2021-01-13, 12:52
  #92425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Litet mer komplicerat än så är det allt. Under rätt många år har det sagt att den som en gång går över till SD inte vänder åter, ty ställningstagandet är så pass genomgripande att man blir kvar.

Jag tror inte att det är sant längre. Det är ju alltid svårt att veta hur det sociala trycket upplevs för olika människor men för egen del tycler jag att det verkar som att det där, alltid närvarande, avståndstagandet från (SD), i alla sammanhang, har försvunnit.

Antar att när de fick 18% i ett val är det helt enkelt för många som röstat på dem och man kan inte vara säker på att det inte sitter bekanta som röstade (SD) kring julbordet. Då vill man inte längre öppet kalla (SD) för rasister i var och varannan mening.

Därför vet jag inte om folk som börjat sympatisera med (SD) de senaste 2-3 åren är lika obenägna att byta parti som de som gick med när före 2014? När det faktiskt fanns en hatfull stämning mot (SD) i en massa sammanhang som egentligen inte har med poltiik att göra. Det var exempelvis länge sedan (SD) kallades något värre än populister och inkompetenta i fika rummet där jag jobbar.
2021-01-13, 14:02
  #92426
Medlem
Det vore bra om det gick att neutralisera bort Trumpfaktorn, som någon vänsterdebattör påstod skulle drabba SD inom kort. Då skulle mätningar i slutet av januari leda till att SD sjunker något.

SD har haft en väldigt tung period där dom viktiga frågorna sopats undan på grund av coronan. Att då ligga på 19% anser jag vara starkt och tyder på att den hårda kärnan är mycket hård.

Jag tror att SD kan börja öka i mars och sedan kan nästa bra period kommer till hösten.
2021-01-13, 14:37
  #92427
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Säg inte till de judebesatta att TV4 hade fritt fram att vara pro-SD under Bonnier men har blivit strikt PK under staten...
Problemet med att ta parti för Trump (i synnerhet efter förra veckan) är inte så mycket att det riskerar leda till massflykt, max en halv procent eller så. Problemet är att det höjer tröskeln för rekrytering av nya. Det rullar tillbaka breddningsprojektet med 10 år. Det finns noll komma fucking noll promille svenska väljare utanför befintliga SD-kadern som tilltalas av Trump. Vem som idag är 7K-väljare har väntat på en rejäl pro-Trump-stance från SD för att ta steget? Den personen existerar inte. Möjligen peppar det 3 st AfS-are att kanske eventuellt överväga SD igen.

Judeisterna får hålla sig till AfS. Bonnierägda Di har haft en hel del SD-toleranta artiklar och verkar vilja att M vänder sig till SD. DN är ju en extremisttidning och Bonnier-na kanske har ett finger med i leken men mest är det nog Wolodarskis skapelse.

Visst men om SD tar avstånd från republikanerna så är de ju vänsterblivna. När statsmedia intervjuade Åkesson så är ju deras ideologi att man inte bara måste ta avstånd från Trump utan man måste hylla vicepresident Harris och kräva att tvåpartistaten USA blir en enpartistat där de mest vänsterprogressiva delarna med Harris i spetsen skall styra partiet, landet och världen. Det går aldrig att göra svensk MSM nöjda, ta avstånd från Trump och du krävs på att hylla klimat-Greta efter det.

Långsiktigt kan det gynna SD i den tilltagande debatten om censur och yttrandefrihet. Klassiskt liberalt lagda personer som kanske hatar Trump gillar inte att han tystas. Mycket av den politik M låtsas driva idag var nazism när det bara var SD som drev den. Det kan bli detsamma med Trump.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kul ändå att M är större än S. Min reflektion över varför SD inte växer beror på att SD inte anses som regeringsdugligt. M känns stabilare. M ville inte göra upp med S i någon fråga förra året och man har stängt dörren för en ny allians. Detta har stärkt M.

Jag tror det beror på att M lyckats lura folk att de dels har ändrat politik och dels att de kommer samarbeta med SD. Det gäller för M att hålla i den lögnen till efter valet, sedan kan de återgå till sin nyliberala Allians. Det räcker med att UK säger något dumt om samarbete med C och att de aldrig kommer ta med SD i en regering så kan dessa väljare dra till SD igen som hösten 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att L och MP åker ut skulle framför allt gynna Sverige. Men, jag funderar likväl på just varför D har så svårt att etablera sig stadigt över 20%. Förvisso ligger flera partier nära en övre tiotalsgräns, men inte alla. Med tanke på de senaste veckornas S-skandaler och bristande corona-hantering blir detta extra förvånande. AB/Demoskop idag ger ett likartat resultat, kanske bara en minimal mätskillnad, så det partipolitiska landskapet är tydligt, men delvis oförklarat.

Ja det kanske är ett tak nu men var inte det hösten 2019, de som då valde SD framför M och S i OU ser inte SD som paria och dödsknarkarnazister. De har sympati för SD och kan i framtiden bli fullfjädrade Sverigevänner.
2021-01-13, 15:28
  #92428
Medlem
HejaFinlands avatar
Men är det inte anmärkningsvärt med så stor skillnad för S mellan 2 institut samma månad? 5,5 %-enheter! Ett helt miljöparti. Även om mätperioderna skiljer sig.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Förutom att (L) ligger betryggande under spärren är det glädjande att (C) minskar. Visst är det så lite att det kan vara mätfel men det går åtminstone i rätt riktning.
Just nu är det viktigaste att Extremist-mitten minskar. Det skall inte finnas en chans att (C)/(MP)/(L) kan ersätta (SD) i en Allianskonstellation efter mästa val. Så snart regeringsalternativen kommit på plats tror jag opinionen löser sig...

Ja L+MP+C måste vara så små att det inte går att få majoritet i riksdagen med dem, och SD så stora att de ger en riksdagsmajoritet med M/KD.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast är (SD) regeringsdugligt? Det vet vi inte. Klart att (SD) måste bli så stora att det inte går att ta bort deras inflytande inom en (M) regering men det är nog säkrare för alla om det blir en (M) regering. Det handlar ju inte bara om politisk kompetens utan det måste finnas en stor grupp kompetenta personer utanför politiken som kan rekryteras till regeringskansliet och myndigheter för att implementera politiken och det har (M) men kanske inte (SD).

Att (SD) ingår i en (M)-ledd regering är nog det bästa utfallet för alla inblandade i vilket fall.

Nej vi vet inte hur regeringsdugliga SD är. Men vi vet, genom empiri, att M och S inte är det. De har totalt förstört landet. Om man låtit en apa vara regering och bestämma allt med hjälp av en tärning så hade utfallet varit bättre. M och S har inte slumpmässigt fattat fel beslut i 50 % av fallen; de har aktivt förstört och konsekvent fattat katastrofala beslut. Och många i M, inklusive partiledaren, har suttit i Reinfeldts samhällsförstörande regeringar. Skall de rekrytera samma "kompetenta personer utanför politiken" som de rekryterade sist? Huga då är det slut med Sverige som nation!

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag tror inte att det är sant längre. Det är ju alltid svårt att veta hur det sociala trycket upplevs för olika människor men för egen del tycler jag att det verkar som att det där, alltid närvarande, avståndstagandet från (SD), i alla sammanhang, har försvunnit.

Antar att när de fick 18% i ett val är det helt enkelt för många som röstat på dem och man kan inte vara säker på att det inte sitter bekanta som röstade (SD) kring julbordet. Då vill man inte längre öppet kalla (SD) för rasister i var och varannan mening.

Därför vet jag inte om folk som börjat sympatisera med (SD) de senaste 2-3 åren är lika obenägna att byta parti som de som gick med när före 2014? När det faktiskt fanns en hatfull stämning mot (SD) i en massa sammanhang som egentligen inte har med poltiik att göra. Det var exempelvis länge sedan (SD) kallades något värre än populister och inkompetenta i fika rummet där jag jobbar.

Jag tror det beror på i vilken social kontext du befinner dig. Det sociala trycket är nog fortfarande stort i vissa yrken (Lärare och alla anställda på skolor/universitet, många kommunal arbetsplatser som genomsyras av ständiga värdegrundskurser, media!) och även i kvinnodominerade kretsar som vården där det säkert finns många Sverigedemokrater men där du inte ens kan viska om det.
2021-01-13, 17:19
  #92429
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
OU mässigt vad tror ni, kommer medias Trump-hat skada SD i OU om de lyckas koppla samman SD och Trump? SDs kärna kommer inte låta sig påverkas men kanske osäkra sossar som är kvar i PK-medias klor.

Fetat Är ens Biden populär nu? De som röstat på honom har väl mest röstat mot Trump?
Jag tror Trump förlorade för att han tog för lätt på pandemin. Samma sak som gör att S minskar. Vid valet 2022 kommer Trump vara historia (och Biden på demensboende) medan missnöjet med Harris allt-åt-alla-politik kommer att vara i blickfånget för USA-nyheterna.

Ska man jämföra Trump med någon svensk är det i första hand Tegnell, en excentrisk äldre man som leker med medborgarnas liv. Absolut inte Åkesson.

Innan pandemin försökte vänstern såklart koppla samman Trump och Åkesson, men dödsfallen krossar all trovärdighet.
__________________
Senast redigerad av Hlewagastir 2021-01-13 kl. 17:22.
2021-01-13, 17:27
  #92430
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag tror inte att det är sant längre. Det är ju alltid svårt att veta hur det sociala trycket upplevs för olika människor men för egen del tycler jag att det verkar som att det där, alltid närvarande, avståndstagandet från (SD), i alla sammanhang, har försvunnit.

Antar att när de fick 18% i ett val är det helt enkelt för många som röstat på dem och man kan inte vara säker på att det inte sitter bekanta som röstade (SD) kring julbordet. Då vill man inte längre öppet kalla (SD) för rasister i var och varannan mening.

Därför vet jag inte om folk som börjat sympatisera med (SD) de senaste 2-3 åren är lika obenägna att byta parti som de som gick med när före 2014? När det faktiskt fanns en hatfull stämning mot (SD) i en massa sammanhang som egentligen inte har med poltiik att göra. Det var exempelvis länge sedan (SD) kallades något värre än populister och inkompetenta i fika rummet där jag jobbar.

Intressanta iakttagelser. Så kan det mycket väl vara. Det kan vara så att SD sedan valet 2020 mest har attraherat marginalväljare, vilka kan ha en större benägenhet att hoppa mellan partier, som en del envisas med, inte minst sk allmänborgliga väljare. Vi får väl se om det blir flera sådana väljare inför 2022, kanske redan under kommande vår.
2021-01-13, 19:27
  #92431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det beror på i vilken social kontext du befinner dig. Det sociala trycket är nog fortfarande stort i vissa yrken (Lärare och alla anställda på skolor/universitet, många kommunal arbetsplatser som genomsyras av ständiga värdegrundskurser, media!) och även i kvinnodominerade kretsar som vården där det säkert finns många Sverigedemokrater men där du inte ens kan viska om det.

Jag har varit med om att en (M)-aktiv sagt sig vara positiv till regeringssamarbete med (SD), efter valet 2018, varpå en annan person i sällskapet började hyperventilera och upprepade "de är nazister!" gång på gång. Det fanns helt klart en rejält (SD) fientlig stämmning tidigare men den är totalt borta nu. Inte så att folk är positiva till dem men den där riktiga hatstämningen infinner sig inte längre...
2021-01-13, 20:14
  #92432
Medlem
Det bästa för det här landet vore om S, M och SD satte sig vid bordet och knåpade ihop något vettigt. På så sätt så skulle man slippa alla jävla skitpartier som L, KD, MP och V. C är tyvärr lite för stora för att klassas som småparti men så länge man håller AL borta så är jag nöjd.

För övrigt så låter det helt vansinnigt att M skulle vara större än S. Någon på Demoskop har fumlat.
2021-01-13, 20:16
  #92433
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag har varit med om att en (M)-aktiv sagt sig vara positiv till regeringssamarbete med (SD), efter valet 2018, varpå en annan person i sällskapet började hyperventilera och upprepade "de är nazister!" gång på gång. Det fanns helt klart en rejält (SD) fientlig stämmning tidigare men den är totalt borta nu. Inte så att folk är positiva till dem men den där riktiga hatstämningen infinner sig inte längre...

Låter positivt, jag säger inte alltid att jag är sverigedemokrat, och när jag gick på universitetet var det hemligt.
2021-01-13, 21:36
  #92434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det vore bra om det gick att neutralisera bort Trumpfaktorn, som någon vänsterdebattör påstod skulle drabba SD inom kort. Då skulle mätningar i slutet av januari leda till att SD sjunker något.

SD har haft en väldigt tung period där dom viktiga frågorna sopats undan på grund av coronan. Att då ligga på 19% anser jag vara starkt och tyder på att den hårda kärnan är mycket hård.

Jag tror att SD kan börja öka i mars och sedan kan nästa bra period kommer till hösten.

Absolut. Kikade lite på SVTs klipp idag från partiledardebatten. Han verkar vara i bra form. Kanske "corona-pausen" har varit välgörande för honom. Nu är det väl inte så många som ser dessa debatter men jag tror att det går att klättra till 25% i år om han inte får någon svacka.

Ärligt talat har jag funderat över om det är dags för honom att lämna över stafettpinnen, men dagens orerande i talarstolen talar snarare för att han gott hålla i den över valet!
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2021-01-13 kl. 21:39.
2021-01-14, 10:08
  #92435
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag har varit med om att en (M)-aktiv sagt sig vara positiv till regeringssamarbete med (SD), efter valet 2018, varpå en annan person i sällskapet började hyperventilera och upprepade "de är nazister!" gång på gång. Det fanns helt klart en rejält (SD) fientlig stämmning tidigare men den är totalt borta nu. Inte så att folk är positiva till dem men den där riktiga hatstämningen infinner sig inte längre...
Vi får nog invänta hatkampanjerna inför nästa val innan man kan dra några säkra slutsatser.
2021-01-14, 13:09
  #92436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag har varit med om att en (M)-aktiv sagt sig vara positiv till regeringssamarbete med (SD), efter valet 2018, varpå en annan person i sällskapet började hyperventilera och upprepade "de är nazister!" gång på gång. Det fanns helt klart en rejält (SD) fientlig stämmning tidigare men den är totalt borta nu. Inte så att folk är positiva till dem men den där riktiga hatstämningen infinner sig inte längre...

Den stora skillnaden mot situationen före valet 2018 är att det numera är helt rumsrent att säga "Jag tycker att det är rimligt att Moderaterna samarbetar med SD eftersom det är enda sättet vi kan bli av med sossarna".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in