2021-01-15, 11:01
Medlem
Harry_s avatar
typ Bugatti eller Koenigsegg
går man som vanligt till en helt vanlig station och låter en 20åring besikta den
låta hen åka iväg med den själv och köra upp på rampen
med fälgar värde halv mille?

fråga är om dom ens kan hantera en sån bil
Citera
2021-01-15, 11:02
Medlem
Var skulle du annars göra det?
Citera
2021-01-15, 11:04
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Var skulle du annars göra det?
ingen aning
därför jag frågar

man kanske får köra själv och dom besiktar bara?
Citera
2021-01-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
ingen aning
därför jag frågar

Min pappa har haft några dyrare bilar förut. Han var ganska rädd när de tog upp dom på besiktningen varje gång. Det är ju förståeligt.

Hur de gör med ännu dyrare bilar som du skrev där vet jag inte men jag antar det är likadant. Skulle de sabba bilen så är det väl dom som får stå för det. Det borde väl vara så iallafall.
Senast redigerad av Smultronettt 2021-01-15 kl. 11:27.
Citera
2021-01-15, 11:30
Moderator
Trixtons avatar
Varför skulle man åka till en station där det jobbar slarviga 20-åringar? Inte för att jag har en Bugatti, men jag tycker ändå att det känns bra att åka till en station där jag vet att det är vettig personal. Man väljer ju station själv...
Citera
2021-01-15, 12:01
Medlem
Milldues avatar
Citat:
typ Bugatti eller Koenigsegg
går man som vanligt till en helt vanlig station och låter en 20åring besikta den
låta hen åka iväg med den själv och köra upp på rampen
med fälgar värde halv mille?

fråga är om dom ens kan hantera en sån bil

Åker man till den "vanliga" bilprovningen så är det inga problem att få köra bilen själv mellan stationerna. Ägde en ganska dyr Merca ett tag och frågade om jag kunde köra den själv mellan stationerna och det var inga problem alls. När det var dags för "provkörning" så satt jag med på passagerarsidan och "gubben" (han var väl runt 50) frågade faktiskt om det var något han behövde känna till innan han började köra bilen.

Kan testade bilen på ett proffsigt sätt och betedde sig överhuvudtaget oklanderligt.

Är mer rädd för att parkera på en större parkering där folk stressar fram med kundvagnar och låter sina ungar leka med vagnarna mellan alla bilar. Speciellt invandrares ungar tycks vara förtjusta i att spribnga runt med kundvagnar bland bilarna och deras föräldrar bryr sig väldigt sällan om deras ungar skapar upp en bilsida.
Citera
2021-01-15, 12:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
ingen aning
därför jag frågar

Nope. Däremot åker besiktningsman gärna en tur på landsväg med dem, om de får. SBP är väl att föredra då dessa har högst standard på sina arbetare.
Citera
2021-01-15, 12:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Min pappa har haft några dyrare bilar förut. Han var ganska rädd när de tog upp dom på besiktningen varje gång. Det är ju förståeligt.

Hur de gör med ännu dyrare bilar som du skrev där vet jag inte men jag antar det är likadant. Skulle de sabba bilen så är det väl dom som får stå för det. Det borde väl vara så iallafall.

Det behöver inte vara dyrare bilar för att man skall bli lite rädd.
Har besiktigat modell skrotig bruksbil, där jag trodde att besiktningsmannen inte skulle ge sig fören han täljt av bromsledningen med sin Morakniv.
Föredra att få nerslag och kunna åka därifrån än att de sabbar och man behöver bärga bilen.

Det gäller alltså att hitta en station som har kunnig och pragmatisk personal.

Det har hänt vid några tillfällen att personalen kvaddat bilar, då betalar besiktningsföretaget, eller deras ansvarsförsäkring.
Citera
2021-01-15, 13:08
Medlem
Facades avatar
Känner väl ingen med sådana bilar som bugatti men bilar en bra bit över miljonen iallafall och de låter besiktningsmannen köra.

Jag själv har en (för mig och ganska många andra) ohyggligt dyr bil men den låter jag, något nervöst, besiktningspersonalen köra.
En bil med väldigt nedsmutsat rykte om svårkörd men efter varje gång någon besiktningsman kört den så är kommentaren i stil med att dom alltid är förvånade över hur lättkörd den är.
Citera
2021-01-15, 13:14
Medlem
Det är ju naturligtvis ingen som kommer tro på det men jag har framförallt ägt en dyr och unik bil en gång och när den skulle besiktas avsattes två personer som tog en jävla tid på sig och ville gå igenom exakt allt för att lära sig. Det gjordes väldigt proffsigt, respektfullt, artigt och försiktigt men tog fruktansvärt lång tid och var lite irriterande av den anledningen.
Citera
2021-01-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nope. Däremot åker besiktningsman gärna en tur på landsväg med dem, om de får. SBP är väl att föredra då dessa har högst standard på sina arbetare.
Förmodligen har du rätt här.
ASB(inte SBP) är såvitt känt enda besiktningsföretag som har besiktningsskola.
Många andra "stjäl" utbildade besiktningstekniker från ASB med hjälp av högre löner och andra förmåner.
Men även solen har sina fläckar.
Har sett sviterna av att en ASB-tekniker inte behärskade en Jensen FF i mint condition.
Ägaren grät när besiktningsteknikern missade infarten till bromsprovarhuset och med (full?) gas rammade väggen mellan de två bromsprovarna.
Har själv råkat ut för att en ung kvinnlig besiktningstekniker försökte lyfta min bil på den tvärgående ljuddämparen.
Har fortfarande inte lyckats rikta det deformerade avgassystemet så att det blivit helt tätt.
Utbildningsnivån på besiktningsteknikerna hos de nya utlandsägda bilprovningarna, som inte skattar i Sverige, är generellt låg.
Om det inte gäller Volvo, SAAB eller VAG-bilar.
Men kom med en Citroen, Suzuki eller Lada.
Tänk om de här "outbildade bilprovarna" i stället frågade bilägaren, när det gäller ovanliga bilar.
Som till exempel på vilken hjulaxel parkeringsbromsen verkar på min 2CV.
Lite komiskt när teknikern kör ned bakhjulen i bromsprovaren och drar i handbromsspaken.
Eller om det går att köra min 4x4 Suzuki i bromsprovaren.
I det senare fallet frågas det inte utan bromsförmågan provas på gården - helt felaktigt eftersom detta inte får göras utan att en retardationsmätare är apterad på vindrutan eller annat lämplig ställe.
Den nya aktörerna förfogar inte ens över en retardationsmätare.
Jag anser att man har rätt att få valuta för pengarna, så dyrt som det är att låta besikta nu för tiden.
Själv brukar jag visa hur man öppnar motorhuven(reglaget finns i handskfacket på en bil) och var chnr finns.
Men många är glada att dom "kommer igenom" med blankt papper.
Finns 3 saker som oroar de flesta: tandläkaren, deklarationen och bilbesiktningen.
Citera
2021-01-15, 13:35
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Förmodligen har du rätt här.
ASB(inte SBP) är såvitt känt enda besiktningsföretag som har besiktningsskola.
Många andra "stjäl" utbildade besiktningstekniker från ASB med hjälp av högre löner och andra förmåner.
Men även solen har sina fläckar.
Har sett sviterna av att en ASB-tekniker inte behärskade en Jensen FF i mint condition.
Ägaren grät när besiktningsteknikern missade infarten till bromsprovarhuset och med (full?) gas rammade väggen mellan de två bromsprovarna.

Har själv råkat ut för att en ung kvinnlig besiktningstekniker försökte lyfta min bil på den tvärgående ljuddämparen.
Har fortfarande inte lyckats rikta det deformerade avgassystemet så att det blivit helt tätt.
Utbildningsnivån på besiktningsteknikerna hos de nya utlandsägda bilprovningarna, som inte skattar i Sverige, är generellt låg.
Om det inte gäller Volvo, SAAB eller VAG-bilar.
Men kom med en Citroen, Suzuki eller Lada.
Tänk om de här "outbildade bilprovarna" i stället frågade bilägaren, när det gäller ovanliga bilar.
Som till exempel på vilken hjulaxel parkeringsbromsen verkar på min 2CV.
Lite komiskt när teknikern kör ned bakhjulen i bromsprovaren och drar i handbromsspaken.
Eller om det går att köra min 4x4 Suzuki i bromsprovaren.
I det senare fallet frågas det inte utan bromsförmågan provas på gården - helt felaktigt eftersom detta inte får göras utan att en retardationsmätare är apterad på vindrutan eller annat lämplig ställe.
Den nya aktörerna förfogar inte ens över en retardationsmätare.
Jag anser att man har rätt att få valuta för pengarna, så dyrt som det är att låta besikta nu för tiden.
Själv brukar jag visa hur man öppnar motorhuven(reglaget finns i handskfacket på en bil) och var chnr finns.
Men många är glada att dom "kommer igenom" med blankt papper.
Finns 3 saker som oroar de flesta: tandläkaren, deklarationen och bilbesiktningen.

Med ASB menar du "aktiebolaget svensk bilprovning" förmodar jag, bara för förtydligande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in