2021-01-16, 13:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Åland har 120 bekräftade fall, ingen har ens behövt uppsöka sjukvård. Ingen har långtidscovid heller eller vad nu alla arbetsskygga svenskar lipar om.
De stängde väl ner Åland rätt snabbt?
Åtminstone fick man inte resa dit, eller?
Citera
2021-01-16, 13:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag har redan länkat flertalet studier som tydligt bevisar att det inte är effektivt alls. Nu är Sars-cov2 ändå inte ett farligt virus, IFR på ca 0.2% och kommer nog sjunka ytterligare. Så det är dags att ni lugnar ner eran rädsla en smula och gör något konstruktivt istället.

Du har fel. Det fungerar väldigt bra med lockdown i flertalet länder.
Citera
2021-01-16, 13:48
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Du verkar inte vara så duktig på det här med %. Såhär ska din uträkning se ut:

10.323 döda/523.000 smittade= ca 0,0197 = 1,97%

Du har rätt, mea culpa! Klart att det ska vara 1.97%. Vad jag missade att lägga till är att väldigt många i Sverige inte testades alls förra året, vilket givetvis gör att väldigt många redan haft viruset. Då kommer vi ner på tal långt under 1%.
Citera
2021-01-16, 13:50
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
[b]Jimmie Åkesson bekräftar nu Ebbas påstående att regeringen hade som mål att ha en bred och allmän smittspridning!

Inte en dag för tidigt. Fram med skiten bara.
Citera
2021-01-16, 13:50
Medlem
Citat:
Haha bara början? Den här vintersäsongen är inte alls lika illa som toppen i våras. Vilket var helt väntat. Dödstalen under vintern har legat inom spannet för en influensa. När vintern är över är också covid över och är som en vanlig cirkulerande förkylning. Det enda problemet då är att oron och ängsligheten kommer ligga kvar hos en andel i populationen som kommer kräva fortsatta restriktioner trots att det inte är nödvändigt.

Euromomo visar en tydlig nedåtgående trend.

Det är tack vare vårdpersonalen som har blivit betydligt bättre på att rädda livet på folk och de börjar själva bli slitna nu, när du fått till din sjukvårdkollaps kommer det bli oerhört kännbart.
Citera
2021-01-16, 13:51
Medlem
Citat:
Haha bara början? Den här vintersäsongen är inte alls lika illa som toppen i våras. Vilket var helt väntat. Dödstalen under vintern har legat inom spannet för en influensa. När vintern är över är också covid över och är som en vanlig cirkulerande förkylning. Det enda problemet då är att oron och ängsligheten kommer ligga kvar hos en andel i populationen som kommer kräva fortsatta restriktioner trots att det inte är nödvändigt.

Euromomo visar en tydlig nedåtgående trend.
Den här vintersäsongen är värre än i våras och den är långt ifrån över. Dödstalen är betydligt högre än en vanlig influensa. Men andelen som dör i förhållande till smittade är lägre än i våras vilket troligen beror på bättre behandling..
Ett stort problem man hade i början var blodproppar. Men nu sätter man in blodförtunnande till alla patienter.
Citera
2021-01-16, 13:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den här vintersäsongen är värre än i våras och den är långt ifrån över. Dödstalen är betydligt högre än en vanlig influensa. Men andelen som dör i förhållande till smittade är lägre än i våras vilket troligen beror på bättre behandling..
Ett stort problem man hade i början var blodproppar. Men nu sätter man in blodförtunnande till alla patienter.
Du har helt enkelt fel, det är ju bara att kolla upp dom officiella siffrorna.

Covid Sverige
Citera
2021-01-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Du har rätt, mea culpa! Klart att det ska vara 1.97%. Vad jag missade att lägga till är att väldigt många i Sverige inte testades alls förra året, vilket givetvis gör att väldigt många redan haft viruset. Då kommer vi ner på tal långt under 1%.
I all välmening så är det svårt att ta dina gissningar på allvar när du inte ens kunde klara av en korrekt %-uträkning.
Citera
2021-01-16, 14:13
Medlem
Hittills dödlighet per åldersgrupp vuxna av bekräftade fall (obs här är ej mörkertal vad gäller smittade medräknat, som kanske är 3-4 gånger så stort)

Åldersgrupp - Bekräftat smittade - Avlidna - Avlidna i %
+90 - 9.061 - 2.869 31,6%
80-89 - 18.421 - 4.359 23,7%
70-79 - 23.114 - 2.160 9,3%
60-69 - 46.268 - 600 1,3%
50-59 - 87.617 - 221 0,25%
40-49 - 97784 - 65 0,06%
30-39 - 91576 - 26 0.03%
20-29 - 93388 - 14 0,01%

Bland barn/ungdomar under 20 har hittills 9 st avlidit, i dessa åldersgrupper finns det idag ca 2.400.000 personer i vårt land. Vilket innebär att ca 1 barn av 270.000 har avlidit med covid som orsak.

Källa: FHM
Senast redigerad av Neverever31 2021-01-16 kl. 14:36.
Citera
2021-01-16, 14:13
Medlem
Merwinnas avatar
Jag var precis och handlade på stormarknaden. Fortfarande fullt med par, familjer och grupper. Vad ska man göra för att folk ska förstå..? OK jag förstår om en ensamförälder måste handla med sina barn, om de är för små för att lämnas ensamma hemma. Men är man en hel familj, så kan väl en handla och en passa ungarna under tiden..?

Som jag har sagt tidigare: jag tror inte att vi kommer ur det här, utan tvingande lagar. Alla tänker bara på sig själva.
Citera
2021-01-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag var precis och handlade på stormarknaden. Fortfarande fullt med par, familjer och grupper. Vad ska man göra för att folk ska förstå..? OK jag förstår om en ensamförälder måste handla med sina barn, om de är för små för att lämnas ensamma hemma. Men är man en hel familj, så kan väl en handla och en passa ungarna under tiden..?

Som jag har sagt tidigare: jag tror inte att vi kommer ur det här, utan tvingande lagar. Alla tänker bara på sig själva.

Militär som i många andra länder.
Citera
2021-01-16, 14:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Antal döda per dag var ungefär lika många i december som i april i våras.

Så vi ligger nu på samma nivåer som i våras. Det gick lite långsammare än i våras att komma dit. Men där ligger vi nu.

I våras räddade vädret (våren och sommaren) oss. Men nu är det långt kvar till vår och sommar. Januari och februari kommer att bli tuffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in