2021-01-14, 20:37
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Citat från artikeln: "Pence for some reason filled his staff with people who hated President Trump:"

Trump hade aldrig en chans, otroligt många som motarbetade honom. Även hans vicepresident.

https://allenwest.club/2021/01/07/pence-betrayed-general-flynn-in-2017-and-today-he-betrayed-president-trump-and-america/

"President Trump for some reason filled his staff with people who hated President Trump"

President Trump löste ju problemet genom att säga upp folk efterhand. Fingertoppskänsla. Givetvis skulle Pence också sagt upp folk efterhand.

Mike Pence
Citera
2021-01-14, 20:39
Medlem
En fråga här, det skrivs en del om att personer som gått in i Kapitolium blivit av med sina jobb. Oavsett om de slagits/vandaliserat eller ej. Ja då undrar jag om samma typ av artiklar haglade när extremvänstern härjade förra året, då jag inte följde det. Blev dessa våldsmakare också av med arbeten eller drabbar det här endast folk från högern? jag hoppas på att det var lika behandling i rättvisans namn.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-01-14 kl. 20:54.
Citera
2021-01-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är inga fantasier, man måste legat gömd under en sten det senaste årtiondet om man inte fått insyn i hur det amerikanska övervakningsmaskineriet fungerar. Men du kanske inte är så gammal?

Oavsett valpåverkan så blir det fel att jämföra med trumps fantasier om valfusk, då rysspåverkan var konkret och det senare inte var det.

Det är en viss skillnad om det förekommer enskilt fusk, fel eller misstag jämfört med ett större konspiratoriskt valfusk som Trump och hans bihang nu gastat om redan sedan innan valet påbörjades.

Jag tror inte heller att demokratin kommer att påverkas på längre sikt där. Men det som nu hänt är helt klart en ögonöppnare för många amerikaner.

Konstigt att denna fantastiska underrättelsetjänst missade alla stadskärnor som brändes ner i somras och alla stadsdelar som ockuperades och övertogs av huliganer, ibland med mord som följd.

Om de inte efter att flera städer råkade ut för detta kunde stoppa det från att hända i ytterligare så kanske det inte är så märkvärdigt att de missade att Trumppack skulle storma Capitolium? En händelse som med förlov sagt var bra mycket mer förvånande än när det för tionde gången brändes ner butiker, plundras, mördas och misshandlas i spåren av BLM.

Den ryska valpåverkandet förra omgången är lättgooglad, desto svårare att hitta reda siffror på dess reella konsekvens. Att stora mäktiga stater försöker påverka andra länders val är ju inget nytt, USA själva är väl närmast mästare i grenen men Kina och Ryssland ligger naturligtvis bra till också och många många fler. Jaja, om ryssarna var glada förra gången över Trump är nog kineserna desto gladare denna gång, såväl Wall Street som Ericssons VD lär väl jubla? Det var nog ingen större skillnad i valpåverkan denna gång mot förra egentligen, mer skillnad i mediernas intresse.
Citera
2021-01-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Konstigt att denna fantastiska underrättelsetjänst missade alla stadskärnor som brändes ner i somras och alla stadsdelar som ockuperades och övertogs av huliganer, ibland med mord som följd.

Om de inte efter att flera städer råkade ut för detta kunde stoppa det från att hända i ytterligare så kanske det inte är så märkvärdigt att de missade att Trumppack skulle storma Capitolium? En händelse som med förlov sagt var bra mycket mer förvånande än när det för tionde gången brändes ner butiker, plundras, mördas och misshandlas i spåren av BLM.

Den ryska valpåverkandet förra omgången är lättgooglad, desto svårare att hitta reda siffror på dess reella konsekvens. Att stora mäktiga stater försöker påverka andra länders val är ju inget nytt, USA själva är väl närmast mästare i grenen men Kina och Ryssland ligger naturligtvis bra till också och många många fler. Jaja, om ryssarna var glada förra gången över Trump är nog kineserna desto gladare denna gång, såväl Wall Street som Ericssons VD lär väl jubla? Det var nog ingen större skillnad i valpåverkan denna gång mot förra egentligen, mer skillnad i mediernas intresse.
Varför tror du att man missade detta? Det gjorde man inte. Dessa aktioner hade generellt en avsevärt högre polisnärvaro och beredskap än attacken vid kapitolium.

Att det är svårt att fasställa de exakta konsekvenserna av den ryska valpåverkan håller jag däremot med om, men det råder inga tvivel om att den förekom.
Citera
2021-01-14, 20:59
Medlem
Citat:
Nu är FBI alerta. När antifa/BLM som stödjer demokraterna attackerade Vita huset och skadade över 60 Secret Service agenter så hörde jag inget från FBI att lagföra för minsta lilla förseelse. Trump fick föras ner i en bunker. Hyckleriet stinker.

https://www.foxnews.com/politics/secret-service-took-trump-to-underground-bunker-amid-george-floyd-protests

Det ÄR en extremt stor händelse att ett parlament stormas men sett till våldsnivå, förstörelse och reella konsekvenser för vanligt folk, affärsidkare, boende o.s.v. så var naturligtvis sommarens terrorkravaller en mycket värre händelse och den lamhet med vilken detta behandlas kan nog i längden få mer konsekvenser när detta lagt sig och Trump lämnat makten.

Jag tror USA på sikt kommer få en debatt om detta, för nu finns ju ett kvitto på att våld och förstörelse plötsligt inte är OK, eller något som man bara kan låta bero.
Citera
2021-01-14, 21:03
Medlem
Citat:
Samma sak i Sverige där vänstern fritt tilläts förstöra SD´s möten och valkampanjer. Först när SD kom in i Riksdagen upphörde delvis de organiserade våldsattackerna mot SD´s möten. Media kunde inte tysta ner attacker mot ett riksdagsparti.

Kan hålla med dig, CNN ligger pyrt till om det slår slint för någon/några i USA som inte accepterar lögnfabriken CNN´s trollfabrik längre.

Vet inte om jag minns fel men nog fortsatte det långt efter att SD kom in i Rikdsdagen? I vart fall 2014 års val var det väl en hel del odemokratiska överröstnings- och förhindrandedemonstrationer? Sedan får man inte glömma V som hade T-shirts med odemokratiska meddelanden på sig i kammaren.
Citera
2021-01-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
En fråga här, det skrivs en del om att personer som gått in i Kapitolium blivit av med sina jobb. Oavsett om de slagits/vandaliserat eller ej. Ja då undrar jag om samma typ av artiklar haglade när extremvänstern härjade förra året, då jag inte följde det. Blev dessa våldsmakare också av med arbeten eller drabbar det här endast folk från högern? jag hoppas på att det var lika behandling i rättvisans namn.
Jag minns att det var folk som blev sparkade då ja. Exakt i vilken omfattning eller hur det står sig mot Trump life matter vet jag dock inte. Någon orkar kanske göra en sammanställning.
Citera
2021-01-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Varför tror du att man missade detta? Det gjorde man inte. Dessa aktioner hade generellt en avsevärt högre polisnärvaro och beredskap än attacken vid kapitolium.

Att det är svårt att fasställa de exakta konsekvenserna av den ryska valpåverkan håller jag däremot med om, men det råder inga tvivel om att den förekom.

Man förhindrade ju inte BLM-terrorismen? Förstörelsen var enorm och dödsoffren många gånger fler än Capitolium sammanlagt, särskilt om man räknar oskyldiga. Har du sett filmer när mobbar misshandlar och förföljer folk? Din utgångspunkt var ju att det var dåligt att de inte förhindrade Capitolium. Antingen är de lika dåliga i båda fallen eller så är du ologisk.

Grejen med valpåverkansdebatten är att den också är inkonsekvent. Den förekom i enorm omfattning när Trump fick makten medan den för det mesta lyser med sin frånvaro. Särskilt om "rätt" politiker vinner, vilket land det än vara må. Det mest intressanta med 2016 års valpåverkan var ironiskt nog att Facebook och deras oseriösa partner Cambridge Analytica använde olagliga metoder och integritetsintrång för att sälja ormolja till töntar som trodde att det skulle spela roll i valet. D.v.s. en "inre fiende" mot demokratin snarare än tvärt om.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-14 kl. 21:13.
Citera
2021-01-14, 21:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Inte alls. Riksrättsåtalet bygger enkom på ett par meningar som yttrades under ett tal, med motiveringen att detta skulle ha "triggat igång" folkmassan till att göra detta. Nu när det visar sig att detta var inplanerat sedan länge, oavsett vad Trump än sagt eller inte sagt, så faller ju även den anklagelsen.
Driver du eller? Antar att du kan googla eller försöker du dölja info?
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag sitter på informationen att åtalet inte bygger på ett par meningar som yttrades i ett tal.
Ja det begriper ju alla som har en fungerande hjärna.
Det här är vad som har framkommit hitintills.
Åtalet är 4 sidor långt och jag kan inte hitta det utlagt i sin helhet ännu.

I resolutionens början slås fast att Trump anklagas för "allvarliga brott och förseelser" – två av de fyra brott som enligt grundlagen kan leda till riksrätt (de två andra är förräderi och bestickning). Skribenterna noterar dessutom att det enligt grundlagens fjortonde tillägg är förbjudet för den som varit inblandad i uppror eller revolt mot USA att inneha en folkvald position.

Den enda åtalspunkten har titeln "anstiftan till uppror". Under den går författarna in på den senaste tidens händelseförlopp. De berättar att presidenten i månader upprepade gånger kommit med falska påståenden där han hävdat att utgången i presidentvalet (i höstas) beror på omfattande valfusk och därför inte bör accepteras.
Resten måste man ha inloggning för att kunna läsa.
https://www.svd.se/ur-riksrattsanklagelserna-mot-donald-trump

Den text som ligger till grund för riksrätten handlar om ”uppvigling till uppror”. Här innefattas både Trumps telefonsamtal till en valansvarig i Georgia med uppmaningen att ”leta rätt på röster” för att förändra valresultatet till hans fördel och talet utanför Vita huset som ledde till att hans sympatisörer stormade kongressen där elektorsrösterna räknades då Joe Biden formellt skulle utses till segrare.
https://www.gp.se/nyheter/demokraternas-anklagelser-som-kan-st%C3%A4lla-trump-inf%C3%B6r-r%C3%A4tta-1.39765147

”Donald Trump har genom sådant uppträdande visat att han fortsätter att utgöra ett hot mot nationens säkerhet, demokratin och konstitutionen om han tillåts stanna kvar på sin post.”
Det är stormningen av kongressbyggnaden förra onsdagen - ja, det har bara gått en vecka – som utlöst allt. Och det tal Donald Trump höll inför sina anhängare strax dessförinnan.

Men till bilden hör också Trumps uppträdande efter valförlusten. Hans vägran att acceptera denna, att lögnaktigt påstå att omfattande valfusk berövade honom valsegern.
Det tillhör en av demokratins absoluta grundregler att förloraren medger valförlusten och låter den vinnande parten ta över makten. President Trump har försökt undergräva det.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/trump-gar-till-historien-som-en-av-usas-varsta-presidenter/

Trump junior är lika galen som sin far. Hoppas han blir åtalad också.
Han talade i början på Save America rally. Snacka om att elda på
Kanske ska förtydliga. Save America rally var talen samma dag som mobben gick till Capitol Hill.
https://twitter.com/thehill/status/1346868456835186694

Transcript av Donald Trumps tal.
https://www.rev.com/blog/transcripts/donald-trump-speech-save-america-rally-transcript-january-6
Citera
2021-01-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Man förhindrade ju inte BLM-terrorismen? Förstörelsen var enorm och dödsoffren många gånger fler än Capitolium sammanlagt, särskilt om man räknar oskyldiga. Har du sett filmer när mobbar misshandlar och förföljer folk? Din utgångspunkt var ju att det var dåligt att de inte förhindrade Capitolium. Antingen är de lika dåliga i båda fallen eller så är du ologisk.

Grejen med valpåverkansdebatten är att den också är inkonsekvent. Den förekom i enorm omfattning när Trump fick makten medan den för det mesta lyser med sin frånvaro. Särskilt om "rätt" politiker vinner, vilket land det än vara må. Det mest intressanta med 2016 års valpåverkan var ironiskt nog att Facebook och deras oseriösa partner Cambridge Analytica använde olagliga metoder och integritetsintrång för att sälja ormolja till töntar som trodde att det skulle spela roll i valet. D.v.s. en "inre fiende" mot demokratin snarare än tvärt om.
Man förhindrar inte uppror och attacker likt dessa med enbart underättelseverksamhet. En rad andra åtgärder måste också klaffa. Det är inte någon som påstått något annat. Men man visste naturligtvis om eller hade goda känningar om vad som komma skulle i båda fallen. Att då som högt uppsatt ledande politiker, till och med president, stå och hetsa massorna farligt nära till direkt uppvigling är mycket oansvarigt. Det tror jag nog de flesta mer normala människor håller med om, all annan whataboutism lagd åt sidan.

Valpåverkan 2016 var inte speciellt konstig då Putin avskydde Clinton och såg stora fördelar för Ryssland och de sanktioner de påförts om den betydligt mer ryssvänlige Trump istället blev President. Får jag gissa så hade Putin dessutom redan sedan innan honom lindad kring sitt lillfinger.
Senast redigerad av pf10 2021-01-14 kl. 21:55.
Citera
2021-01-14, 21:56
Medlem
Det jag ännu inte sett någon fakta är varför bevakningen av CH var så liten. Att NG inte fick ansluta för Trump vet jag och att det slutligen var Pence som lät dem komma till platsen. Men hur såg helheten ut kring olika beslut kring detta ska bli intressant att se.

Det fanns två poliser där som var lediga från sitt jobb på annan ort som deltog i det hela. Vilket ju är anmärkningsvärt. Så lite känsla för rätt och fel. Hur många fler poliser och vakter deltog på olika sätt för att utöva terrorism på hemmaplan.
Citera
2021-01-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Men till bilden hör också Trumps uppträdande efter valförlusten. Hans vägran att acceptera denna, att lögnaktigt påstå att omfattande valfusk berövade honom valsegern.
Det tillhör en av demokratins absoluta grundregler att förloraren medger valförlusten och låter den vinnande parten ta över makten. President Trump har försökt undergräva det.[/b]
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/trump-gar-till-historien-som-en-av-usas-varsta-presidenter/

Trump junior är lika galen som sin far. Hoppas han blir åtalad också.
Han talade i början på Save America rally. Snacka om att elda på
Kanske ska förtydliga. Save America rally var talen samma dag som mobben gick till Capitol Hill.
https://twitter.com/thehill/status/1346868456835186694

Transcript av Donald Trumps tal.
https://www.rev.com/blog/transcripts/donald-trump-speech-save-america-rally-transcript-january-6

Trump sa ju redan i somras att det skulle vara valfusk att han inte vann. Han hade knappast något bevis för det då, lika lite som bevis under valnatten. Det är fria fantasier som extremisterna vill ska vara sant. Därför blev de inhemska terrorister.

Don Jr är fullständigt bindgalen. De två äldsta sönerna och äldsta dottern får sin situation mycket förändrad nu. Deras livssituation förändras radikalt när Trump inte längre är president. OM han blir avsatt blir det ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in