Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Jo det är intressant hur riskmedvetenheten för väldigt många drastiskt ändrats i samband med corona. Är det så att vi iom corona gjort ett jättesteg (paradigmskifte) i risksamhällets utveckling? Kommer vi ställa ännu högre krav på att staten garanterar säkerheten i framtiden (ex trafik, kontroll av livsmedelsindustrin, kärnkraft, cancerskanning till alla, omhändertagande psykiskt sjuka, tät kontroll av medborgarnas hälsa etc etc).
Ex. För mig (under 40, frisk, hyffsat vältränad) så är corona i princip lika farlig som säsongsinfluensa. Jag har tidigare aldrig varit orolig att befinna mig i stora samlingar människor under säsongsinfluensasäsong. MEN nu känns det plötsligt tanken på att ex. stå i ett proppfull kabin i Åre obehaglig.
Snarare är det väl precis tvärt om. Under denna pandemi så verkar det plötsligt som att man struntar i risker.
Vi har ja varit vana vid att vi är oerhört riskmedvetna i Sverige. Ta exempelvis trafiken med nollvisionen. Det satsas miljarder på trafiksäkerhet, men det dör bara 150 per år.
Nu dör det kanske 10.000 per år i covid 19, sjukvården gå på högvarv och då är det folk som tycker att det är upp till var och en att skydda sig.
Varför kan vi inte göra likadant med allt annat. Dör man i trafiken får man skylla sig själv.
Men ska vi ha det så, då borde man själv få betala för vården. Man vill inte betala för någon annan som frivilligt riskerar livet.