2021-01-11, 00:44
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag beskrev inget upplägg utan den mänskliga naturen. Din beskrivning av "amerikanska södern" tyder på att du tror att du själv skiljer dig på ett grundläggande plan från dem. Det gör du inte, det var ju rätt lätt att se i dina egna fördomsfulla beskrivningar av de grupper du ogillar. Du ogillar inte "patriotism" vare sig mer eller mindre än dem, du ogillar de som använder ordet "patriotism" och du skulle ogilla dem även om de slutade använda ordet också.

Ärligt talat har jag aldrig varit i USA och min uppfattning om den amerikanska södern är en syntes av olika mer eller mindre faktagrundande koncept kring den. Emellertid är det viktigt att tydliggöra var skiljelinjen mellan känslor och förnuft måtte gå i en diskurs kring vad som hände 210106 och det blir då - hur vanskligt i förhållande till risk för att bli missförstådd det än kan bli - nödvändigt att försöka gå in mer i detalj kring rimliga frågeställningar som syftar till att etablera en logisk bakgrund till dessa aktuella och samtida skeenden.
Senast redigerad av Eastmancolor 2021-01-11 kl. 00:50.
Citera
2021-01-11, 00:44
Medlem
severustheemperors avatar
Violent rhetoric and protests spawn across U.S. after Capitol Hill riots
https://www.youtube.com/watch?v=ayYIylPXoBA

Lätt vinklat.....
Citera
2021-01-11, 00:48
Medlem
Citat:
Och några liknande rykten har aldrig föregått andra demonstrationer där någon gett sitt stöd till demonstranter i förväg? I princip skall man alltså avbryta alla demonstrationer som föregås av rykten om våld? Du ser inte vad det kan leda till, ett litet prekärt demokratiskt problem kanske?

Du och CNN kommer naturligtvis att driva uppsåtscaset in absurdum (cry me a river) men det kommer inte få något rättsligt efterspel på riktigt och riksrätten är precis samma teaterpjäs som förra gången en gång till. Där är i vart fall Biden vettig som, lite mumlande, inte ger det sitt stöd. Idioterna som stormade och polismördaren/mördarna får förhoppningsvis ordentliga straff (det är ju USA och inte Sverige) och i Capitolium Police kommer strama upp säkerheten men sedan vill nog Biden ha fokus på mer konstruktiva saker. Det här är redan överspelat.
Självklart har det funnits det men då har man ju också värderat och hanterat farhågorna vilket inte verkar vara gjort här. Det finns mycket som Trump hade kunnat gjort för att mildra situationen med dessa omständigheter i baktanke om han nu verkligen ville det, vilket jag betvivlar.
Citera
2021-01-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Precis!
Det här var ett planerat attentat mot landets hjärta där både högerextrema element bland polis och väpnade styrkor deltog. Jag tror inte dödsstraff kan vara ur bilden som konsekvens för en del av de här svinen.

Donald gav order om att pöbeln skulle attackera Capitol och sade att han skulle betala deras advokater (lol!).
https://edition.cnn.com/2021/01/06/p...mob/index.html

Kom igen, dödsstraff? Knappast. Man kommer inte ens kunna visa på uppsåt att ta död på den där polisen som någon sägs ha slagit med en brandsläckare.

Var, när sade Trump att han skulle betala för demonstranters advokatkostnader? Hittar du på nu, annars får du gärna citera det. Är genuint nyfiken. Ni Trumphatare börjar f.ö. bli så löjliga med era anklagelser då ni upprepar samma felaktiga mantra om och om igen. Donald "gav inte order om att folk skulle attackera Capitol" you donkey!

Citat:
Nej, det är nu tydligt att stora delar av GOP är en samling landsförrädare och en ren terrororganisation.
De bör därmed också utredas som sådan.

Trumpadministrationen verkar fö ha fortsatt starkt stöd bland folket i USA, om man kollar på olika polls, nästan lite förvånande med tanke på att media gör allt för att svärta ner honom.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-01-11 kl. 01:46.
Citera
2021-01-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Du skulle passa bra vid en häxbränning. Synd att du lever några hundra år fel i tiden.
Du skulle passa bra i filmen Idiocracy.
Citera
2021-01-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Han har t.o.m. flirtat med KKK efter att en KKK-medlem kört ihjäl en ung kvinna i ett demonstrationståg.

Precisera med länk. Minns ej exakt vad han sade.
Men menar du alltså att efter att han sade just det blev all hans uppmuntran till sina supporters detsamma som invasionsagitation?
Citera
2021-01-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Kom igen, dödsstraff? Knappast. Man kommer inte ens kunna visa på uppsåt att ta död på den där polisen som någon sägs ha slagit med en brandsläckare.
Det tror jag nog man tids nog skulle kunna göra, sett till hur mycket vittnen och mobilfilmer som finns. Det är väl framför allt den/de gärningsmän som var inblandade där som bör vara extra skitnödiga just nu.
Citera
2021-01-11, 00:58
Medlem
Jirens avatar
Vart kan man följa Trump, Flynn, Sidney Powell, Lin Wood och övriga Team Trump, nu när alla blivit bannade från Twitter och Facebook?

Parler fanns ju, men sidan blev tydligen nedstängd ikväll av Amazon som äger servern. Appen är dessutom bannad från Google Playstore och Apple Appstore.

Helt sjukt.
Senast redigerad av Jiren 2021-01-11 kl. 01:01.
Citera
2021-01-11, 00:58
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Om Löfven hade uppmuntrat en militant opinion och samlat den till ett demonstrationståg mot riksdagen, vilket när det kom fram stormade huset varvid 5-6 människor dog, hur oskyldig skulle han då vara?
”Militant opinion” är en felaktig beskrivning. Det finns militanta krafter på båda sidorna av spektrat, som Trump tagit avstånd från massor av gånger. Hade Löfven uppmanat till en demonstration så hade det inte varit hans fel om den autonoma vänstern själv valde att dyka upp och storma riksdagen.
Citera
2021-01-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag trodde du hade något på lager, varför tar man annars upp en sådan sak?

Det får väl stå för dig att du tycker att ett tydligt ställningstagande innefattar gullande med upprorsmakarna genom kärleksförklaringar och uttalanden om att de är speciella. Ett riktigt tydligt ställningstagande hade varit om han läst upp talat som publicerades dagen efter redan i samband med stormningen. Eller ännu bättre att han direkt tog avstånd från allt våld redan innan han uppmanade sina anhängare att marschera mot kapitolium.

Nej det går inte att läsa en sinnesförvirrads tankar men vi vet att presidenten har direktkontakt med federala underättelsetjäntser som sitter inne med information gällande hot mot rikets säkerhet. Detta då man har ett övervakningsmaskineri som saknar motstycke i väst. Det finns egentligen två alternativ där: antingen har han fått information från dem att en attack planerats av högerextremister men varit likgiltig inför detta faktum eller också har han varit för inkompetent för att ta del av denna information. Jag vet inte riktigt vilket som är värst.

Den stora skillanden där är att rysspåverkan i valet 2016 var något konkret som dessutom är bevisad bortom rimligt tvivel. Något liknande går inte att säga om Trumps hemmasnickrade fantasier om valfusk, varför de inte blir jämförbara.

Att Kina skrattar håller jag nog med om. Det finns nog fler länder som gnuggar händerna att den amerikanska demokratin är i gungning. Iran till exempel.

Dina egna fantasier om hur amerikans underrättelsetjänst fungerar blir nog en spännande bok.

Ryssarna pillade och grejadeförra valet och detta + kineserna, och det finns ju även ett antal tveksama fall med rösträkningsmaskinerna detta val, säkert tidigare ockspå. Inget har haft någon egentlig inverkan på valresultatet. Samma skit från båda sidor.

Däremot är det ju rätt intressant att nästan ingen problematiserat de problem som finns kring identifiering och brevröster i USA. Det är rätt mycket bananrepublik över det hela, men vilken sida som gynnas/missgynnas har jag ingen aning om. Jag tror det fuskas en hel del, eftersom det finns en massa brister. Det har ju hänt i Sverige också.

Kina är också glada att få bort Trump, Biden är inte lika avigt inställd.
Demokratin i USA är inte i gungning på något sätt men har en del brister.
USA har på flera sätt bättre demokrati än Sverige, större regionalt inflytande. Mycket mer lokala val och omröstningar.
Citera
2021-01-11, 01:09
Medlem
Citat:
Dina egna fantasier om hur amerikans underrättelsetjänst fungerar blir nog en spännande bok.
Det är inga fantasier, man måste legat gömd under en sten det senaste årtiondet om man inte fått insyn i hur det amerikanska övervakningsmaskineriet fungerar. Men du kanske inte är så gammal?
Citat:
Ryssarna pillade och grejadeförra valet och detta + kineserna, och det finns ju även ett antal tveksama fall med rösträkningsmaskinerna detta val, säkert tidigare ockspå. Inget har haft någon egentlig inverkan på valresultatet. Samma skit från båda sidor.
Oavsett valpåverkan så blir det fel att jämföra med trumps fantasier om valfusk, då rysspåverkan var konkret och det senare inte var det.
Citat:
Däremot är det ju rätt intressant att nästan ingen problematiserat de problem som finns kring identifiering och brevröster i USA. Det är rätt mycket bananrepublik över det hela, men vilken sida som gynnas/missgynnas har jag ingen aning om. Jag tror det fuskas en hel del, eftersom det finns en massa brister. Det har ju hänt i Sverige också.
Det är en viss skillnad om det förekommer enskilt fusk, fel eller misstag jämfört med ett större konspiratoriskt valfusk som Trump och hans bihang nu gastat om redan sedan innan valet påbörjades.
Citat:
Kina är också glada att få bort Trump, Biden är inte lika avigt inställd.
Demokratin i USA är inte i gungning på något sätt men har en del brister.
USA har på flera sätt bättre demokrati än Sverige, större regionalt inflytande. Mycket mer lokala val och omröstningar.
Jag tror inte heller att demokratin kommer att påverkas på längre sikt där. Men det som nu hänt är helt klart en ögonöppnare för många amerikaner.
Senast redigerad av pf10 2021-01-11 kl. 01:26.
Citera
2021-01-11, 01:12
Medlem
Som jag tidigt trodde skulle ske, så utreds nu 25 fall av domestic terror i samband med stormningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in