2021-01-15, 15:30
Medlem
Lonnrots avatar
Giftiga gaser i tom silo?
Citera
2021-01-15, 19:29
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Varför hade han inte fallskydd. Är tydligt reglerat i Arbetsmiljölagen.

Att det finns en lag har väl aldrig hindrat någon från att göra olagligheter?

"Arbetsmiljöansvaret ligger på alla medarbetare"- det betyder att det vilar lite mindre ansvar på cheferna.

Det finns vissa likheter med Sveriges coronastrategi.
Citera
2021-01-15, 19:44
Medlem
Citat:
Den ansvariga sa " jamen du ska bara..."
Citera
2021-01-15, 19:49
Medlem
Kajahs avatar
Citat:

Jag kör mycket skylift i mitt yrke, och shit vad många som myglar med sele och annan säkerhet. Oftast är det personalen som myglar, för selen finns alltid tillgängliga.
Citera
2021-01-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Jag kör mycket skylift i mitt yrke, och shit vad många som myglar med sele och annan säkerhet. Oftast är det personalen som myglar, för selen finns alltid tillgängliga.

Japp, och skulle något hända så skyller pöbeln på arbetsgivaren.

Har svårt att se en enda chef som tvingar personalen att arbeta utan sele m.m..

Efter X antal år så känner man sig oövervinnlig och man kan absolut inte skada sig för man är så duktig på det man gör, tills något händer..
Citera
2021-01-15, 20:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Skit nu för fasiken i om han hade sele eller inte - ni kan diskutera det utan att låta som att han nu förtjänade att dö. Sjuka sällen! Låt kroppen kallna innan ni skriver så obetänksamt. Ja, han kanske slarvade men låt utredningen påvisa detta först innan ni inom pöbeln fäller domen...
Citera
2021-01-16, 13:59
Medlem
Helt rätt. Jordnära i ordets rätta bemärkelse.
Senast redigerad av veloce 2021-01-16 kl. 14:04.
Citera
2021-01-16, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorstuart
Ni är alla fulla av skit! Finns ingenting som säger att han avslutat livet överhuvudtaget , kände Thomas väl och en otroligt varm och jordnära människa. Sen otroligt duktig och kunnig som montör , jobbat både på samma silo samt med han. Ni är fan inte kloka någon utav er.
Detta blir min första komentar i tråden.

Du verkar själv vara full av skit? Efter att ha tänkt på detta ett par dagar till och från nu så känns det mer som ett självmord. Vill vara tydlig med att jag fortfarande inte kan vara säker, utan bara spekulationer.

Att det inte finns någon som säger det behöver inte betyda att det inte skulle kunna vara sant.

Att du kände honom som en varm och jordnära människa spelar ibland ingen roll när det kommer till folk som mår dåligt och känner att de vill kila vidare. Oftast kommer självmord som en chock, och de som mår så vill inte belägga sina familjer med skuld, så då kan de ta sitt liv på många olika sätt.

Det är endast de som är i hans närhet som kan veta hur han verkligen mådde, ibland inte ens det.

Detta är dock ett väldigt bra sätt att ta livet av sig på om han nu ville det, då kan han i alla fall veta att hans familj kan veta att det inte var "deras" fel att han mådde som han mådde.

Det sker väldigt många självmord i det dolda som folk inte har en aning om.

Återigen vill jag tydligt påpeka att det inte behöver vara så, och att det mycket väl kan ha varit så att han glömde någon detalj eller råkat trampa fel och så vidare. Men att påstå att andra är fulla av skit för att de tror att folk som dör på arbetsplatsen gör det på grund av självmord är helt ologiskt.
Citera
2021-01-16, 15:14
Medlem
Avva66s avatar
Fy fan, har själv hängt i stolsele i en tom silo på Gevalia, i Gävle. Då var man ung, skulle aldrig göra det nu.

Tragiskt.
Citera
2021-01-16, 16:18
Medlem
farbrorstuarts avatar
Någon som har något innanför pannbenet i denna diskussion, resten verkar vara en bunt pajaser som har absolut noll insyn men ska ändå leka agenter , Thomas har knappt kallnat innan ni ska hänga ut honom som sucidal eller klantig! Fan skärpning ett liv som gått åt.
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skit nu för fasiken i om han hade sele eller inte - ni kan diskutera det utan att låta som att han nu förtjänade att dö. Sjuka sällen! Låt kroppen kallna innan ni skriver så obetänksamt. Ja, han kanske slarvade men låt utredningen påvisa detta först innan ni inom pöbeln fäller domen...
Citera
2021-01-16, 19:36
Medlem
Vart där och lastat mycket, kommer ihåg honom som en otroligt trevlig prick. Fruktansvärt tråkigt! Vila i frid.

Ang. Gåsgruvan så... sjukt risigt ställe i mångt och mycket.
Citera
2021-01-16, 19:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Samtidigt går det snabbt, och från 30 m är oddsen "goda" att du kilar vidare omgående - d v s du slipper lida. Tänk en fallhöjd på 10-15 m ner i betong - du kanske ligger där halvdöd i 10-20 minuter. Eller överlever - som en grönsak..

Vila i frid.
Man hinner tänka jävligt mkt.. Jag har fallit 5 meter ner på tjälad barmark. Och jag hann tänka förvånansvärt mycket under den sekunden innan jag krossade höft och lårben.

Vill inte alls tänka på hur mkt man hinner reflektera över under 20 meters fall. Fy faan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in