2021-01-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammedpojke
Nej det fick jag inte, åkte dit o kollade och det stämmde att det fanns många bunkrar i skogen nedgångar osv

Bara för ett par år sedan så kunde man gå/krypa in i ett flertal "centraler" på Hässlöåsen. Nu är det mesta förstört. Kan tänka mig att de inte kunnat komma åt att förstöra stället med nedgången på toppen av åsen pga dess storlek men jag vore förvånad om den inte är övertäckt/igenfylld riktigt ordentligt numera, det var annars uppgrävt lite då och då förr om åren (en nedgång rakt ner från toppen på åsen, mitt på frisbeegolfbanan. Då den är så känd så ser jag ingen skada med att skriva om den här).

Annars så visar det här rätt bra vad som skett, byt mellan streetview 2009 och 2018. 2009 är det en dörr rakt in i åsen, 2011 ser man en stor tom yta, de har schaktat bort en hel j*vla bunker, 2018 är det bara grus och växter.

https://goo.gl/maps/WuZEt5C3nZ26HoDh8
Senast redigerad av henkka 2021-01-13 kl. 17:03.
Citera
2021-01-14, 09:11
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Bara för ett par år sedan så kunde man gå/krypa in i ett flertal "centraler" på Hässlöåsen. Nu är det mesta förstört. Kan tänka mig att de inte kunnat komma åt att förstöra stället med nedgången på toppen av åsen pga dess storlek men jag vore förvånad om den inte är övertäckt/igenfylld riktigt ordentligt numera, det var annars uppgrävt lite då och då förr om åren (en nedgång rakt ner från toppen på åsen, mitt på frisbeegolfbanan. Då den är så känd så ser jag ingen skada med att skriva om den här).

Annars så visar det här rätt bra vad som skett, byt mellan streetview 2009 och 2018. 2009 är det en dörr rakt in i åsen, 2011 ser man en stor tom yta, de har schaktat bort en hel j*vla bunker, 2018 är det bara grus och växter.

https://goo.gl/maps/WuZEt5C3nZ26HoDh8
shit va skit att dom tagit bort hela bunkern, men gick ned i en bunker som verkade ha konverterats till någon vatten grej såg ut o vara i bruk så drog fort men fanns även en annan bunker som inte var i bruk ganska liten men trevligt att något finns kvar
Citera
2021-01-14, 09:23
Medlem
Fanns mängder med bunkrar och underjordiska gångar i de gamla industiområderna föör, bl.a. kopparlunden. Sprang runt mycket där på 80talet då Arvidhuset stod mer eller mindre tomt. fanns en stor labyrint med skyddsrum stransport kulvertar etc. när jag kom tillbaka drygt 20år senare så var ingångarna igensatta frå Arvidhuset. Men frågan är om de inte går att hitta igen från de rätt nergångna husen som är kvar av Emaus.
Samma med Tegnerområdet. Mängder med kul underjordiska utrymmen som ett minne av krigsåren, men de är nog svårare att komma åt då området forfarande används full ut.
Citera
2021-01-14, 09:31
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Fanns mängder med bunkrar och underjordiska gångar i de gamla industiområderna föör, bl.a. kopparlunden. Sprang runt mycket där på 80talet då Arvidhuset stod mer eller mindre tomt. fanns en stor labyrint med skyddsrum stransport kulvertar etc. när jag kom tillbaka drygt 20år senare så var ingångarna igensatta frå Arvidhuset. Men frågan är om de inte går att hitta igen från de rätt nergångna husen som är kvar av Emaus.
Samma med Tegnerområdet. Mängder med kul underjordiska utrymmen som ett minne av krigsåren, men de är nog svårare att komma åt då området forfarande används full ut.
ligger det vid centralen ish?
Citera
2021-01-14, 09:37
Medlem
Citat:
ligger det vid centralen ish?

Kopparlunden ligger några hundra meter från Centralen, men inte i direkt anslutning.
Citera
2021-01-14, 09:41
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Kopparlunden ligger några hundra meter från Centralen, men inte i direkt anslutning.
har varit under ett ställe i kopparlunden dom renoverar stort arkvi med massa gångar osv
https://www.google.com/maps/@59.6160.../data=!3m1!1e3
Citera
2021-01-14, 09:47
Medlem
Citat:
har varit under ett ställe i kopparlunden dom renoverar stort arkvi med massa gångar osv
https://www.google.com/maps/@59.6160.../data=!3m1!1e3

Finns mycket sådant i gamla industri områden.

Där jag var är mellan Arvidhuset och Emaususet, var mycket gångar och utymmen för skyddsrum, Troligen skapat då man byggde Arvid med rysspengarna. Det var helt öppet imellan på 80talet så man kunde gå rakt in i Emaus under jord, men när jag hade tillgång igen efter mileniumskiftet var alla ingångar frå Arvidhuset stängda igenmurade. Jag kollade inte men skulle kanske finnas möjligheter från Emaus då det inte verkar renoverat och ganska nergånget.
Citera
2021-01-14, 09:53
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Finns mycket sådant i gamla industri områden.

Där jag var är mellan Arvidhuset och Emaususet, var mycket gångar och utymmen för skyddsrum, Troligen skapat då man byggde Arvid med rysspengarna. Det var helt öppet imellan på 80talet så man kunde gå rakt in i Emaus under jord, men när jag hade tillgång igen efter mileniumskiftet var alla ingångar frå Arvidhuset stängda igenmurade. Jag kollade inte men skulle kanske finnas möjligheter från Emaus då det inte verkar renoverat och ganska nergånget.
vart ligger emaushuset någonstans? kan nog kolla om man kommer ner där
Citera
2021-01-14, 09:58
Medlem
Citat:
vart ligger emaushuset någonstans? kan nog kolla om man kommer ner där

Det är den ganska nergångna verkstaden som ligger mitt emot Arvidhuset(Där Bombardier, mfl. huserar nu för tiden). Båda dessa verstäder byggdes av ASEA, så de hängde ihop. Resten av kopparlunden byggdes av Metallverken, så troligen var de inte samanbundna med ASEAS skydds anläggning.
Citera
2021-01-14, 10:06
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Det är den ganska nergångna verkstaden som ligger mitt emot Arvidhuset(Där Bombardier, mfl. huserar nu för tiden). Båda dessa verstäder byggdes av ASEA, så de hängde ihop. Resten av kopparlunden byggdes av Metallverken, så troligen var de inte samanbundna med ASEAS skydds anläggning.
menar du alltså https://www.google.com/maps/@59.6116.../data=!3m1!1e3
första byggnaden?
Citera
2021-01-14, 10:15
Medlem
Citat:
menar du alltså https://www.google.com/maps/@59.6116.../data=!3m1!1e3
första byggnaden?

Precis,
Citera
2021-01-14, 10:18
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Precis,
får kika in där, går förbi där varje dag, ser ut o vara helt tomt förutom massa dörrar o grejer där inne när dom haft det öppet, du har inte varit in i gammla labbet? var ganska stort när man väl kom in i main byggnaden helt orört datorer och allt igång osv, numera jobbar folk på att renovera de så blir väll inget mer med de tyvär
Senast redigerad av Muhammedpojke 2021-01-14 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in