2021-01-13, 07:11
  #92413
Medlem
AB/Demoskop jan 2021:

M 23,2 (+/- 0)
S 23,0 (-2,0)
SD 19,5 (-0,1)
V 9,9 (+0,6)
C 9,2 (-0,2)
KD 5,9 (+0,2)
MP 5,0 (+1,4)
L 2,3 (-0,5)

Allt som egentligen har hänt är en ommöblering inom rödgröna där sossar låtsasflyr i protest till närliggande MP och V. Löfvens shopping fick alltså till resultat att onda MP sitter säkrare än på länge. Blågula har stått stilla som statyer.

Blågula 48,6
JÖK+V minus L 47,1
Regeringen 28,2
Rödgröna 37,9
Alliansen classic minus L 38,3
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2021-01-13 kl. 07:28.
2021-01-13, 07:48
  #92414
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
AB/Demoskop jan 2021:

M 23,2 (+/- 0)
S 23,0 (-2,0)
SD 19,5 (-0,1)
V 9,9 (+0,6)
C 9,2 (-0,2)
KD 5,9 (+0,2)
MP 5,0 (+1,4)
L 2,3 (-0,5)

Allt som egentligen har hänt är en ommöblering inom rödgröna där sossar låtsasflyr i protest till närliggande MP och V. Löfvens shopping fick alltså till resultat att onda MP sitter säkrare än på länge. Blågula har stått stilla som statyer.

Blågula 48,6


JÖK+V minus L 47,1
Regeringen 28,2
Rödgröna 37,9
Alliansen classic minus L 38,3

Som den konspirationsteoretiker jag är så speglar det här mönstret sedan länge för de msm-anknutna instituten. De vill inte se högerblocket gå fram. Inget ska hända utan opinionen ska fortsätta gå i sidled. Minskar S höjer man V eller MP motsvarande så det blr plus minus noll. Sverige är kanske något mindre korrupt än USA men inte mycket. MVH
2021-01-13, 07:48
  #92415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Marcus Oscarsson på TV4 har tydligen Trump-smetat Åkesson och Åkesson har skrivit ett långt svar på Facebook varför demokraterna är vänsterliberala (Jag följer inte Oscarsson längre, han har blivit super-PK sedan TV4 blev statligt, så jag har bara läst Åkessons svar). Ganska bra faktiskt att sprida detta ord bland populasen. Jag tror (Och hoppas) inte SD förlorar på Trump-nojan för SD brukar gå bra när de omnämns. SD backar när de hamnar i medieskugga som under pandemin.
Säg inte till de judebesatta att TV4 hade fritt fram att vara pro-SD under Bonnier men har blivit strikt PK under staten...

Problemet med att ta parti för Trump (i synnerhet efter förra veckan) är inte så mycket att det riskerar leda till massflykt, max en halv procent eller så. Problemet är att det höjer tröskeln för rekrytering av nya. Det rullar tillbaka breddningsprojektet med 10 år. Det finns noll komma fucking noll promille svenska väljare utanför befintliga SD-kadern som tilltalas av Trump. Vem som idag är 7K-väljare har väntat på en rejäl pro-Trump-stance från SD för att ta steget? Den personen existerar inte. Möjligen peppar det 3 st AfS-are att kanske eventuellt överväga SD igen.
2021-01-13, 07:51
  #92416
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
AB/Demoskop jan 2021:

M 23,2 (+/- 0)
S 23,0 (-2,0)
SD 19,5 (-0,1)
V 9,9 (+0,6)
C 9,2 (-0,2)
KD 5,9 (+0,2)
MP 5,0 (+1,4)
L 2,3 (-0,5)

Allt som egentligen har hänt är en ommöblering inom rödgröna där sossar låtsasflyr i protest till närliggande MP och V. Löfvens shopping fick alltså till resultat att onda MP sitter säkrare än på länge. Blågula har stått stilla som statyer.

Blågula 48,6
JÖK+V minus L 47,1
Regeringen 28,2
Rödgröna 37,9
Alliansen classic minus L 38,3

Kul ändå att M är större än S. Min reflektion över varför SD inte växer beror på att SD inte anses som regeringsdugligt. M känns stabilare. M ville inte göra upp med S i någon fråga förra året och man har stängt dörren för en ny allians. Detta har stärkt M.
2021-01-13, 08:04
  #92417
Avslutad
Demoskop, Januari

SD 19,5%

Sverigedemokraterna ligger stabilt på närmare 20% i väljaropinionen. Den stora förändringen i mätningen är att S sjunker kraftigt till skillnad från i Novus mätning igår. Det är en särskild tid med epidemin i fokus som överskuggar det mesta, men alla enorma samhällsproblem finns kvar i grunden och förvärras ständigt, särskilt i och med massinvandringen och dess enorma förödande konsekvenser för Sverige som land och för det svenska folket och alla enskilda som drabbas av folkutbytet och den enorma kriminaliteten med våld, rån, mord och skjutningar med mera av eländigheter och hemskheter som massinvandringen orsakat och orsakar i vårt land.

Både S och M har enormt ansvar för haveriet och att i princip ingenting i Sverige fungerar som det ska eller borde kunna fungera då resurserna fördelas helt fel, slöseriet är enormt och kostnaderna ständigt skenar i kölvattnet av massinvandringspolitiken som både dessa partier är djupt ansvariga och skyldiga till. Det är en skam för vårt land att någon överhuvudtaget röstar på dessa partier som förstört så oerhört mycket av vårt land och för vårt folk och inte genuint ångrar sig det minsta utan fortsätter med samma destruktiva politik år efter år och inte bestraffas tillräckligt av väljarna. Väljarna straffar förvisso dessa partier, men inte tillräckligt mycket och tillräckligt fort.

I ett nyktert land hade S haft max 20%, M hade haft max 15% och SD borde ha 25-30% som största parti, dit vi var på väg förra våren innan epidemin slog till. Alla problem finns i grunden kvar, Löfven och feg-Ulf är lika dåliga som innan, så det finns goda chanser att SD tar in ännu mer mot förra vårens siffror på 22-23%. Att upprätthålla närmare 20% av väljarstödet är ett styrkebesked från SD och visar på en förståelse hos väljarna att samhällsproblemen och effekterna av massinvandringen och kriminaliteten finns kvar under ytan vilket gör att SD är ett växande parti av sig självt än idag. Kurvan över tid är fortsatt kraftigt uppåt sedan senaste valets 17,5% till dagens närmare 20% och ökande siffror för Sverigedemokraterna.
__________________
Senast redigerad av Krimkoll 2021-01-13 kl. 08:06.
2021-01-13, 08:17
  #92418
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det är bra om SD kannibaliserar borgarna. En "konservativ" regering är bara meningsfull om SD är stora och starka annars kommer det bli så att M gör upp med C och S i en massa frågor.

Skiftningen till M/SD/KD från de vänsterliberala går långsamt, så långsamt. Styrkan är att L och MP riskerar att åka ur riksdagen, då ändras balansen.

Ja det är bättre att V ökar och S minskar, det blir svårt för S att göra sådana här 5-parti-regeringar om de är ett avsevärt mindre parti.

Att L och MP åker ut skulle framför allt gynna Sverige. Men, jag funderar likväl på just varför D har så svårt att etablera sig stadigt över 20%. Förvisso ligger flera partier nära en övre tiotalsgräns, men inte alla. Med tanke på de senaste veckornas S-skandaler och bristande corona-hantering blir detta extra förvånande. AB/Demoskop idag ger ett likartat resultat, kanske bara en minimal mätskillnad, så det partipolitiska landskapet är tydligt, men delvis oförklarat.
2021-01-13, 08:43
  #92419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
AB/Demoskop jan 2021:

M 23,2 (+/- 0)
S 23,0 (-2,0)
SD 19,5 (-0,1)
V 9,9 (+0,6)
C 9,2 (-0,2)
KD 5,9 (+0,2)
MP 5,0 (+1,4)
L 2,3 (-0,5)

Allt som egentligen har hänt är en ommöblering inom rödgröna där sossar låtsasflyr i protest till närliggande MP och V. Löfvens shopping fick alltså till resultat att onda MP sitter säkrare än på länge. Blågula har stått stilla som statyer.

Blågula 48,6
JÖK+V minus L 47,1
Regeringen 28,2
Rödgröna 37,9
Alliansen classic minus L 38,3

Ja, men det är fortfarande alltid goda nyheter i sig att S försvagas. Notera att Demoskop har mätperioden 29 dec-11 jan och därmed har kunnnat fånga upp missnöjet med de hycklande ministrarna och Eliasson, medan Novus mätning sträcker sig ända tillbaka till 7 dec.
2021-01-13, 09:02
  #92420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att L och MP åker ut skulle framför allt gynna Sverige. Men, jag funderar likväl på just varför D har så svårt att etablera sig stadigt över 20%. Förvisso ligger flera partier nära en övre tiotalsgräns, men inte alla. Med tanke på de senaste veckornas S-skandaler och bristande corona-hantering blir detta extra förvånande. AB/Demoskop idag ger ett likartat resultat, kanske bara en minimal mätskillnad, så det partipolitiska landskapet är tydligt, men delvis oförklarat.
Det är inte märkligare än att SD:s hela existens är upphängd på en ständigt pågående folkomröstning om invandringen, och att den frågan i likhet med alla andra har puttats ner av corona. Det är liksom inte corona på plats 1, invandring på 2 och krim på 3. Det är mer som att corona är på plats 1-10 på topplistan och de normala frågorna ligger på 11 och nedåt.

Det finns rykande aktuella och brännande invandringsfrågor att diskutera, t ex den nya groteska invandringspolitik som S och MP nu förbereder och som får gymnasielagen att likna en västanfläkt. Expressen ledare skrev om den senast idag: S och MP skapar kaos i invandringspolitiken. Så problemet är inte nån sorts ”locket på”, utan att ingen bryr sig. När Anna Dahlberg skrev exakt samma sorts ledare för 2-3 år sen hängde alla på låset för att sprida dem på sociala medier. Med Kvartal och Bulletin på banan skulle förutsättningarna för het invandringsdebatt i mainstream a la 2016 ha varit gynnsamma idag.

När C sa ja till gymnasielagen blev det stort rabalder och SD ökade i opinionen. Nu när det är värre saker på gång händer nada. Ty som sagt, ingen bryr sig. Och det handlar inte om det tröttsamma ”media mörkar”-narrativet (se den dagsaktuella ledaren ovan för exempel på motsatsen) utan om att ingen bryr sig just nu. Till hösten när de flesta är vaccinerade kanske vi äntligen kan återgå till det normala. Då rullar dessutom valrörelsen igång. Det kommer att bli ett intensivt år när allt som hållits tillbaka i 18 månader ska släppas fritt.
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ja, men det är fortfarande alltid goda nyheter i sig att S försvagas. Notera att Demoskop har mätperioden 29 dec-11 jan och därmed har kunnnat fånga upp missnöjet med de hycklande ministrarna och Eliasson, medan Novus mätning sträcker sig ända tillbaka till 7 dec.
Jo, det är sant att Demoskop fångar en ny trend som Novus i vanlig ordning missar. Men en uppgång för MP är alltid värre än eventuella glädjeämnen.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2021-01-13 kl. 09:31.
2021-01-13, 09:19
  #92421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Allt som egentligen har hänt är en ommöblering inom rödgröna där sossar låtsasflyr i protest till närliggande MP och V. Löfvens shopping fick alltså till resultat att onda MP sitter säkrare än på länge. Blågula har stått stilla som statyer.

Förutom att (L) ligger betryggande under spärren är det glädjande att (C) minskar. Visst är det så lite att det kan vara mätfel men det går åtminstone i rätt riktning.

Just nu är det viktigaste att Extremist-mitten minskar. Det skall inte finnas en chans att (C)/(MP)/(L) kan ersätta (SD) i en Allianskonstellation efter mästa val. Så snart regeringsalternativen kommit på plats tror jag opinionen löser sig...
2021-01-13, 09:23
  #92422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kul ändå att M är större än S. Min reflektion över varför SD inte växer beror på att SD inte anses som regeringsdugligt. M känns stabilare. M ville inte göra upp med S i någon fråga förra året och man har stängt dörren för en ny allians. Detta har stärkt M.

Fast är (SD) regeringsdugligt? Det vet vi inte. Klart att (SD) måste bli så stora att det inte går att ta bort deras inflytande inom en (M) regering men det är nog säkrare för alla om det blir en (M) regering. Det handlar ju inte bara om politisk kompetens utan det måste finnas en stor grupp kompetenta personer utanför politiken som kan rekryteras till regeringskansliet och myndigheter för att implementera politiken och det har (M) men kanske inte (SD).

Att (SD) ingår i en (M)-ledd regering är nog det bästa utfallet för alla inblandade i vilket fall.
2021-01-13, 11:07
  #92423
Medlem
Vad hände med att SD skulle få 30%?
2021-01-13, 12:16
  #92424
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inte märkligare än att SD:s hela existens är upphängd på en ständigt pågående folkomröstning om invandringen, och att den frågan i likhet med alla andra har puttats ner av corona. Det är liksom inte corona på plats 1, invandring på 2 och krim på 3. Det är mer som att corona är på plats 1-10 på topplistan och de normala frågorna ligger på 11 och nedåt.

Det finns rykande aktuella och brännande invandringsfrågor att diskutera, t ex den nya groteska invandringspolitik som S och MP nu förbereder och som får gymnasielagen att likna en västanfläkt. Expressen ledare skrev om den senast idag: S och MP skapar kaos i invandringspolitiken. Så problemet är inte nån sorts ”locket på”, utan att ingen bryr sig. När Anna Dahlberg skrev exakt samma sorts ledare för 2-3 år sen hängde alla på låset för att sprida dem på sociala medier. Med Kvartal och Bulletin på banan skulle förutsättningarna för het invandringsdebatt i mainstream a la 2016 ha varit gynnsamma idag.

När C sa ja till gymnasielagen blev det stort rabalder och SD ökade i opinionen. Nu när det är värre saker på gång händer nada. Ty som sagt, ingen bryr sig. Och det handlar inte om det tröttsamma ”media mörkar”-narrativet (se den dagsaktuella ledaren ovan för exempel på motsatsen) utan om att ingen bryr sig just nu. Till hösten när de flesta är vaccinerade kanske vi äntligen kan återgå till det normala. Då rullar dessutom valrörelsen igång. Det kommer att bli ett intensivt år när allt som hållits tillbaka i 18 månader ska släppas fritt.

Litet mer komplicerat än så är det allt. Under rätt många år har det sagt att den som en gång går över till SD inte vänder åter, ty ställningstagandet är så pass genomgripande att man blir kvar. Givet detta borde SD ha etablerat sig över 20% före corona och kunnat bli kvar där, så att S ökning borde sammanhängt med andra partiers minskning. Men SD har legat instabilt litet över och litet under 20% ett rätt bra tag. Som Du skriver om ett flertal för Sverige avgörande frågor i närtid, så borde SD ha kunnat kapitaliserat bättre, kan man som utomstående tycka.

Vi får se vad som händer när/om vaccineringarna leder till lägre smitt- och dödstal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in