Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Dina egna fantasier om hur amerikans underrättelsetjänst fungerar blir nog en spännande bok.
Det är inga fantasier, man måste legat gömd under en sten det senaste årtiondet om man inte fått insyn i hur det amerikanska övervakningsmaskineriet fungerar. Men du kanske inte är så gammal?
Citat:
Ryssarna pillade och grejadeförra valet och detta + kineserna, och det finns ju även ett antal tveksama fall med rösträkningsmaskinerna detta val, säkert tidigare ockspå. Inget har haft någon egentlig inverkan på valresultatet. Samma skit från båda sidor.
Oavsett valpåverkan så blir det fel att jämföra med trumps fantasier om valfusk, då rysspåverkan var konkret och det senare inte var det.
Citat:
Däremot är det ju rätt intressant att nästan ingen problematiserat de problem som finns kring identifiering och brevröster i USA. Det är rätt mycket bananrepublik över det hela, men vilken sida som gynnas/missgynnas har jag ingen aning om. Jag tror det fuskas en hel del, eftersom det finns en massa brister. Det har ju hänt i Sverige också.
Det är en viss skillnad om det förekommer enskilt fusk, fel eller misstag jämfört med ett större konspiratoriskt valfusk som Trump och hans bihang nu gastat om redan sedan innan valet påbörjades.
Citat:
Kina är också glada att få bort Trump, Biden är inte lika avigt inställd.
Demokratin i USA är inte i gungning på något sätt men har en del brister.
USA har på flera sätt bättre demokrati än Sverige, större regionalt inflytande. Mycket mer lokala val och omröstningar.
Jag tror inte heller att demokratin kommer att påverkas på längre sikt där. Men det som nu hänt är helt klart en ögonöppnare för många amerikaner.