2021-01-16, 11:15
Medlem
Vilka sätt kan man upptäcka om någon pratar goja. Vilka seriösa källor för kunskap finns det. Kan ni rekommendera några?
Citera
2021-01-16, 11:21
Medlem
Ni hade 50 år på er att av JREF vinna en miljon dollar, genom påvisa någon form av paranormal effekt inkl ockultism. Detta misslyckades. Det finns ingen ockultism. Det är bara skrock och hittepå.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge
Citera
2021-01-16, 11:26
Medlem
hybridvarantants avatar
Det beror helt på vad du själv tror på.

Om man pratar allmänt om hur man kan skilja de som pratar strunt från de som har något klokt att säga så är den vetenskapliga metoden väldigt kraftfull.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_metod

Speciellt användbar och enkel gör snabba ungefärliga bedömningar tycker jag att Ockhams rakkniv är.

Ett problem jag kan tänka mig att man får om man tillämpar detta i ockulta sammanhang är att det kanske blir för mycket som går bort. Det kanske inte blir så mycket kvar så att säga.

Ett annat problem är att man kan ha trosföreställningar som krockar med delar av den vetenskapliga metoden till att börja med. Då blir den så klart svår att förlita sig på för analyser.
Citera
2021-01-16, 11:30
Avslutad
Menar du hur man skiljer folk som samvetslöst lurar naiva personer som dig själv från personer som även själva tror på dumheterna?
Citera
2021-01-16, 11:33
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ni hade 50 år på er att av JREF vinna en miljon dollar, genom påvisa någon form av paranormal effekt inkl ockultism. Detta misslyckades. Det finns ingen ockultism. Det är bara skrock och hittepå.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge

Citat:
Ockultism (av latin: occu'ltus, av o'cculo dölja, förborga) är systematisk användning av det fördolda, till exempel att söka kontakt med andliga krafter bortom den fysiska verkligheten.

Ockultism som fenomen finns ju helt klart eftersom det finns människor som ägnar sig åt sådant. Sedan vad det svarar mot i någon typ av objektiv verklighet är en annan svårare fråga.

Gillar också Randis utmaning, den är väldigt tydlig och konkret. Vad den visat är att inga paranormala krafter har kunnat uppbådas under de senaste 50 åren i syfte att vinna det stora priset. Det är ett rätt starkt resultat till nackdel för paranormala påståenden.
Citera
2021-01-16, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hybridvarantant
Ett annat problem är att man kan ha trosföreställningar som krockar med delar av den vetenskapliga metoden till att börja med. Då blir den så klart svår att förlita sig på för analyser.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Menar du hur man skiljer folk som samvetslöst lurar naiva personer som dig själv från personer som även själva tror på dumheterna?

Det är lite komiskt att ni slaviskt följer den största kulten, materialism.
Ni vet inte, vad ni inte vet.
Jag har inget intresse att skapa konflikt med dessa intressen som manipulerar er.
Samt så har ni själva valt och gett tillåtelse till detta, indirekt och direkt.

Vill främst framföra ett meddelande.
Allting har en konsekvens.
Det du väljer att sprida och stödja har en verklig effekt i världen.
Du bär fullt ansvar för det resultat som blir utav det.

Att blunda för, spela med, och leva i illusioner är ett internt val.
Du kan aldrig skylla på någon annan i efterhand eller affektivt som anledning till vad du gör.
Alla nycklar finns inom dig, ingenting externt påverkar din plats i existensen.

Lämnar helt enkelt diskussionen med det.
Senast redigerad av Aryansoul5 2021-01-16 kl. 11:51.
Citera
2021-01-16, 11:59
Medlem
Jag skulle tro att för varje äkta så finns det 100 fejk. Det finns väldigt mycket pengar att tjäna om du är bra på att ge en god föreställning och samtidigt kan läsa folk (eller googla dem) och har lite talang att agera kurator/rådgivare. Nu så vill jag tro att det ändå finns dem med gåvan, men jag har aldrig sett bevis på att de finns där ute.
Citera
2021-01-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Jag skulle tro att för varje äkta så finns det 100 fejk. Det finns väldigt mycket pengar att tjäna om du är bra på att ge en god föreställning och samtidigt kan läsa folk (eller googla dem) och har lite talang att agera kurator/rådgivare. Nu så vill jag tro att det ändå finns dem med gåvan, men jag har aldrig sett bevis på att de finns där ute.

Kan du nämna några som du är säker på att de har gåvan?
Citera
2021-01-16, 12:08
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryansoul5
Det är lite komiskt att ni slaviskt följer den största kulten, materialism.
Ni vet inte, vad ni inte vet.
Jag har inget intresse att skapa konflikt med dessa intressen som manipulerar er.
Samt så har ni själva valt och gett tillåtelse till detta, indirekt och direkt.

På vilket sätt finns en koppling mellan den vetenskapliga metoden och materialism menar du?

Citat:
Vill främst framföra ett meddelande.
Allting har en konsekvens.
Det du väljer att sprida och stödja har en verklig effekt i världen.
Du bär fullt ansvar för det resultat som blir utav det.

Man kan absolut tro på kausalitet. Det är det många som gör, de flesta faktiskt tror jag. När jag har en bra dag tror jag också på kausalitet, det är trevligt och verkar effektivt.

Citat:
Att blunda för, spela med, och leva i illusioner är ett internt val.
Du kan aldrig skylla på någon annan i efterhand eller affektivt som anledning till vad du gör.
Alla nycklar finns inom dig, ingenting externt påverkar din plats i existensen.

Det är klokt att tro på fri vilja och agens i världen. Det gör jag också, oftast.

Citat:
Lämnar helt enkelt diskussionen med det.

Vad vill du med att först svara och sedan lämna diskussionen? Vill du sälja vägledning via e-post istället?
Citera
2021-01-16, 12:13
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Hur kan du hjälpa mig förstå ritualer och magi samt verkligheten. Förklara mer

Det finns en risk att du ber om något motsägelsefullt här.
Senast redigerad av hybridvarantant 2021-01-16 kl. 12:18.
Citera
2021-01-16, 12:17
Medlem
Man vet att det är en bluffare när de sysslar med ockultism.
Citera
2021-01-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Vilka sätt kan man upptäcka om någon pratar goja. Vilka seriösa källor för kunskap finns det. Kan ni rekommendera några?

Fråga vederbörande om den håller på med någon form av ockultism. Är svaret ja, så vet du!

Seriös kunskap står att finna på t.ex. ett universitet.

KTH ska vara bra, har jag hört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in