2021-01-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybridvarantant
Det finns en risk att du ber om något motsägelsefullt här.

Hur menar du, förklara gärna
Citera
2021-01-16, 12:45
Bannlyst
Citat:

Vad vill du med att först svara och sedan lämna diskussionen? Vill du sälja vägledning via e-post istället?

Jag har gjort detta i många år utan att ta betalt.

Har dock hänt att jag fått donationer, även om jag personligen inte bryr mig om pengar.
Då jag redan har mat, vatten samt tak över huvudet och inte några mer begär.

Trots att pengar inte har något värde för mig, så nekar jag inte donationer.
Enbart eftersom att det ger mig möjlighet att erbjuda en bättre service.
Pengar är en energi, när jag tar emot det i form av en gåva.
Så öppnar många möjligheter för den som ger mig det.
Då mitt ansvar blir att svara med ett rättvist utbyte utav energi tillbaka.

Personen behöver inte längre ha personlig utveckling som är större än den förståelse den besitter.
(Vilket gör att jag åtgärdar detta frivilligt, "som en tjänst till Universum." = indirekt tjänst till mig själv)
Begränsningen är inte där längre, nu har personen betalat och förtjänar en större förståelse oavsett om det finns en korrigering att göra. Det hela är en mycket mer intressant dynamik.
Hur kommer personen hantera det jag ger den? Vad kommer den göra utav det?

Visdom är heligt, du kan inte dela med dig utav den hur som helst.
Det är först när du har någon typ utav användning utav den, som det blir aktuellt att du tar emot den från första början.
Det kräver även att du inte delar med dig utav den godtyckligt, för att Universum känner av dina intentioner, med andra ord så får du den aldrig från första början om du inte kan hantera den.
Det är en process där du bevisar inför existensen att du går att lita på med esoterisk kunskap.
Det är en process där du växer, så länge du kommunicerar med, och ser till att implementera "Universums" balans.

(Större delen utav meddelandet är inte menat till dig. Menar inget personligt, syftar mer på att det mesta är total nonsens i din värld och att jag är införstådd med det.)
Senast redigerad av Aryansoul5 2021-01-16 kl. 12:52.
Citera
2021-01-16, 12:46
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Hur kan du hjälpa mig förstå ritualer och magi samt verkligheten. Förklara mer

Citat:
Det finns en risk att du ber om något motsägelsefullt här.

Citat:
Hur menar du, förklara gärna

Det beror på vad vi menar med verkligheten. Vilken sorts verklighet vi tror på. För att kunna diskutera alls utgår jag från att vi bägge tror på en allmänt vedertagen verklighet, t.ex. där både du och jag finns på riktigt.

Det finns helt klart magiska ritualer i verkligheten eftersom det finns människor som ägnar sig åt sådana. På det sättet är det ingen motsägelse att vilja veta mer om magiska ritualer och verkligheten.

En del som ägnar sig åt magiska ritualer menar att de kan få veta mer om verkligheten eller starkt påverka verkligheten genom den typen av ritualer. Om man tror att det är möjligt är det inte heller någon motsägelse att vilja veta mer om magiska ritualer och verkligheten.

Många tror att magiska ritualer är förvirrande trams. Att det inte går att lära sig mer om verkligheten eller påverka saker genom sådana ritualer. Att man tvärt om blir vilseledd och förvirrad av sådant. Att man lär sig mindre om verkligheten genom att lära sig mer om magiska ritualer. De som tror så har ganska starka argument på sin sida. Kanske inte nödvändigtvis för alla ritualer i alla fall. Det finns till exempel rätt intressant forskning på rätt kraftfulla och mätbara placeboeffekter av en viss typ av ritualer. Har jag för mig.

Om det är så att magiska ritualer i huvudsak är förvirrande trams vars nettoeffekt är att du vet mindre om verkligheten ju mer du lär dig om ritualerna blir ditt önskemål motsägelsefullt. Du kunde då istället be om hjälp att ...förstå ritualer och magi samt overkligheten utan att det blev ett motsägelsefullt önskemål.
Senast redigerad av hybridvarantant 2021-01-16 kl. 13:19.
Citera
2021-01-16, 12:50
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryansoul5
(Större delen utav meddelandet är inte menat till dig. Menar inget personligt, syftar mer på att det mesta är total nonsens i din värld och att jag är införstådd med det.)

Du vet inget om min värld och vad som är- och inte är nonsens i den. Om du hade någon typ av visdom vore det bland det första du hade insett.
Citera
2021-01-16, 12:51
Medlem
Citat:
Det beror på vad vi menar med verkligheten. Vilken sorts verklighet vi tror på. För att kunna diskutera alls utgår jag från att vi bägge tror på en allmänt vedertagen verklighet, t.ex. där både du och jag finns på riktigt.

Det finns helt klart magiska ritualer i verkligheten eftersom det finns människor som ägnar sig åt sådana. På det sättet är det ingen motsägelse att vilja veta mer om magiska ritualer och verkligheten.

En del som ägnar sig åt magiska ritualer menar att de kan få veta mer om verkligheten eller starkt påverka verkligheten genom den typen av ritualer. Om man tror att det är möjligt är det inte heller någon motsägelse att vilja veta mer om magiska ritualer och verkligheten.

Många tror att magiska ritualer är förvirrande trams. Att det inte går att lära sig mer om verkligheten eller påverka saker genom sådana ritualer. Att man tvärt om blir vilseledd och förvirrad av sådant. Att man lär sig mindre om verkligheten genom att lära sig mer om magiska ritualer. De som tror så har ganska starka argument på sin sida. Kanske inte nödvändigtvis för alla ritualer i alla fall. Det finns till exempel rätt intressant forskning på rätt kraftfulla och mätbara placeboeffekter av en viss typ av ritualer. Har jag för mig.

Om det är då att magiska ritualer i huvudsak är förvirrande trams vars nettoeffekt är att du vet mindre om verkligheten ju mer du lär dig om ritualerna blir ditt önskemål motsägelsefullt. Du kunde då istället be om hjälp att ...förstå ritualer och magi samt overkligheten utan att det blev ett motsägelsefullt önskemål.

Kan du ge exempel på magi och ritualer som fungerar.

Nämn namnet på ritualen
Vad den gör
Och varför det inte är bluff

Finns det människor som använt sig av magin / ritualer? Varför? Vem gjorde det?
Citera
2021-01-16, 12:55
Bannlyst
Citat:
Du vet inget om min värld och vad som är- och inte är nonsens i den. Om du hade någon typ av visdom vore det bland det första du hade insett.

Det själ-komplex du representerar här är det aktuella att förhålla sig till.
Citera
2021-01-16, 12:58
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Kan du ge exempel på magi och ritualer som fungerar.

Nämn namnet på ritualen
Vad den gör
Och varför det inte är bluff

Finns det människor som använt sig av magin / ritualer? Varför? Vem gjorde det?

En ritual som har visat sig fungera mot en del hälsoproblem är att du får ett piller av en läkare utan något verksamt innehåll. Läkaren säger att pillret kan komma att få dig att må bättre. I en del fall visar det sig att ritualen fungerade lika bra, eller nästan lika bra som om pillret hade innehållit något.

En annan ritual med en stark symbol som har visat sig fungera bra är det röda ljuset i form av en människosiluett som finns vid många övergångsställen.
Symbolen får makt över många människor och betvingar dem att tillfälligt stå stilla. Den tillhörande ritualen finns i skrifter hos trafikförvaltningen och inom det juridiska systemet.

Vi vet att det inte är bluff för att vi klart och tydligt kan se effekterna.
Citera
2021-01-16, 13:01
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryansoul5
Det själ-komplex du representerar här är det aktuella att förhålla sig till.

Du vet inte vilket själkomplex jag representerar. Om inte dina själkomplex kommer i mycket grova kategorier. Gör de det är du inte en speciellt vis person.
Citera
2021-01-16, 13:38
Medlem
https://www.oppetarkiv.se/video/2826759/albert-och-herbert-sasong-2-avsnitt-1-av-6

Albert & Herbert har svar på frågan om det är bluff.
Citera
2021-01-16, 15:05
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Man vet att det är en bluffare när de sysslar med ockultism.
Kan inte uttryckas bättre än så.
Citera
2021-01-16, 15:57
Medlem
Det kan vara bra att ha koll på de tekniker som bluffamakare använder sig av, tex cold reading. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Ockultista bluffmakare brukar hålla sig till ett fåtal olika knep. Googlar man lite så kan man oftast hitta naturliga förklaringar. Man behöver bara försöka vara lite skeptisk till vad man ser.

Jag kan varmt rekommendera James Randi och Derren Brown (två magiker som tycker om att debunka diverse folk som påstår sig ha övernaturliga krafter) om du vill få en baskunskap kring vilka knep som vanligtvis används.

Här har du en dokumentär av Derren Brown som handlar om medium och teknikerna de använder sig av: https://youtu.be/duxQA9TcDcA

Och här har du en där han lär upp någon till att bli healing-präst: https://youtu.be/iuP5uOI7Xwc

Bonus: hur man ger någon en religiös omvändelse: https://youtu.be/MLzT4CeBT6I

Här är en kort demonstration av Cold Reading: https://youtu.be/acnUkYNTk90
Senast redigerad av enhalvboj 2021-01-16 kl. 16:22.
Citera
2021-01-16, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det kan vara bra att ha koll på de tekniker som bluffamakare använder sig av, tex cold reading. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Ockultista bluffmakare brukar hålla sig till ett fåtal olika knep. Googlar man lite så kan man oftast hitta naturliga förklaringar. Man behöver bara försöka vara lite skeptisk till vad man ser.

Jag kan varmt rekommendera James Randi och Derren Brown (två magiker som tycker om att debunka diverse folk som påstår sig ha övernaturliga krafter) om du vill få en baskunskap kring vilka knep som vanligtvis används.

Här har du en dokumentär av Derren Brown som handlar om medium och teknikerna de använder sig av: https://youtu.be/duxQA9TcDcA

Och här har du en där han lär upp någon till att bli healing-präst: https://youtu.be/iuP5uOI7Xwc

Bonus: hur man ger någon en religiös omvändelse: https://youtu.be/MLzT4CeBT6I

Här är en kort demonstration av Cold Reading: https://youtu.be/acnUkYNTk90

Väldigt förvånande, du har alltså lyckats hitta bevis på människor som inte är äkta magiker?
Vilket du kopplar till att inget paranormalt kan vara äkta?
Sen någon koppling till att religion också måste vara baserat på påhitt?

Vi har en Einstein här, som har lyckats lösa den eviga gåtan om Guds existens.
Hade varit intressant om du beskrev din tankeprocess.
Senast redigerad av Aryansoul5 2021-01-16 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in