2020-11-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
En avtalsturlista kan angripas om den är diskriminerande eller på annat sätt strider mot god sed på arbetsmarknaden. Men det är rent naturligt en sak AT får driva själv, AG och Facket är ju redan överens om den så de vill knappast lättvindigt medge att listan bröt mot något av detta. Det blir alltså till att anlita egen advokat för att få ev rättelse.
Oftast behöver det tydligen inte gå till domstol utan man förlikas normalt sett innan enligt en advokat jag pratat med. Å andra sidan får ju en advokat betalt oavsett utgång så de har intresse av att försköna situation tills klienten skriver på ett avtal med de och de kan fakturera.
Frågan är egentligen om det spelar någon som helst roll om man blir felaktigt uppsagd av en konsultfirma jämfört med när anställda sägs upp från exempelvis Volvo i lagens mening?
2020-11-09, 13:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Oftast behöver det tydligen inte gå till domstol utan man förlikas normalt sett innan enligt en advokat jag pratat med. Å andra sidan får ju en advokat betalt oavsett utgång så de har intresse av att försköna situation tills klienten skriver på ett avtal med de och de kan fakturera.
Frågan är egentligen om det spelar någon som helst roll om man blir felaktigt uppsagd av en konsultfirma jämfört med när anställda sägs upp från exempelvis Volvo i lagens mening?
I huvudsak lever konsulten och lagerarbetaren med samma LAS men kollektivavtalen kan så klart ha vridit på det något. Grundregeln är för båda att inom sin turordning är sist in först ut och felaktiga uppsägningar behandlas lika. Men man skiljer på brott mot turordningen och ogiltig uppsägning på så vis att själva uppsägningen inte ogiltigförklaras vid turordningsbrott. Däremot föreligger fortfarande i princip samma skadeståndsansvar för AG.

Här är en dom som tar upp brott mot turordningen, visserligen arbetaryrke men i princip lika gällande för tjänstemän. http://www.notisum.se/loa/domar/ad/ad006068.htm
2020-11-09, 23:02
Medlem
Citat:
I huvudsak lever konsulten och lagerarbetaren med samma LAS men kollektivavtalen kan så klart ha vridit på det något. Grundregeln är för båda att inom sin turordning är sist in först ut och felaktiga uppsägningar behandlas lika. Men man skiljer på brott mot turordningen och ogiltig uppsägning på så vis att själva uppsägningen inte ogiltigförklaras vid turordningsbrott. Däremot föreligger fortfarande i princip samma skadeståndsansvar för AG.

Här är en dom som tar upp brott mot turordningen, visserligen arbetaryrke men i princip lika gällande för tjänstemän. http://www.notisum.se/loa/domar/ad/ad006068.htm
Spännande fall, tack! Länka gärna om du ser nåt fall med konsulter involverade för jag har inte hittat något ännu. Det ska som du skriver inte spela någon roll men det blir lättare att relatera till.
Läser man mellan raderna så var det en lat gubbe som ledningen ville göra sig av med för att han underpresterar men lagen är ju till för att följas :-)
Det verkar vanligt att konsultbolag vill göra sig av med konsulter utan uppdrag för tillfället men det jag tycker är konstigt är att facket går på det. Åtminstone borde facket kunna förhandla fram ekonomisk kompensation för den konsult som blir uppgasagd men har längre anställningstid och högre kompetens än de som blir kvar. Många konsulter är utan uppdrag pga Corona och då kan det vara mindre kompetenta kollegor som har uppdrag hos en kund som inte är lika drabbad av Corona som får vara kvar.
2020-11-13, 20:55
Medlem
TheReefs avatar
Ifall jag hoppar in på ett vikariat på en industri medans den fast anställde som jag täcker för är på semester, om jag jobbar bättre än honom och verkligen pumpar på och visar upp mig, kan jag då ta över hans anställning eller är sånt förbjudet?
2020-11-25, 17:34
Medlem
Har en fråga.. Man får tydligen jobba max 12 dagar sträck, men är det möjligt att få jobba mer än detta och få dispens? Eller måste man vara ledig?
2020-11-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteniklas
Har en fråga.. Man får tydligen jobba max 12 dagar sträck, men är det möjligt att få jobba mer än detta och få dispens? Eller måste man vara ledig?
Enligt Arbetstidslagen får man inte göra det(paragraf 14).

Nu är ju ATL semidispositiv så det går ju att avtala bort delar av den, dock har jag för mig att sådana ändringar inte får göra det ”sämre” för arbetstagaren.

Ska påpeka att jag INTE är expert på området.
2020-11-26, 10:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteniklas

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Enligt Arbetstidslagen får man inte göra det(paragraf 14).

Nu är ju ATL semidispositiv så det går ju att avtala bort delar av den, dock har jag för mig att sådana ändringar inte får göra det ”sämre” för arbetstagaren.

Ska påpeka att jag INTE är expert på området.
Det går att laborera med 7-dagarsperiod och veckovila så att man kan komma upp i 11 dagars arbete utan att bryta mot Arbetstidslagen. Men alltså inte 12 och absolut inte mer än det.

Gällande dispositivitet är 3 § sista stycket viktigt.
Citat:
Undantag från lagen i dess helhet och avvikelser från 10 b §, 13 § första stycket, 13 a §, 14 § och 15 § andra och tredje styckena samt byten av raster mot måltidsuppehåll enligt denna paragraf får göras endast om detta inte innebär att mindre förmånliga villkor ska tillämpas för arbetstagarna än som följer av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88/EG. Ett avtal är ogiltigt i den utsträckning det innebär att mindre förmånliga villkor ska tillämpas för arbetstagarna än som följer av direktivet. (Paragrafen ändrad genom 2011:740)

Läser man direktivet framgår att veckovilan faktiskt kan vara mindre än 36 timmar.
Citat:
Artikel 5
Veckovila
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se
till att varje arbetstagare under varje period om sju dagar får
minst 24 timmars sammanhängande ledighet plus den elva
timmars dygnsvila som avses i artikel 3.
Om sakliga, tekniska eller arbetsorganisatoriska förhållanden
berättigar det får en ledighet om minst 24 timmar tillämpas.
Undantag från 36 timmar ska alltså vara avtalade eller godkända av centrala parter ATL 3 §, 1 st. (kollektivavtal eller motsvarande) och det får inte vara sämre för AT än direktiv 2003/88/EG, vilket i undantag kan ge så låg veckovila som 24 timmar.

För normala svenska förhållanden är detta ett bra svar, https://lawline.se/answers/fraga-om-veckovila
2021-01-15, 00:36
Medlem
Har en anställd som varit sjukskriven över 1 år. Nu har hen kommit in med ett sjukintyg i november att hen är sjukskriven till 31/12-20 sen efter det har jag inte hört ett ljud.
Kan jag räkna med att anställningen upphört då hen inte hört av sig på 2 veckor?
Har vid upprepade tillfällen skickat mail och sms och undrat vart personen är under året. Hen svarar inte i telefon...........
2021-01-15, 01:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Har en anställd som varit sjukskriven över 1 år. Nu har hen kommit in med ett sjukintyg i november att hen är sjukskriven till 31/12-20 sen efter det har jag inte hört ett ljud.
Kan jag räkna med att anställningen upphört då hen inte hört av sig på 2 veckor?
Har vid upprepade tillfällen skickat mail och sms och undrat vart personen är under året. Hen svarar inte i telefon...........
Var det i november du senast hörde av AT? Dvs var det då det senaste intyget kom och sen har det varit tyst?

Dokumentera alla dina kontaktförsök med AT. Skriv snigelbrev om att AT måste höra av sig. Skicka med Rek.
Du har ett rehabansvar som sträcker sig till åtgärder för att underlätta för AT att återgå i arbete. Men då måste så klart AT medverka.
Har du/ni haft rehabsamtal?
Är Försäkringskassan inblandad?

Beroende på svar på ovanstående kan AT möjligen, men troligen inte, anses ha frånträtt anställningen. Om AT fortsatt inte svarar eller tar kontakt skickar ni ett rek brev där ni förklarar att ni anser att AT har avslutat anställningen genom eget agerande, med krav på svar inom 10 arbetsdagar om AT motsäger sig detta. Formulerar ni detta rätt och inte får något svar från AT kan ni anse anställningen avslutad. Skicka ett besked om att ni anser anställningen vara avslutad på eget agerande och utbetala slutlön med semesterlön för semesterlöegrundande frånvaro.
2021-01-17, 22:23
Medlem
Citat:
Var det i november du senast hörde av AT? Dvs var det då det senaste intyget kom och sen har det varit tyst?

Dokumentera alla dina kontaktförsök med AT. Skriv snigelbrev om att AT måste höra av sig. Skicka med Rek.
Du har ett rehabansvar som sträcker sig till åtgärder för att underlätta för AT att återgå i arbete. Men då måste så klart AT medverka.
Har du/ni haft rehabsamtal?
Är Försäkringskassan inblandad?

Beroende på svar på ovanstående kan AT möjligen, men troligen inte, anses ha frånträtt anställningen. Om AT fortsatt inte svarar eller tar kontakt skickar ni ett rek brev där ni förklarar att ni anser att AT har avslutat anställningen genom eget agerande, med krav på svar inom 10 arbetsdagar om AT motsäger sig detta. Formulerar ni detta rätt och inte får något svar från AT kan ni anse anställningen avslutad. Skicka ett besked om att ni anser anställningen vara avslutad på eget agerande och utbetala slutlön med semesterlön för semesterlöegrundande frånvaro.
Senaste gången jag träffade AT var november 2019. Senaste sjukintyget kom november 2020. Har dialog med fk då de ringde efter 180 dagar och frågade om jag har någon lättare tjänst vilket vi inte har. Har flera ggr efter det kontaktat fk men de hänvisar till tystnadsplikt men förstår min frustation. Skickade en skriftlig varning för olovlig frånvaro efter 14 dagar med rekomenderat brev. Nu är det väl bara att vänta?
2021-01-18, 18:55
Medlem
Någon som kan svara på vad som gäller vid handlingsplan? Kanske någon med erfarenhet från HR-jobb?

Jag undrar följande:

Den ska pågå i 3 månader. Chefen har sagt att en sådan är på gång.
Kommer antagligen kallas till ett möte med honom, någon från HR samt en facklig representant på min sida.

Kommer jag på det mötet få info att ta ställning till? Eller börjar handlingsplanen på 3 månader då utan att vi fått säga vår syn på olika saker kring handlingsplanen?

Tack på förhand
/Thomas
2021-02-20, 09:12
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Kommer senare i år ha jobbat 200 timmar mertid, jag jobbar 75% då jag är partiellt föräldraledig men jobbar över varje dag trots detta.

Min fundering är vad som händer när jag jobbat allmän mertid(200 timmar) och hur extra mertid får tas ut? Får det ske dagligen eller är det bara vid ytterst hög arbetsbörda?
Någon som har liknande erfarenheter?

Vilka krav ligger på arbetsgivaren innan extra mertid får tas ut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in