Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
Nope. Däremot åker besiktningsman gärna en tur på landsväg med dem, om de får. SBP är väl att föredra då dessa har högst standard på sina arbetare.
Förmodligen har du rätt här.
ASB(inte SBP) är såvitt känt enda besiktningsföretag som har besiktningsskola.
Många andra "stjäl" utbildade besiktningstekniker från ASB med hjälp av högre löner och andra förmåner.
Men även solen har sina fläckar.
Har sett sviterna av att en ASB-tekniker inte behärskade en Jensen FF i mint condition.
Ägaren grät när besiktningsteknikern missade infarten till bromsprovarhuset och med (full?) gas rammade väggen mellan de två bromsprovarna.
Har själv råkat ut för att en ung kvinnlig besiktningstekniker försökte lyfta min bil på den tvärgående ljuddämparen.
Har fortfarande inte lyckats rikta det deformerade avgassystemet så att det blivit helt tätt.
Utbildningsnivån på besiktningsteknikerna hos de nya utlandsägda bilprovningarna, som inte skattar i Sverige, är generellt låg.
Om det inte gäller Volvo, SAAB eller VAG-bilar.
Men kom med en Citroen, Suzuki eller Lada.
Tänk om de här "outbildade bilprovarna" i stället frågade bilägaren, när det gäller ovanliga bilar.
Som till exempel på vilken hjulaxel parkeringsbromsen verkar på min 2CV.
Lite komiskt när teknikern kör ned bakhjulen i bromsprovaren och drar i handbromsspaken.
Eller om det går att köra min 4x4 Suzuki i bromsprovaren.
I det senare fallet frågas det inte utan bromsförmågan provas på gården - helt felaktigt eftersom detta inte får göras utan att en retardationsmätare är apterad på vindrutan eller annat lämplig ställe.
Den nya aktörerna förfogar inte ens över en retardationsmätare.
Jag anser att man har rätt att få valuta för pengarna, så dyrt som det är att låta besikta nu för tiden.
Själv brukar jag visa hur man öppnar motorhuven(reglaget finns i handskfacket på en bil) och var chnr finns.
Men många är glada att dom "kommer igenom" med blankt papper.
Finns 3 saker som oroar de flesta: tandläkaren, deklarationen och bilbesiktningen.