Citat:
Ursprungligen postat av
Tomteniklas
Har en fråga.. Man får tydligen jobba max 12 dagar sträck, men är det möjligt att få jobba mer än detta och få dispens? Eller måste man vara ledig?
Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Enligt Arbetstidslagen får man inte göra det(paragraf 14).
Nu är ju ATL semidispositiv så det går ju att avtala bort delar av den, dock har jag för mig att sådana ändringar inte får göra det ”sämre” för arbetstagaren.
Ska påpeka att jag INTE är expert på området.
Det går att laborera med 7-dagarsperiod och veckovila så att man kan komma upp i 11 dagars arbete utan att bryta mot Arbetstidslagen. Men alltså inte 12 och absolut inte mer än det.
Gällande dispositivitet är 3 § sista stycket viktigt.
Citat:
Undantag från lagen i dess helhet och avvikelser från 10 b §, 13 § första stycket, 13 a §, 14 § och 15 § andra och tredje styckena samt byten av raster mot måltidsuppehåll enligt denna paragraf får göras endast om detta inte innebär att mindre förmånliga villkor ska tillämpas för arbetstagarna än som följer av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88/EG. Ett avtal är ogiltigt i den utsträckning det innebär att mindre förmånliga villkor ska tillämpas för arbetstagarna än som följer av direktivet. (Paragrafen ändrad genom 2011:740)
Läser man direktivet framgår att veckovilan faktiskt kan vara mindre än 36 timmar.
Citat:
Artikel 5
Veckovila
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se
till att varje arbetstagare under varje period om sju dagar får
minst 24 timmars sammanhängande ledighet plus den elva
timmars dygnsvila som avses i artikel 3.
Om sakliga, tekniska eller arbetsorganisatoriska förhållanden
berättigar det får en ledighet om minst 24 timmar tillämpas.
Undantag från 36 timmar ska alltså vara avtalade eller godkända av centrala parter ATL 3 §, 1 st. (kollektivavtal eller motsvarande) och det får inte vara sämre för AT än direktiv 2003/88/EG, vilket i undantag kan ge så låg veckovila som 24 timmar.
För normala svenska förhållanden är detta ett bra svar,
https://lawline.se/answers/fraga-om-veckovila