Cat"

"Two Evil Eyes" från 1990 är faktiskt en bra antologi-skräckfilm, och speciellt den svarta katten i det andra
( 2:e ) segmentet är riktigt bra och dessutom väldigt kuslig 👍

Kommer du på fler skräckfilmer eller thrillers med katter ( 🐱🐱 ) i, så tag mer än gärna upp filmerna direkt i skräckfilms-tråden.

Ps: Sänder dig en vintrig hälsning från "Jason" och "Pamela Voorhees" ute på "Camp Crystal Lake" ... Ds.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-17 kl. 19:13.
Citera
2021-01-17, 21:08
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Tjénix "Klubban" 👋

"Two Evil Eyes" ( 🐱 ) från året 1990, är en

Italiénsk-Amerikansk antologi-skräckfilm med många riktigt fina skådespelare, som,

Harvey Keitel och Kim Hunter, John Amos,
Tom Atkins, Martin Balsam, ("Psycho" 1960)
Vincent Price ("The Fly" 1958) och framför allt,
Adrienne Barbeau ("The Fog" 1980)

Skådespelerskan: Adrienne Barbeau är enligt mig, en suverän person på film 👍

I antologi-skräckfilmen "Two Evil Eyes" och i det andra ( 2:e ) film-segmentet, finns den svarta katten ( 🐱 )

Segmentet har titeln: "The Black Cat"

"Two Evil Eyes" från 1990 är faktiskt en bra antologi-skräckfilm, och speciellt den svarta katten i det andra
( 2:e ) segmentet är riktigt bra och dessutom väldigt kuslig 👍

Kommer du på fler skräckfilmer eller thrillers med katter ( 🐱🐱 ) i, så tag mer än gärna upp filmerna direkt i skräckfilms-tråden.

Ps: Sänder dig en vintrig hälsning från "Jason" och "Pamela Voorhees" ute på "Camp Crystal Lake" ... Ds.

Mvh/ @JokerMannen

Kattfilmer? Savage Harvest från 1981, Prey från 2007 och Burning Bright från 2010. Annars kan jag nog inte komma på fler filmer med katter i som jag har sett? Jo, Ghost and the Darkness, förresten. Alla rullarna är ju med katter modell större däremot. Savage Harvest tycker jag är en bra film (Ghost and the Darkness också). Prey gick att titta på men var väl inget utöver det extra och Burning Bright var något av en besvikelse.
Citera
2021-01-18, 12:22
Medlem
Citat:
Kattfilmer? Savage Harvest från 1981, Prey från 2007 och Burning Bright från 2010. Annars kan jag nog inte komma på fler filmer med katter i som jag har sett? Jo, Ghost and the Darkness, förresten. Alla rullarna är ju med katter modell större däremot. Savage Harvest tycker jag är en bra film (Ghost and the Darkness också). Prey gick att titta på men var väl inget utöver det extra och Burning Bright var något av en besvikelse.

Hej "Klubban" 👋

Beträffande skräckfilmer med katter så måste jag säga att det var riktigt stora kissemissar i de filmerna som du tidigare framfört i ditt inlägg.

Det går många, många huskatter på ett lejon så och även en tiger.

1 ) "Savage Harvest" från året 1981 med Tom Skerritt, är en Amerikansk äventyrs- och natur-
skräck-film med lejon.

2 ) "Prey" från året 2007 med Peter Weller, är en Amerikansk äventyrs- och drama-skräck-film, också den med lejon.

3 ) "Burning Bright" från året 2010, är en skräckfilms-thriller med tigrar ( 🐯 🐯 )

4 ) "Ghost and the Darkness" från året 1996 är däremot ingen skräckfilm utan det är en historisk äventyrs-film. I filmen finns lejon.

Fråga: Vilken av de tre ( 3 ) filmerna, det vill säga, "Savage Harvest" från 1981 och "Prey" från 2007 samt "Burning Bright" från 2010 tycker du är den bästa filmen ?

Mvh/ @JokerMannen

Ps: "Jason" och "Pamela Voorhees" sänder dig sina blodiga hälsningar direkt från "Camp Crystal Lake" ... Ds. ("Friday the 13th")
Citera
2021-01-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Gokväll Jokerspöket 😁🍺

Fantastiskt roligt att vi (spinner) på om katter i skräckfilmer 😂

Hej @alwayslook

Efter det att du har svarat på mina tidigare skrivna och postade inlägg till dig, det vill säga,
# 34.564 (22:46) samt # 34.566 (23:37) på sidan: 2.881 så skall jag därefter uppställa ett flertal skräckfilmer som har vanliga huskatter eller bondkatter i filmerna ( 🐱🐱 )

Jag var nere i källaren igår kväll till mitt skräckfilms-arkiv bland alla mina gastar och spöken ( 👻👻👻 ) och gick igenom många filmer, och jag har nu sorterat ut många riktigt fina skräckfilmer som har vanliga katter.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2021-01-18, 16:47
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Tjenare @alwayslook 👋

Med anledning att vi diskuterat lite grann
om katter ( 🐱🐱 ) i olika skräckfilmer eller skräck- och thriller-filmer så vill jag ändå framföra en skräckfilm med lite större katter än just vanliga huskatter och det med anledning av, att filmen är riktigt bra.

Det är en Amerikansk skräckfilm som har titeln: "Cat People" och är från året 1942.

Några av skräckfilmens skådespelare
är bland andra⬇

Simone Simon, som har huvudrollen i denna filmen ... och Kent Smith, Tom Conway samt Annette O' Toole .... med flera .............

Simone Simon, hon är mycket bra i denna skräckfilmen "Cat People"
från 1942 👍

Tom Conway, en otroligt suverän skådespelare på film👍 ... han har bland annat varit med i Alfred Hitchcock's filmer.

Skådespelerskan: Annette O' Toole finns med bland annat i Stephen King’s skräck- och demon-film med titeln: "IT" ... "DET" med demon-clownen "Pennywise från året 1990.

"Cat People" från 1942 har en panter, som är lite större än en vanlig kissekatt, men filmen är riktigt kuslig och väldigt bra 👍

Den är skrämmande bra som mysterie-skräckfilm och får av mig, fyra ( 4 ) stjärnor
av fem ( 5 ) möjliga ☆ ☆ ☆ ☆ 👍

En mycket fin gammal klassisk skräckfilm som har remastrats och digitalt restaurérats och sedan överförts på digitala video-diskar.

Skräckfilmen "Cat People" från 1942 finns både på DVD och Blu-Ray-Disk och med en fantastisk bildkvalité så som ljudkvalité.

Fråga: Har @alwayslook sett denna klassiska skräckfilmen "Cat People" från 1942 ?

Mvh/ @JokerMannen

Hej hej JokerSpöket

Titeln känns bekant

Citat:
Ett par till kattrullar:

😊👍
Citera
2021-01-18, 17:02
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej "Klubban" 👋

Beträffande skräckfilmer med katter så måste jag säga att det var riktigt stora kissemissar i de filmerna som du tidigare framfört i ditt inlägg.

Det går många, många huskatter på ett lejon så och även en tiger.

1 ) "Savage Harvest" från året 1981 med Tom Skerritt, är en Amerikansk äventyrs- och natur-
skräck-film med lejon.

2 ) "Prey" från året 2007 med Peter Weller, är en Amerikansk äventyrs- och drama-skräck-film, också den med lejon.

3 ) "Burning Bright" från året 2010, är en skräckfilms-thriller med tigrar ( 🐯 🐯 )

4 ) "Ghost and the Darkness" från året 1996 är däremot ingen skräckfilm utan det är en historisk äventyrs-film. I filmen finns lejon.

Fråga: Vilken av de tre ( 3 ) filmerna, det vill säga, "Savage Harvest" från 1981 och "Prey" från 2007 samt "Burning Bright" från 2010 tycker du är den bästa filmen ?

Mvh/ @JokerMannen

Ps: "Jason" och "Pamela Voorhees" sänder dig sina blodiga hälsningar direkt från "Camp Crystal Lake" ... Ds. ("Friday the 13th")

Savage Harvest för att den har riktiga lejon i scenerna. Den måste ha varit riktigt knepig att spela in. I mina ögon är däremot Ghost and the Darkness en skräckfilm. Om Jaws, Grizzly, Rogue, etc, är skräckfilmer är de människoätande lejonen från Tsavo också det. Att sedan imdb kanske klassar den som något annat är deras problem.
Senast redigerad av Veckans klubba 2021-01-18 kl. 17:04.
Citera
2021-01-18, 17:59
Medlem
alwayslooks avatar
När vi ändå är inne på djur (inte en liten kisse i denna filmen 😁 ) och skräck så
måste jag slå ett slag för ”Backcountry”

https://m.imdb.com/title/tt2944198/

Tyckte om den filmen, ganska brutal faktiskt
Citera
2021-01-18, 19:19
Medlem
Citat:
Savage Harvest för att den har riktiga lejon i scenerna. Den måste ha varit riktigt knepig att spela in. I mina ögon är däremot Ghost and the Darkness en skräckfilm. Om Jaws, Grizzly, Rogue, etc, är skräckfilmer är de människoätande lejonen från Tsavo också det. Att sedan imdb kanske klassar den som något annat är deras problem.

Tjabba "Klubban

Filmen "Savage Harvest" från året 1981 är en Amerikansk äventyrs- och natur- skräck-film och en hej-dundrande bra sådan 👍

Vi är helt överens du och jag i detta fallet beträffande "Savage Harvest"

Filmen är rent ut sagt en fantastisk film på grund av att den har riktiga lejon 👍

Ja "Klubban" ... det måste ha varit ett riktigt knep och knåp att ha spelat in den filmen tillsammans med riktiga lejon, jag tror att även"Jason Voorhees" (om han hade varit med i den filmen) att han hade sprungit hem till mamma "Pamela" och skakat tänder

"Klubban" ... Jag läser nästan aldrig något på "IMDb" däremot sagt, så går jag efter den genren som satts på filmen.

"The Ghost and the Darkness" från året 1996 har genrer: Jungel-äventyr, action, drama och thriller.

Filmen spelades in vid, Songimvelo Game Reserve i Syd-Afrika och Mpumalanga i Östra Syd-Afrika.

Filmen var baserad på "The Man-eaters of Tsavo, skriven av: John Henry Patterson.

Jag håller med dig i det du tidigare framfört om lejon, det vill säga, att möta ett eller flera lejon är riktigt skräckinjagande, och situationer som skrämmer har ju med skräck att göra.

Fråga: Gällande den Amerikanska äventyrs- och natur- skräck-filmen "Savage Harvest" från 1981, vilken tycker du är den absolut bästa scenen i filmen ?

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-18 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in