2021-01-16, 23:00
Medlem
Sorgligt.. vila i frid

Arbetar på industri där arbetsplatsolyckor ofta leder till döden eller om man haft tur i oturen ett finger eller två som försvinner.

Med det sagt så är det tyvärr så att det extremt ofta medarbetaren som "Ska bara" fixa en grej och så är olyckan framme.

Allt från att använda trucken felaktigt, till att rensa bort något i en maskin utan att stänga av motorer för maskinen "Ska stå still i detta läget"...
Ni andra som jobbar inom industri vet säkerligen vad jag talar om.. det gör inte det som inträffat mindre sorgligt men att skylla på arbetsgivaren när det i slutändan är ditt eget ansvar är fel.

Många jag arbetar med ser på säkerhetaföreskrifter som hinder.. skiter i skydssglasögon, stänger inte korgen till motviktstrucken ordentligt när man snabbt ska byta en lampa m.m....

Förespråkar alltid att ta säkerheten på allvar. Sett många skåda sig allvarligt för att dom blivit hemmablind.
Citera
2021-01-17, 11:18
Medlem
theshades avatar
Även om det är arbetaren som slarvat med sin egen säkerhet så är det inte mindre tragiskt för det. Spontant tänker jag att det trots allt åligger arbetsgivaren att skärpa till attityden om det bildas en kultur av att slarva.

Alla arbetsplatsolyckor jag sett i industrin har handlat om att man på eget bevåg struntat i skyddsglasögon - fått synen förstörd, eller struntat i skydd för kroppen - sprättat upp magen.

"Visste inte att jag skulle ha skydd" jo tjena.

Tragiskt ändå som sagt. Hoppas han slapp lida.
Citera
2021-01-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Att det finns en lag har väl aldrig hindrat någon från att göra olagligheter?

"Arbetsmiljöansvaret ligger på alla medarbetare"- det betyder att det vilar lite mindre ansvar på cheferna.

Det finns vissa likheter med Sveriges coronastrategi.

Cheferna lever dessutom i sin egen verklighet, så långt borta från verkligheten som möjligt. Om det är något vi borde städa bort i Sverige, förutom kriminella, så är det chefer samt mellanchefer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in