2021-01-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man förhindrar inte uppror och attacker likt dessa med enbart underättelseverksamhet. En rad andra åtgärder måste också klaffa. Det är inte någon som påstått något annat. Men man visste naturligtvis om eller hade goda känningar om vad som komma skulle i båda fallen. Att då som högt uppsatt ledande politiker, till och med president, stå och hetsa massorna farligt nära till direkt uppvigling är mycket oansvarigt. Det tror jag nog de flesta mer normala människor håller med om, all annan whataboutism lagd åt sidan.

Valpåverkan 2016 var inte speciellt konstig då Putin avskydde Clinton och såg stora fördelar för Ryssland och de sanktioner de påförts om den betydligt mer ryssvänlige Trump istället blev President. Får jag gissa så hade Putin dessutom redan sedan innan honom lindad kring sitt lillfinger.

Gissa får du naturligtvis, så du menar att det ytterst är Putin som är ansvarig för Capitoliumstormningen? Om nu Trump gått i hans ledband enligt ditt narrativ?

Vad gäller underrättelseverksamhet och saker som "skall klaffa" så är det återigen din egen fantasi som producerar "fakta". I jämförelse med BLM-terrorn så gick Capitoliumstormningen relativt snabbt. Gatukravallerna höll ju på i veckor ibland utan att stoppas. Det jag ineldningsvis kommenterade var ditt påstående att presidenten i princip visste vad som skulle hända, det känns fortfarande mest som något du påstår på egen hand. Det är ofta svårt att förutsäga framtiden. Det man kan konstatera att när det väl hänt var reaktionen på stormningen resolut och kraftfull och ansvariga kommer ställas inför rätta. Det är däremot inte fallet med BLM-terror.

"Whataboutism"?
Really?
Du vet att du är i ett diskussionsforum eller? Varför skall man inte vrida och vända och jämföra saker på ett diskussionsforum? Argumentet "whataboutism" använder den som inte hittar bra motargument.
Citera
2021-01-15, 09:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Intervjun med den polis som hamnade i underläge (DC Metropolitan Police Officer Michael Fanone, via CNN här, vid 1.30) är skrämmande i flera lager. Jag lämnas exempelvis med frågan: jag tror aldrig jag sett amerikansk polis i något sammanhang använda sig av varningsskott (vilket praktiseras av både svensk militär och polis), är det okänt i amerika? Finns verkligen ingen mer intränad "procedur" när man bli omringad av en mobb, måste väl hända dagligen om man är polis? Och igen, hur sjutton kunde befälen låta polisstyrkan hamna i sådant underläge.
Citera
2021-01-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det blir extra intressant när man i efterhand lyssnar på Trumps tal inför demonstrationen. Med en enda mening hade han kunnat undvika sitt livs största misstag. Om det hade blivit en fredlig demonstration av den enorma magnituden så hade hans makt i Gop varit cementerad och hans kandidatur vid nästa val varit given. Han hade kunnat sätta agendan inom Amerikansk politik även under denna mandatperiod genom sin påverkan och sitt inflytande.

Nu finns det väldigt små möjligheter för honom att reparera skadorna, min gissning är att resten av hans liv kommer att betygssättas utifrån denna händelse oavsett i hur stor grad han vållade den eller inte.

Men han hade kunnat styra demonstrationen till en fredlig tillställning genom att vara väldigt tydlig, hans armé hade följt order.

Det finns inget enskilt yttrande i det som föregick stormningen som är avgörande. Det handlar om att Trump byggde upp en falsk berättelse om konspiratoriskt och omfattande valfusk upprepade gånger. Det sista han sade gjorde nog varken från eller till, han hade hållit på med samma snack i veckor. Ytterst olämpligt naturligtvis men stormningen kom oavsett som en överraskning. Oavsett om det funnits lite underrättelseuppgifter eller ej, det finns ju nästan jämt. Även 9-11 hade "kunnat stoppas" om man fullt ut i förväg begripit vad underrättelsematerial pekade mot.
Citera
2021-01-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Han hade väl gripits och senare släppts utan några charges mot honom? På tal om honom så såg jag nånstans på twitter rykten om att Antifa ska ha tagit med sig galgen för hängning som man kan se på bilder online och att Trumpsupportrar ska ha hjälpt dem att sätta upp den. Och att dessa två motsatta grupper nu "hittat en gemensam fiende". Undrar om det inte var på ett utav hans twitterkonton jag läste det.

Edit: jaha har de gripit honom en andra gång, bra. Angiven av sin egna bror, det måste svida. https://www.youtube.com/watch?v=rp9oNr6HCxw

Söker man på John Sullivan på yt på de senast upplagda klippen så kommer även den här upp. Ett par personer som analyserar hans egna klipp och hans eventuella inblandning. Seg genomgång dock. https://www.youtube.com/watch?v=B2sWBputCoY

LOL - oj, vill vara med på nästa familjemiddag hos Sullivans....
Citera
2021-01-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det finns inget enskilt yttrande i det som föregick stormningen som är avgörande. Det handlar om att Trump byggde upp en falsk berättelse om konspiratoriskt och omfattande valfusk upprepade gånger. Det sista han sade gjorde nog varken från eller till, han hade hållit på med samma snack i veckor. Ytterst olämpligt naturligtvis men stormningen kom oavsett som en överraskning. Oavsett om det funnits lite underrättelseuppgifter eller ej, det finns ju nästan jämt. Även 9-11 hade "kunnat stoppas" om man fullt ut i förväg begripit vad underrättelsematerial pekade mot.

Han hade kunnat poängtera att hans högsta önskan var en tydlig men fredlig demonstration, men hans fokus låg inte på nästa val. Motivet var fortfarande att stoppa denna valprocess till varje pris. Den Trump som vi har sett senaste dagarna är betydligt mer balanserad och statsmannamässig. Det beror naturligtvis på att han nu inser att hela framtiden ligger i vågskålen. Om han hade valt den imagen för ett år sedan så hade Biden inte haft en chans i valet.

Hade det blivit en lugn demonstration av den storleken som det fanns förutsättningar för så hade Trump haft ett enormt momentum framåt, han hade kunnat prata om revansch, framtiden och vad han tänkte göra fram till nästa val så hade banan framåt varit sopad. Men han fortsatte sitt malande om valfusk och att valet måste avfärdas.

En klok general vet när man ska avancera och när man ska backa, Trump var inte en klok general den dagen och förlorade inte bara striden utan hela kriget. Om man väljer att beskriva det med hans termer.
Citera
2021-01-15, 09:44
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Intervjun med den polis som hamnade i underläge (DC Metropolitan Police Officer Michael Fanone, via CNN här, vid 1.30) är skrämmande i flera lager. Jag lämnas exempelvis med frågan: jag tror aldrig jag sett amerikansk polis i något sammanhang använda sig av varningsskott (vilket praktiseras av både svensk militär och polis), är det okänt i amerika? Finns verkligen ingen mer intränad "procedur" när man bli omringad av en mobb, måste väl hända dagligen om man är polis? Och igen, hur sjutton kunde befälen låta polisstyrkan hamna i sådant underläge.

Man undviker väl att skjuta varningsskott inomhus och i andra trånga miljöer på grund av risken för att kulan rikoschetterar mot ett hårt material eller går igenom exempelvis glas eller en tunn vägg och träffar nån på andra sidan? Det är ju en jätterisk för omgivningen (och en själv, vad gäller rikoschetter).

Jag vet att det finns polismyndigheter som numera helt förbjuder användandet av varningsskott, men vad som gäller just för DC Metropolitan Police får nån annan googla fram. Om Fanone blev omringad inomhus är den frågan hur som helst inte särskilt relevant.
Citera
2021-01-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Gissa får du naturligtvis, så du menar att det ytterst är Putin som är ansvarig för Capitoliumstormningen? Om nu Trump gått i hans ledband enligt ditt narrativ?

Enligt min uppfattning så skulle inte jag säga att Trump gick i Putins ledband. Jag skulle snarare säga att Putin utnyttjade Trump utan att Trump insåg det. Man kan säga mycket negativt om Putin, men han har många rävar bakom öronen och vet precis vad han gör och hur man effektivt manipulerar sig i rätt position. En strateg som säkert varit mästare i schack om han inte satsat på presidentmakten. Alltså Trumps raka motsats i många avseenden.
Citera
2021-01-15, 09:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Man undviker väl att skjuta varningsskott inomhus och i andra trånga miljöer på grund av risken för att kulan rikoschetterar mot ett hårt material eller går igenom exempelvis glas eller en tunn vägg och träffar nån på andra sidan? Det är ju en jätterisk för omgivningen (och en själv, vad gäller rikoschetter).

Jag vet att det finns polismyndigheter som numera helt förbjuder användandet av varningsskott, men vad som gäller just för DC Metropolitan Police får nån annan googla fram. Om Fanone blev omringad inomhus är den frågan hur som helst inte särskilt relevant.

Det var högst troligen inget varningsskott dock, polisen som sköt gjorde det för att kvinnan i fråga försökte att ta sig in med våld, det fanns andra på andra platser som aktivt hetsade för våld och som fångades upp på video görandes detta ovanpå en kvinna som ropade ut efter skjutningen att våldet borde eskalera i den skjutna kvinnans namn.

Folk ska nog överlag vara glada över att polisen och Secret Service inte agerade med mer dödligt våld än vad de gjorde.
Citera
2021-01-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
LOL - oj, vill vara med på nästa familjemiddag hos Sullivans....

Det är förmodligen no hard feelings. haha Shit happens.
Citera
2021-01-15, 10:01
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det var högst troligen inget varningsskott dock, polisen som sköt gjorde det för att kvinnan i fråga försökte att ta sig in med våld, det fanns andra på andra platser som aktivt hetsade för våld och som fångades upp på video görandes detta ovanpå en kvinna som ropade ut efter skjutningen att våldet borde eskalera i den skjutna kvinnans namn.

Folk ska nog överlag vara glada över att polisen och Secret Service inte agerade med mer dödligt våld än vad de gjorde.

Nej, precis. Det jag svarade på var en fråga om varför polisen inte sköt varningsskott för att undvika att situationen urartade. Att de hade goda skäl att använda dödligt våld ifrågasätter jag inte alls. Det var tur för alla att det räckte med en ihjälskjuten terrorist för att stoppa stormningen.
Citera
2021-01-15, 10:04
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Tar de uppgifterna med en nypa salt så länge. Vill de verkligen att man ska tro på att Republikanska politiker skulle haft en guidad tur genom Kapitolium så att upprorsmakarna ska kunna hitta runt dagen därpå?

Självklart kan man misstänka det med tanke på vilka ledamöter det handlar om och hur de uttryckt sig innan kuppförsöket.

Minst en av dessa ledamöter tweetade dessutom om var i lokalerna Nancy Pelosi befann sig under pågående stormning av parlamentet.

Capitol Police säger att de inte blir förvånade om det visar sig att en del Kongressledamöter var delaktiga i planeringen av kuppförsöket:

https://www.buzzfeednews.com/article/emmanuelfelton/capitol-police-angry-congress-members-ignore-metal-detectors
Senast redigerad av DaEzz 2021-01-15 kl. 10:28.
Citera
2021-01-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De säger ju även att hon som sköts egentligen var antifa

? hon som sköts var väl för h-vete ingen vänsteraktivist, var har du fått det dravlet från???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in