2021-01-16, 09:57
Medlem
Igår grävde jag fram bilen ur snökaoset och när jag äntligen var klar och skulle starta den så hade batteriet sloknat av kylan.

Jag har ett motorvärmaruttag på min parkering med sladd osv. Däremot hittade jag inget uttag till motorvärmaren, hade för mig att alla bilar ska ha ett motorvärmaruttag, men antar att jag har fel?

Sen är jag nyfiken på om motorvärmaren även laddar bilbatteriet eller på annat sätt hjälper att hämma olyckligheter som dessa?
Citera
2021-01-16, 10:57
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindan
Igår grävde jag fram bilen ur snökaoset och när jag äntligen var klar och skulle starta den så hade batteriet sloknat av kylan.

Jag har ett motorvärmaruttag på min parkering med sladd osv. Däremot hittade jag inget uttag till motorvärmaren, hade för mig att alla bilar ska ha ett motorvärmaruttag, men antar att jag har fel?

Sen är jag nyfiken på om motorvärmaren även laddar bilbatteriet eller på annat sätt hjälper att hämma olyckligheter som dessa?
Såvitt jag vet är det alltid bara motorvärmare men åandrasidan så får batteriet det mycket lättare om du har ansluten motorvärmare....som brukar vara tillval.

En del laddare har högre s.k. IP-klassning så de tål att vara ute i fukt & väta & en sån kan du ju ha vid motorvärmaruttaget om det inte är ett sånt med timer som du inte kan ställa själv? Ett tomt batteri behöver många timmar med en liten standardladdare.
Citera
2021-01-16, 11:03
Medlem
tigerrakets avatar
Motorvärmaren på KIA är väl i helelektrisk? Asså den funkar inte om man inte kopplar in den i väggen (för batteriet klarar inte av att driva en doppvärmare som ska värma upp kylvattnet).

Motorvärmaruttaget ska sitta precis bredvid nummerplåten fram, antingen har den knäckts av av snö, eller så har den aldrig haft uttaget
Citera
2021-01-16, 12:36
Medlem
Tämligen få bilar har motorvärmare som standard, de som kan köras på E85 brukar dock ha det), så beror på om det beställts med bilen eller eftermonterats.

För att hålla begreppen begripliga: I bilens front kan finnas motorvärmarintag eller -anslutning, på stolpen finns det uttag. Sladden finns aldrig på stolpen, den ansluts vid användning med Schuko mot stolpens uttag och lämplig kontakt mot bilen. Det finns två dominerande fabrikat på svenska marknaden, Calix och Defa, kontakterna ser likartade ut, men passar inte varandras anslutningar. Finns det mv och bilen skall kopplas in, tillse att anskaffa rätt kabel.
Citera
2021-01-16, 12:40
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Inte som standard, men det finns laddare att koppla in i samma system.
https://laitis.se/calix-laddare-bc60-1753925.html
Citera
2021-01-16, 15:08
Medlem
yz44s avatar
Motorvärmare är inte standardutrustning, och de laddar inte batteriet.
Citera
2021-01-16, 15:09
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Ja, du har fel. Har du inte valt att få en sådan monterad så har du ingen?

Det är ett tillval

Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Såvitt jag vet är det alltid bara motorvärmare men åandrasidan så får batteriet det mycket lättare om du har ansluten motorvärmare....som brukar vara tillval.

En del laddare har högre s.k. IP-klassning så de tål att vara ute i fukt & väta & en sån kan du ju ha vid motorvärmaruttaget om det inte är ett sånt med timer som du inte kan ställa själv? Ett tomt batteri behöver många timmar med en liten standardladdare.

Vet inte vad du svamlar om att det alltid är bara motorvärmare och IP-klassning?

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Motorvärmaren på KIA är väl i helelektrisk? Asså den funkar inte om man inte kopplar in den i väggen (för batteriet klarar inte av att driva en doppvärmare som ska värma upp kylvattnet).

Motorvärmaruttaget ska sitta precis bredvid nummerplåten fram, antingen har den knäckts av av snö, eller så har den aldrig haft uttaget

Mmm.. det är ju rätt självklart att en extern motorvärmare måste kopplas in i väggen?? Om sen uttaget sitter bredvid skylten eller nån annan stans kan ju bilägaren bestämma för sin bekvämlighets skull..
Citera
2021-01-16, 16:37
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Det är ett tillval

Vet inte vad du svamlar om att det alltid är bara motorvärmare och IP-klassning?

Mmm.. det är ju rätt självklart att en extern motorvärmare måste kopplas in i väggen?? Om sen uttaget sitter bredvid skylten eller nån annan stans kan ju bilägaren bestämma för sin bekvämlighets skull..
I sista stycket så frågar killen om motorvärmaren även laddar batteriet. Såvitt jag vet har inga bilar det som standard eller tillval. Endast motorvärmare.

Däremot så kan han ju köpa sig en laddare gjorde för utomhusbruk, alltså en med högre IP-klassning & sätta intill sitt uttag där han pluggar i motorvärmarkabeln. Alltså inte på bilen utan på vägen eller stolpen eller hur det nu ser ut.

Förstår du bättre nu?
Citera
2021-01-16, 19:18
Medlem
Citat:
I sista stycket så frågar killen om motorvärmaren även laddar batteriet. Såvitt jag vet har inga bilar det som standard eller tillval. Endast motorvärmare.

Däremot så kan han ju köpa sig en laddare gjorde för utomhusbruk, alltså en med högre IP-klassning & sätta intill sitt uttag där han pluggar i motorvärmarkabeln. Alltså inte på bilen utan på vägen eller stolpen eller hur det nu ser ut.

Förstår du bättre nu?
Alternativt laddare som kopplas in i motorrummet tillsammans med motorvärmare och kabel till kupéuttag.

Vad menar du med "endast motorvärmare"? Det är inte standard på annat än ett fåtal bilar, företrädelsevis de vilka äro godkända att drivas med E85. Det går i efterhand att montera elektrisk motorvärmare på (nästan) alla bilar, oftast kombineras det då även med grenkabel för kupén.
Citera
2021-01-16, 21:28
Medlem
pantywankers avatar
Citat:

Förstår du bättre nu?
Är ju ganska vanligt att det sitter en liten batteriladdare påkopplad till motor och kupevärmar-systemet. Calix har ju laddare till exempel.
Om du tittar på kontakterna så ser du att dom inte är gjorda för vanliga uttag utan passar ihop med övriga komponenter i motorvärmarsystemet.
https://www.calix.se/produkter/batteriladdare
Citera
2021-01-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Är ju ganska vanligt att det sitter en liten batteriladdare påkopplad till motor och kupevärmar-systemet. Calix har ju laddare till exempel.
Om du tittar på kontakterna så ser du att dom inte är gjorda för vanliga uttag utan passar ihop med övriga komponenter i motorvärmarsystemet.
https://www.calix.se/produkter/batteriladdare

Förekommer, men "ganska vanligt", inte alls.
Citera
2021-01-17, 02:02
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förekommer, men "ganska vanligt", inte alls.

Precis, för de har alltid varit ganska dyra, Calix billigaste verkar kosta 1400kr vad jag kan se. Sedan lär det tillkomma kopplingsdetaljer så det blir ett par tusen extra om man ska ha laddaren. Calix och Defa-grejerna har alltid kostat skjortan, men det kanske finns alternativ numera(?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in