2021-01-16, 14:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Och jag anser att du har helt fel. Både i argumentation, sak och metod. Restriktionerna och rekommendationerna har varit mycket tydliga men befolkningen har inte följt dem, precis som i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien etc etc.
Skillnaden är dock att man där har räknat med det. I Sverige har man inte insett det

Samtidigt har man velat framstå som ett antiauktoritärt land med en folkvettig befolkning.
Sen att folk har tryckt upp tischor och gaddat sig med ATs nuna samt att tidningar har utropat honom till landsfader och överstepräst, visar på nåt helt annat.
Citera
2021-01-16, 14:23
Medlem
ettanollans avatar
Såg att syrgasen har tagit slut i stora delar av Brasilien 😨 Är syrgas svårt att tillverka? Kan detta även ske i vissa delar av Sverige?
Citera
2021-01-16, 14:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Militär som i många andra länder.

Militär mot det egna folket är fortfarande känsligt i Sverige efter Ådalen, trots att det är hundra år sedan. Men just när det gäller butiker, stormarknader, gallerior och sådant, så räcker det med vanliga ordningsvakter vid dörrarna, som stoppar kunder som anländer i grupp. Inte svårare än så.

Glömde förresten skriva att det var fullt i cafédelen på stormarknaden också - folk satt där och fikade - och där var det definitivt inte några 10m2 per person. Inte ens per grupp. Serveringen borde väl vara nedstängd, och så kunde folk få köpa hem sitt fika i stället? Jag menar, där sitter många minst en kvart och andas in varandras virus.
Citera
2021-01-16, 14:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Såg att syrgasen har tagit slut i stora delar av Brasilien 😨 Är syrgas svårt att tillverka? Kan detta även ske i vissa delar av Sverige?

Svårt är det inte och råvaran finns ju , men det kräver värme - alltså stora mängder energi.
Citera
2021-01-16, 14:27
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
I all välmening så är det svårt att ta dina gissningar på allvar när du inte ens kunde klara av en korrekt %-uträkning.

Du har helt rätt, i mitt försök att lugna alla panikmakare här inne blev det fel, vilket givetvis skadat min trovärdighet. Vi återgår till matten och tittar på hur farligt Covid verkligen är för alla under 70 år istället:

830 avlidna under 70 år /523.000 covidsmittade = 0.015%

Nej, jag menar 0,15%

Inte mycket att oroa sig för.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-01-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Militär mot det egna folket är fortfarande känsligt i Sverige efter Ådalen, trots att det är hundra år sedan. Men just när det gäller butiker, stormarknader, gallerior och sådant, så räcker det med vanliga ordningsvakter vid dörrarna, som stoppar kunder som anländer i grupp. Inte svårare än så.

Glömde förresten skriva att det var fullt i cafédelen på stormarknaden också - folk satt där och fikade - och där var det definitivt inte några 10m2 per person. Inte ens per grupp. Serveringen borde väl vara nedstängd, och så kunde folk få köpa hem sitt fika i stället? Jag menar, där sitter många minst en kvart och andas in varandras virus.

Man borde stänga ner all icke-samhällsviktig verksamhet tills vidare, det blir varken hackat eller malet med Sveriges strategi.
Citera
2021-01-16, 14:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Antal döda per dag var ungefär lika många i december som i april i våras.

Så vi ligger nu på samma nivåer som i våras. Det gick lite långsammare än i våras att komma dit. Men där ligger vi nu.

I våras räddade vädret (våren och sommaren) oss. Men nu är det långt kvar till vår och sommar. Januari och februari kommer att bli tuffa.

Japp. Förra året fick vi bara en halv säsong, eftersom det var virusets första vår på jorden. Men nu får vi hela säsongen.
Citera
2021-01-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag var precis och handlade på stormarknaden. Fortfarande fullt med par, familjer och grupper. Vad ska man göra för att folk ska förstå..? OK jag förstår om en ensamförälder måste handla med sina barn, om de är för små för att lämnas ensamma hemma. Men är man en hel familj, så kan väl en handla och en passa ungarna under tiden..?

Som jag har sagt tidigare: jag tror inte att vi kommer ur det här, utan tvingande lagar. Alla tänker bara på sig själva.
Man har väl ”tvingande lagar” i form av en begränsning av antal människor per kvadratmeter? I varenda affär finns numera en skylt där det står hur många som får finnas därinne.
Citera
2021-01-16, 14:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja fast totalt var IVA väldigt lågt förra året jämfört med de 5 senaste åren.
Hexen666, du måste nog ge en väldigt säker och tydlig källa som visar att det vårdades väldigt få på IVA jämfört med de fem senaste åren om du ska få någon att tro på detta.
Citera
2021-01-16, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man har väl ”tvingande lagar” i form av en begränsning av antal människor per kvadratmeter? I varenda affär finns numera en skylt där det står hur många som får finnas därinne.

Ja, men det följs ju inte. Utanför stormarknaden fanns ingen vakt som räknade. Däremot fanns det utanför Systembolaget - där fick folk stå i kö utanför och vakten släppte in några i taget. (Nej jag var inte inne där, men det ligger bredvid stormarknaden.)
Citera
2021-01-16, 14:36
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan

I stora delar av Brasilien? SR Ekots korre sa den tagit slut i en av landets regioner och att de fick leverans från andra regioner och länder.

Hur som helst dör nu färre per capita i Brasilien än i Sverige med/i/av covid-19. Skrev här om det och att nyhetsvärderingen verkar skum:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Att det var ett nyhetsreportage beror på att det är en nyhet som cirkulerar internationellt som tillför alarmism.

Troligen kan det inte ske i Sverige. (Om så lär alarmism-media larmat på om det - men det kanske kommer...)
Senast redigerad av ankademiker 2021-01-16 kl. 14:43.
Citera
2021-01-16, 14:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hjälp till att bromsa spridningen av #COVID19 och skydda de som tillhör en riskgrupp genom att själv rapportera dina symtom varje dag, även om du känner dig frisk 🙏.
Ladda ned appen https://covid19app.lu.se/

Appen går även att hitta i Google Play och i App Store, sök Covid Symptom Study

Ja gör det. Den spårar dig inte, och anonymiteten är skyddad. Den går efter postnummer och kan alltså inte spåras tillbaka till dig.
Har registrerat där sen jag var sjuk i covid i mars. Rekommenderas. Ju fler som registrera (tar cirka 2 minuter), desto mer chans för appen att kunna hitta smittspridningen, viktigt nu med alla nya "varianter" som även kommit in i Sverige (som tur är bara inresta fall som detekterats än), att kunna upptäcka stor spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in