2021-01-16, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
"Rasp", "sprak"?! Det är svårt att lyssna på för mig, och många andra. Jag tror dom som uppskattade CD mest är dom som lyssnar mest på klassiskt. Det är ju nästan omöjligt att lyssna på, på vinyl.

Nu vet jag inte var du har lyssnat och på vad men inte fan låter det så hemma hos mig och då har jag skivor från 50 och yngre och en hel del klassiskt men inte tusan är det som du beskriver, antingen överdriver du eller har du lyssnat på riktigt skräp.

Som alla band innan datorn dök upp som lagringsmedia använde man band i studion det kanske är det du tänker på vilket underlättar, tänk om man skulle gravera allt på skivor i flera kanaler, tanken svindlar.
Citera
2021-01-16, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Nu vet jag inte var du har lyssnat och på vad men inte fan låter det så hemma hos mig och då har jag skivor från 50 och yngre och en hel del klassiskt men inte tusan är det som du beskriver, antingen överdriver du eller har du lyssnat på riktigt skräp.

Som alla band innan datorn dök upp som lagringsmedia använde man band i studion det kanske är det du tänker på vilket underlättar, tänk om man skulle gravera allt på skivor i flera kanaler, tanken svindlar.

Äntligen lite action! Vad har du för skithögtalare som man inte hör raspande och knaster i ordentligt? Dom lär ju inte återge det värdelösa vinylljudet särskilt bra i alla fall?
Citera
2021-01-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Måste jag ha varit med för att veta att det är trams? Urless på alla dessa påståenden som kreti och pleti fabulerar ihop. Jag är tvärsäker på att en ljudtekniker som Tom Allom vet vad han gjorde. Det din polare hittat på är bullshit. God afton.

Nä det är inget trams visst finns det bra ljudtekniker inget snack om det men de flesta är extremt färgade av musikstilen de gillar och är konservativa hur det skall låta. Men Tom Allom vet säker vad han gör men de tidiga Black Sabbat skivorna var han inte med. Nä du min polare snackar inte skit han är djupt ner i träsket.
Citera
2021-01-16, 02:03
Bannlyst
Citat:

Här eller?
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound
https://www.google.com/search?q=marantz+quadraphonic
Citera
2021-01-16, 02:14
Medlem
Citat:
Äntligen lite action! Vad har du för skithögtalare som man inte hör raspande och knaster i ordentligt? Dom lär ju inte återge det värdelösa vinylljudet särskilt bra i alla fall?

Jag behöver sova men svarar ändå, skit och skit för det första så är högtalarna bara en del av musikanläggningen enbart högtalare är ingen vidare komponent som kopplar vad som helst till.

Jag kan berätta lite hur det ser ut utan att avslöja vem jag är tyvärr är det så. Hög känslighet 100dB +, horn, låg effekt på förstärkare, riaa LCR och transistor skivspelarna givetvis med olika pickupper beroende på vad som spelas ja man blir lätt missbrukare.

Vad har du själv som gör att du hör hur dåligt ljudmediat är?

Sov lite sen så tar vi upp matchen vid ett senare tillfälle .
Citera
2021-01-16, 05:08
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Kanoners! Det var för få som fick upp ögonen för dom tycker jag. Nu finns dom ju inte längre.

Såg att första skivan inte fanns där. Det kan vara för att dom ville "keep it real" med 100% analogt. Den är anlogt mixad. Men finns iofs. på CD. Jag skulle tro dom flesta låtarna finns på youtube.

Jo hoppas dom dyker upp igen kanske i en annan konstellation. Jag är typ 10 år efter med att upptäcka band som slått igenom även om jag lyssnar på musik konstant.
Senast redigerad av Peyotedude 2021-01-16 kl. 05:19.
Citera
2021-01-16, 09:01
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Men Tom Allom vet säker vad han gör men de tidiga Black Sabbat skivorna var han inte med.

Nu får det tamejfan vara nog, Allom var ljudtekniker på de två första Sabs-plattorna!!!
Citera
2021-01-16, 09:05
Medlem
azizzizs avatar
Jag gillar Håkan Hellström och kan sjunga med i de flesta låtarna som är släppta innan 2008 kanske. Samt jag kan uppskatta Burzum, särskilt hans ambience verk.
Citera
2021-01-16, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nu får det tamejfan vara nog, Allom var ljudtekniker på de två första Sabs-plattorna!!!

*hämtar popcorn*
Citera
2021-01-16, 11:01
Bannlyst
Citat:
Jag behöver sova men svarar ändå, skit och skit för det första så är högtalarna bara en del av musikanläggningen enbart högtalare är ingen vidare komponent som kopplar vad som helst till.

Assa, rummet anses väl också vara viktigare än högtalarna? Minst 51/49 till rummet. Jag hade gjort rätt mycket med rummet i förra hemmet, men flyttade förra året och har inte styrt upp det riktigt än.

När det gäller förstärkare har jag testat ganska många olika och det är egentligen bara en som sticker ut, ljudmässigt. En Technics jag köpte på en loppis för 100kr. Ljudet "studsade" i den och allt lät ganska "live". Jag gjorde lite research efter lyssningen och några på internet höll med mig om det där.

Citat:
Jag kan berätta lite hur det ser ut utan att avslöja vem jag är tyvärr är det så. Hög känslighet 100dB +, horn, låg effekt på förstärkare, riaa LCR och transistor skivspelarna givetvis med olika pickupper beroende på vad som spelas ja man blir lätt missbrukare.

"givetvis"

Här finns det lite av varje. B.la. MOSFET 😎

Citat:
Vad har du själv som gör att du hör hur dåligt ljudmediat är?

MOSFET!!! Det och fyra olika högtalarpar, i olika rum. Det är egentligen bara i två av paren man hör hur illa det faktiskt låter.
Citera
2021-01-16, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Jo hoppas dom dyker upp igen kanske i en annan konstellation. Jag är typ 10 år efter med att upptäcka band som slått igenom även om jag lyssnar på musik konstant.

Ja. Jag vet inte riktigt vad som pysslar med nu. Det senaste jag känner till är det här. Gjort av basisten/tvärflöjtisten mm. Kalle:
https://centrum.bandcamp.com/album/f-r-meditation

Har du lyssnat på den här? Första låten från första skivan. Ingen feelgood-historia direkt.

Hills - Death 1 (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=96aKQKgiuDc

Jag har fortfarande inte fattat hur dom har gjort det där extremt skeva ljudet som börjar vid 0:50. Det närmaste jag kan tänka mig är en rejält distat (mm.) Xylofon? En gång i tiden reverserade jag den för att höra vad som sägs, reverserat i låten. Det var rätt skeva saker.
Citera
2021-01-16, 14:14
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ja. Jag vet inte riktigt vad som pysslar med nu. Det senaste jag känner till är det här. Gjort av basisten/tvärflöjtisten mm. Kalle:
https://centrum.bandcamp.com/album/f-r-meditation

Har du lyssnat på den här? Första låten från första skivan. Ingen feelgood-historia direkt.

Hills - Death 1 (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=96aKQKgiuDc

Jag har fortfarande inte fattat hur dom har gjort det där extremt skeva ljudet som börjar vid 0:50. Det närmaste jag kan tänka mig är en rejält distat (mm.) Xylofon? En gång i tiden reverserade jag den för att höra vad som sägs, reverserat i låten. Det var rätt skeva saker.

Skönt dron nummer. Diggar sånt.

Nej det nummret har jag missat. Klockspelet är ett xylofon kanske ett från en leksaksbutik. låter iallafall som en digital delay med dist blir extra snurrigt med orglen som går i harmoni. Vet inte om klockspelet också saktats ned i speed det ger en extra metalisk tone till det...
Senast redigerad av Peyotedude 2021-01-16 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in