2021-01-16, 09:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Ändå har man börjat att undervisa på distans på högstadiet. Helt utan vetenskapligt stöd. Nu kommer barnen sitta hela dagarna framför skärmarna. Samtidigt har idrottsföreningarna varit tvungna att ställa in sina aktiviteter. Konsekvenserna kan vem som helst räkna ut.

De som är ansvariga för detta som nu pågår måste ställas inför rätta och betala dyrt. De håller på att förstöra en hel generation. Kanske är det de vill...
Ja som om inte alla föräldrar har nog med att försöka få barnen från skärmarna och ut och röra på sig. Jag har själv barn och jag är oerhört tacksam att man INTE har stängt skolan.

I Stockholm så bestämde de styrande för att stänga utomhusaktiviteter, fullständigt hål i huvudet. Som tur var fick dom möta föräldrarnas vrede och ångrade sig. Där ser man hur viktigt det är att hålla politiker i kort koppel.

Jag håller med om att de ansvariga bör ställas inför rätta.
Citera
2021-01-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Snarare är det väl precis tvärt om. Under denna pandemi så verkar det plötsligt som att man struntar i risker.
Vi har ja varit vana vid att vi är oerhört riskmedvetna i Sverige. Ta exempelvis trafiken med nollvisionen. Det satsas miljarder på trafiksäkerhet, men det dör bara 150 per år.
Nu dör det kanske 10.000 per år i covid 19, sjukvården gå på högvarv och då är det folk som tycker att det är upp till var och en att skydda sig.
Varför kan vi inte göra likadant med allt annat. Dör man i trafiken får man skylla sig själv.
Men ska vi ha det så, då borde man själv få betala för vården. Man vill inte betala för någon annan som frivilligt riskerar livet.
Nja... Vägverket räknar med 10-20 miljoner per liv då de räknar på säkerhetshöjande investeringar. Det coronaliv som vi ev räddat kostar troligen oerhört mkt mer än så.
Citera
2021-01-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag vet inte hur bra koll den vanliga svensson har på vad som händer i omvärlden, men de senaste månaderna har det skett en hårresande utveckling mot ren fascism och kontroll. Polis griper folk bara för att dom är ute och promenerar utan mask, folk anmäler sina grannar för att dom har gäster och polisen stövlar in, det föreslås till och med att folk som bryter mot restriktioner ska tvångsplaceras i speciella karantänsbyggnader

Barn sitter ensamma inomhus när skolorna är stängda, föräldrar går ut i sociala medier och gråter av desperation. Mängder med människor förlorar sina levebröd och företag som dom byggt upp under lång tid. Osv osv osv. Och allt har förlöpt precis på det sätt som många av oss sagt under lång tid.

Nu kan man inte längre förespråka strategin om nedstängningar med gott samvete.

Det låter på dig som att det är jordens undergång. Men bostadspriserna har ökar liksom börsen. För mig var 2020 ett av de bästa åren någonsin. Mitt företag har gått jättebra och jag har gjort mycket nya grejer som man inte gjort annars när allt bara rullar på.
Jag går inte ut så mycket och festar. För ungdomar som tycker det är kul kan jag förstå att vissa tycker det är lite tråkigt med stängda krogar.
Citera
2021-01-16, 10:06
Medlem
Citat:
Det låter på dig som att det är jordens undergång. Men bostadspriserna har ökar liksom börsen. För mig var 2020 ett av de bästa åren någonsin. Mitt företag har gått jättebra och jag har gjort mycket nya grejer som man inte gjort annars när allt bara rullar på.
Jag går inte ut så mycket och festar. För ungdomar som tycker det är kul kan jag förstå att vissa tycker det är lite tråkigt med stängda krogar.

Nej ni som inte är speciellt sociala lider inte speciellt.

Vi som tycker det är livskvalitet att resa, gå på fester, gymma, släktträffar, middagar, luncha med vänner/kollegor, gå på fotbollsmatcher, hockey, konserter osv är livet nu oerhört torftigt.

Att sitta hemma och jobba, gå promenader samt glo på Netflix kan bara den mest inbitne incel njuta av.

Ärligt talat om jag fick välja mellan att leva 40 år som livet varit under pandemin eller 20 år "som vanligt" hade jag nog starkt övervägt alternativ 2. Detta trots att min bostad ökar I värde med miljonbelopp och att jobbet och mitt börskapital går bättre än någonsin. Om man inte kan göra allt ovanstående förlorar pengar nästan allt sitt värde för mig
Senast redigerad av flanders 2021-01-16 kl. 10:08.
Citera
2021-01-16, 10:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man ska nog titta på dödssiffran för att se när/om vaccinet ger effekt. Vaccinet ska ju ge lindrigare sjukdom, förhoppningsvis.
Ja, och de som dör nu och tre-fyra veckor framåt har redan blivit smittade. De som vaccinerats nu under första halvan av januari får inḿmunitet först mot slutet av januari och kan alltså med denna egenskap undslippa döden tidigast framemot slutet av februari. Först då kan vi se effekterna av dagens vaccinering.
Citera
2021-01-16, 10:10
Medlem
Citat:
Bara för att få perspektiv, är det Sverige du talar om eller något land som tillämpat mer strikta åtgärder?
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Bara för att det har gått bra för dig på börsen betyder det inte att väldigt många människor lider av nedstängningar runt om i världen. Och inte bara att dom tycker det är lite tråkigt, utan verkligen lider! Blir arbetslösa, blir av med företag, blir deprimerade och i värsta fall tar livet av sig. Värsta drabbade är dom som redan har mentala problem. Det är som sagt mycket striktare nedstängningar och restriktioner i många andra länder så vi ska vara glada att vi fortfarande har de flesta av våra friheter kvar och att inte polisen jagar covidförbrytare.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu är det väl ändå FoHM och Regeringen som har ansvaret för för hur pandemin hanteras?

De är ansvariga för vissa delar absolut men de är såklart inte ensamt ansvariga för alla dödsfall.
Citera
2021-01-16, 10:30
Medlem
WimHofs avatar
Citat:

Lite OT, men att börsen och bostadspriserna går bra beror ju helt och hållet på att centralbankerna pumpar ut pengar som aldrig förr. Det är förmodligen också ett tecken på att våra pengar snart är värdelösa när det planerade "Great Reset" genomförs. Att bitcoin gått så otroligt starkt är nog även det ett tecken på detta.

Samtidigt som folk panikartat skriver hysteriska inlägg i den här trådan om faran med viruset lurar en mycket större fara bakom hörnet.
Citera
2021-01-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man får hopp för mänskligheten när man läser citat som detta, från din länk. En kanadensisk läkare i infektionsmedicin som tidigare var en stark förespråkare av lockdowns, men som nu ändrat sig helt:

Dagens mest komiska inlägg. En förnekare (som per definition helt saknar mänskliga värderingar) som snackar om hopp för mänskligheten.
Citera
2021-01-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Ändå har man börjat att undervisa på distans på högstadiet. Helt utan vetenskapligt stöd. Nu kommer barnen sitta hela dagarna framför skärmarna. Samtidigt har idrottsföreningarna varit tvungna att ställa in sina aktiviteter. Konsekvenserna kan vem som helst räkna ut.

De som är ansvariga för detta som nu pågår måste ställas inför rätta och betala dyrt. De håller på att förstöra en hel generation. Kanske är det de vill...
Jag vet, skrämmande... Men map på Stockholm har jag får mkt goda indikatorer på att smittskyddsläkaren tagit sitt förnuft tillfånga och åter kommer tillåta ungdomsidrott igen efter den 24/1 (inklusive inomhusidrott). Mer info kommer nog inom kort.

Håller tummarna för att det fortfarande är följa john som gäller och övriga smittskyddsläkare runt om i Sverige drar tillbaka denna typ av fullständigt hjärndöda och suboptimala restriktioner.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-16 kl. 10:38.
Citera
2021-01-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det där med långtidssjuka verkar mest vara en anekdotisk myt. Jag har inte sett mycket bevis för att styrka den tesen.

Problemet är att det knappt går att överbevisa dig heller, du är en hardcore-förnekare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in