2021-01-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
F404/F414 är betydligt mer avancerad jämfört med PW:n i F-16. Uppfattar jag det som, i a f. PW:n är nog lite som en gjutjärns-V8.

Jag är väldigt osäker på om det finns bevis för det påståendet. Båda motorerna (grundkonstruktionen) utvecklades ungefär samtidigt och har använts i olika konfigurationer i nästan femtio år, och då tror jag att vi måste säga att båda är mycket framgångsrika konstruktioner och den ena är knappast mer avancerad än den andra.
Citera
2021-01-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag är väldigt osäker på om det finns bevis för det påståendet. Båda motorerna (grundkonstruktionen) utvecklades ungefär samtidigt och har använts i olika konfigurationer i nästan femtio år, och då tror jag att vi måste säga att båda är mycket framgångsrika konstruktioner och den ena är knappast mer avancerad än den andra.

Motorerna kan ju vara framtagna med olika målsättning vad gäller effekt och bränsleförbrukning?

På kolvmotorer ger ju en fetare bränsleblandning mer effekt men sämre verkningsgrad, det borde vara ungefär samma på en jet tycker jag.

Sedan är det en smaksak om man föredrar en V8 från jänkeland eller en sexa från BMW med samma tillverkningsår. Målsättningen med de båda motorerna var olika från början.
Citera
2021-01-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Motorerna kan ju vara framtagna med olika målsättning vad gäller effekt och bränsleförbrukning?

Det är ju precis så det är (och var den gången då).

Citat:
Sedan är det en smaksak om man föredrar en V8 från jänkeland eller en sexa från BMW med samma tillverkningsår.

Men det är här det blir fel och jämförelsen irrelevant. Det vi jämför är en högpresterande 2,0-liters fyra med turbo och en högpresterande 3,0-liters sexa med turbo. Ingen kan säga att sexan är mer avancerad än fyran. Det er bara skillnad i storlek och prestanda.
Citera
2021-01-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Det är ju precis så det är (och var den gången då).

Men det är här det blir fel och jämförelsen irrelevant. Det vi jämför är en högpresterande 2,0-liters fyra med turbo och en högpresterande 3,0-liters sexa med turbo. Ingen kan säga att sexan är mer avancerad än fyran. Det er bara skillnad i storlek och prestanda.

Men det är inte bara cylindervolym som avgör effekten. Förbränner du bränslet mer ineffektivt utnyttjar du luften bättre. Du utvecklar högre effekt, på samma storlek, men får en törstigare motor.

De gamla muskelbilarna fick sin höga effekt och bränsletörst genom att ha en riktigt fet bränsleblandning (och mycket skitiga avgaser).

Det är luften (syre) som är flaskhalsen att tillföra. Bränsle kan man hälla i mängder av.

C till CO ger drygt 60% av kolets energiinnehåll.

CO till CO2 ger knappa 40%.

Det är slöseri med syre att bränna CO till CO2. Nu gäller det hur man trimmar en kolvmotor, men principen bör vara lika tycker jag.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-01-14 kl. 16:48.
Citera
2021-01-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
F404/F414 är betydligt mer avancerad jämfört med PW:n i F-16. Uppfattar jag det som, i a f. PW:n är nog lite som en gjutjärns-V8.

Nu använder ju de flesta modernare F16 GE F110 motorer, den är minst lika avancerad som F404/414.
Citera
2021-01-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte fullt så enkelt eftersom olika motorer klarar av att ta ut olika mängder axialeffekt (för att driva generator) utan att strypas ner. En motor som ger bra effekt i höga gasflöden (bra när man behöver hög effekt i hög hastighet) ger kanske inte lika bra axeleffekt.

Rent krasst kan man säga att du kan ta ut mer effekt ur en större och kraftfullare motor än en mindre givet samma teknologiska nivå på motorerna.
Citera
2021-01-14, 17:01
Medlem
Citat:
Men det är inte bara cylindervolym som avgör effekten. Förbränner du bränslet mer ineffektivt utnyttjar du luften bättre. Du utvecklar högre effekt, på samma storlek, men får en törstigare motor.

De gamla muskelbilarna fick sin höga effekt och bränsletörst genom att ha en riktigt fet bränsleblandning (och mycket skitiga avgaser).

Det är luften (syre) som är flaskhalsen att tillföra. Bränsle kan man hälla i mängder av.

Det är slöseri med syre att bränna CO till CO2. Nu gäller det hur man trimmar en kolvmotor, men principen bör vara lika tycker jag.

Nu diskuterar du kolvmotorer och bilar, och jag är alltså osäker på hur relevant det är. Men det fick mig att kolla några siffror:

En GE F404-GE-402 förbrukar (vid mil thrust, alltså full effekt utan efterbrännare) 0.81 lb/(lbf⋅h).
En P&W F100-PW-220 förbrukar (vid mil thrust, alltså full effekt utan efterbrännare) 0.73 lb/(lbf·h)

(Siffror enligt wikipedia).
Citera
2021-01-14, 17:01
Medlem
Citat:

Nu har ju PW F100 och GE-F110 varit värsting motorerna som setat i de ballaste och mest kapabla flygplanen medans F404/F414 varit budgetalternativ. Är ytterst tveksam till att F404/414 skulle vara mer effektiv än F110.
Citera
2021-01-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nu har ju PW F100 och GE-F110 varit värsting motorerna som setat i de ballaste och mest kapabla flygplanen medans F404/F414 varit budgetalternativ. Är ytterst tveksam till att F404/414 skulle vara mer effektiv än F110.

Det jag skriver om har inte med budget eller något sådant att göra. Det är ett val att göra om du vill ha en bränslesnål eller effektstark motor.

Nu måste man ha lambda=1 med katalysator, så idag gör man inte det valet på kolvmotorer. Men det är inte poängen. Bränsleblandningen är en parameter att laborera med.
Citera
2021-01-14, 18:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nu använder ju de flesta modernare F16 GE F110 motorer, den är minst lika avancerad som F404/414.

Dragraft/vikt är i favör för GE.
Citera
2021-01-14, 22:15
Medlem
Discgears avatar
https://skiesmag.com/features/saab-gripen-fighter-jet-canada/?fbclid=IwAR14X99SBmgswxrTxomFJ2rFutmBb32xQ6t-vsn6t1POlsQ9Y_s3D0VN3hs

For Canada, the evaluation process for its new fighter is expected to continue into 2021, with an award sometime in 2022 — in time for deliveries from 2025. Despite Canada’s obvious political pressure to buy an F-series fighter from its neighbour, Gripen offers a compelling case to meet the country’s needs and boost industrial know-how.
Citera
2021-01-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
https://skiesmag.com/features/saab-gripen-fighter-jet-canada/?fbclid=IwAR14X99SBmgswxrTxomFJ2rFutmBb32xQ6t-vsn6t1POlsQ9Y_s3D0VN3hs

For Canada, the evaluation process for its new fighter is expected to continue into 2021, with an award sometime in 2022 — in time for deliveries from 2025. Despite Canada’s obvious political pressure to buy an F-series fighter from its neighbour, Gripen offers a compelling case to meet the country’s needs and boost industrial know-how.

Otroligt intressant om datasystemet.

Citat:
“Changing computers like this is typically calculated in years — we measure it in days,” explained Segertoft. “We changed hundreds of software components — 40 per cent of which were certified to the highest level — all without compromising airworthiness. Our vision has always been coding in the morning and flying it in the afternoon, and we are very pleased with where we are.”

Något säger mig att det där passar high tech Finland väldigt väl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in