2021-01-16, 13:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Här kommer en liten rapport ifrån vardagen i Tyskland om någon är intresserad.

Vi var idag på jobbet tvungna att skriva under ett papper om att vi överallt på arbetsplatsen ska ha munskydd, det är böter på 500€ om man blir påkommen utan munskydd. Vi måste luncha en och en i olika rum, vi måste corona testa oss var 3e dag, annars får man sparken, Vi har chansen att frivilligt vaccinera oss just nu, jag har tackat nej men alla tror på tvång inom kort. På Tisdag hålls en pressträff om hårdare lockdown och det blir förmodligen utegångsförbud här i Nordrhein Westfalen. Har ett intyg från arbetsplatsen som ger mig tillstånd att ensam ta mig till och från jobbet. Polis och vakter åker titt som tätt runt och kollar så folk följer reglerna. I hårt drabbade områden i landet så får man redan nu inte vistas längre än 15 km ifrån hemmet. Finns mer små skitregler som jag bara inte kommer på just nu.

Jag är så less på detta virus. Vardagen är trasslig och nya rutiner kommer på löpande band. Har någon av er nya, trassliga rutiner på arbetsplatsen eller i hemmet till följd av corona? Puuuh...

Åh fy fan.. världen har blivit komplett galen. En jävla tur att i alla fall Tegnell är nykter.
Citera
2021-01-16, 13:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kan ju faktiskt vara intressant att veta att hälften av alla som lagts in på IVA är yngre än 60 år.

En annan intressant detalj är att andelen 0-60 år som lades in på IVA med influensa 2017/2018 är exakt lika stor som andelen som lades in med covid 2020. Närmare bestämt 40%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tvärtom, att stänga skolorna är det enskilt största misstaget de flesta länder initialt gjorde. Tack och lov insåg de allra flesta det samhällsfientliga misstaget och har haft öppna grundskolor sedan dess. Finns redan hur mycket studier som helst som bevisar att skolan inte är någon motor i smittspridningen och att lärare de facto är tryggare i skolan jämfört med andra arbetsplatser. Din ståndpunkt är rakt av förkastlig, du och dina gelikar är dessvärre både faktaresistenta och inbilska.
De studier som du tar upp kan knappast vara riktiga.
Alla vet att barnen drar med sig olika smittsamma sjukdomar hem och sprider dem mellan sig själva.
Att det skulle vara annorlunda med just Coronaviruset är den grövsta desinformationen genom tiderna.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är konstigt att allt annat ska vara EU anpassad förutom hanteringen av Coronapandemin !.

Ja visst är det. Men även här inrikes så sätter arbetsgivarna egna, hårda eller mindre hårda, regler. Det är lite jungelns lag just nu.

EU har knappast styrt upp någonting.
Citera
2021-01-16, 13:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Här kommer en liten rapport ifrån vardagen i Tyskland om någon är intresserad.

Vi var idag på jobbet tvungna att skriva under ett papper om att vi överallt på arbetsplatsen ska ha munskydd, det är böter på 500€ om man blir påkommen utan munskydd. Vi måste luncha en och en i olika rum, vi måste corona testa oss var 3e dag, annars får man sparken, Vi har chansen att frivilligt vaccinera oss just nu, jag har tackat nej men alla tror på tvång inom kort. På Tisdag hålls en pressträff om hårdare lockdown och det blir förmodligen utegångsförbud här i Nordrhein Westfalen. Har ett intyg från arbetsplatsen som ger mig tillstånd att ensam ta mig till och från jobbet. Polis och vakter åker titt som tätt runt och kollar så folk följer reglerna. I hårt drabbade områden i landet så får man redan nu inte vistas längre än 15 km ifrån hemmet. Finns mer små skitregler som jag bara inte kommer på just nu.

Jag är så less på detta virus. Vardagen är trasslig och nya rutiner kommer på löpande band. Har någon av er nya, trassliga rutiner på arbetsplatsen eller i hemmet till följd av corona? Puuuh...

Det där är inte till följd av corona utan ett resultat av en stat som blir allt mer diktatorisk. Tyranni för "medborgarnas bästa" är den värsta formen av tyranni.
Citera
2021-01-16, 13:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst ska människor i den åldern ha respekt för viruset. Hittills har i den åldersgruppen 1 av 6000 svenskar avlidit. De flesta förmodligen med underliggande sjukdomar och/eller ohälsosam livsstil (läs kraftig fetma eller liknande). Adam A var väl ett exempel, hade väl ca 30-40 kilos övervikt under lång tid av sitt liv, men hade tagit tag i det sista åren.

Det är ju också tydligen väldigt många med utländsk härkomst som ligger på IVA, vilket kan bero på en mängd olika saker.

Ålder är helt sekundärt, grundkonditionen betyder allt. Finns hur många 100+ som helst som fixat covid med en klackspark. Men har man bearnaisesås som blodgrupp så får man räkna med att få det tufft. Självförvållat dock.
Citera
2021-01-16, 13:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Alla vet att barnen drar med sig olika smittsamma sjukdomar hem och sprider dem mellan sig själva.
Att det skulle vara annorlunda med just Coronaviruset är den grövsta desinformationen genom tiderna.

Som sagt du är fullständigt faktaresistent och jävligt tröttsam till på det. "Alla vet" , tyvärr vet du ingenting relevant i detta ämne.
Citera
2021-01-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ja visst är det. Men även här inrikes så sätter arbetsgivarna egna, hårda eller mindre hårda, regler. Det är lite jungelns lag just nu.

EU har knappast styrt upp någonting.
Soros ansåg att pandemin kommer att spricka EU för eller senare.
Jag ser tecken till detta. Varför ska Tyskland ha fri rörelse med Sverige som tagit lätt på smittspridningen ända från början?!
Citera
2021-01-16, 13:18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Den största lögnen är att lockdowns och skolstängningar fungerar:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2026670

https://archive.vn/6J0rE

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3588

https://www.aier.org/article/lockdowns-do-not-control-the-coronavirus-the-evidence/

Och sen är det bara att titta på hur "bra" det fungerat i andra länder. Dvs inte alls.
Ni har blivit så hårt överbevisade under lång tid nu så att det är faschinerande att ni fortfarande orkar hålla på.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det där är inte till följd av corona utan ett resultat av en stat som blir allt mer diktatorisk. Tyranni för "medborgarnas bästa" är den värsta formen av tyranni.

Det ligger någonting i det du säger. Less blir man oavsett anledning till eländet som just nu råder.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det kanske beror på var man är för jag upplever precis tvärtom: väldigt många har munskydd på t-bana och innerstadsbussar.

Skönt att läsa att det är bättre där du är, för jag blev lite nedslagen när jag såg att det ändrats där jag åker. Men det är ju ingen akademisk studie såklart.
Citera
2021-01-16, 13:19
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Dödligheten ligger för närvarande på 3% enligt Worldometers.

Sveriges siffror för närvarande: 10.323 döda/523.000 smittade= 0.0197%. Förmodligen är dödligheten ännu längre än 0.2% då många smittade i våras/höstas inte upptäcktes. Inte mycket att oroa sig för.

Då Sverige enligt de flesta här i tråden varit ett av de sämsta länderna i världen kan man utgå ifrån att dödligheten är ännu lägre om man räknar hela världen; Kina har väl bara haft några tusen fall?

Släpp rädslan för att dö och gå ut och lev!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in