Citat:
Ursprungligen postat av
makeam
Som kvinna så står jag helt på hennes sida där. Jag skulle absolut inte under några omständigheter lämna ut ett så litet barn utan att ha möjlighet att kontrollera att det mår bra. Finns inte på kartan för mig med de här skadliga idéerna om att barn är ägodelar man kastas mellan olika hem för att en vuxen skriker att han vill. Seriöst skulle jag hellre flytta ihop med exet om vi haft barn för att aldrig dela vårdnaden. Och jag kan inte förklara hur lite jag vill spendera livet med honom, även om jag bryr mig om honom som person. När relationer gått åt helsike är det inte lycka man upplever. Och Jo, modern (eller fadern om han i sällsynta fall är lämpligare) har full rätt att kräva anknytning som prioritet och man är inte mindre förälder för att man inte har barnet över nätterna när det är mycket liten.
Ditt problem är att om det saknas grund så riktas det saker mot dig som inte bara är mycket farligt för dig men även skadligt för ditt barn. Att vara orolig eller otrygg med dig är inte konstigt. (Att som mamma vara orolig när barnet inte är hos henne) Däremot att de skapar situationer som du försöker förklara dig ur. Falska anklagelser skulle vara nästintill lika skadliga som verkliga våld och övergrepp för barnet och när man inte har ett barn spelar det mindre roll men som förälder är du skyldig att polisanmäla och orosanmäla till socialtjänsten om du utsätts för grova påståenden utan grund. Man måste vara djupare störd för att vilja sabotera ett barns liv för att vinna sin rätt genom vilka medel som helst.
Vet inte om du läst topic men jag försökte in i det sista att bo kvar i lägenheten. På familjerätten fastslog mamman en deadline på sista dag som jag skulle vara ute ur vår gemensamma bostad. Personligen hade jag kunnat stått ut tills sonen var vuxen och flyttade ut.
Men så här i efterhand ser jag att de inte hade varit rätt val. Att leva ett liv genom att trippa på tå för att inte göra henne upprörd är inte mycket till liv. Sonen ska inte behöva leva i oro över att se våldshandlingar och bråk hemma.
Därför är delad vårdad de bästa i vårat fall, så kan jag garantera att sonen aldrig behöver känna oro över sådana saker så länge han är med mig!
Men vad menar du? Bör jag polisanmäla falska anklagelser som jag blivit anmäld för?