2021-01-12, 17:59
  #1009
Medlem
Quwerrt93s avatar
Efter tester i Lund/Kävlinge med varannandagsutdelning så kommer nu alla med postnummer som börjar på 2 bara få sin post varannan dag. https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/framtidens-post/sa-har-forandras-vara-tjanster-med-en-ny-leveransmodell
Det innebär väl knappast att det kommer bli billigare att skicka brev, portot höjs väl snart igen. Och vad ska de göra sen för att dra ner på kostnaderna. Utdelning en gång i veckan? Utdelning en gång i månaden? Då måste de väl spara jättemycket. Strunt i att folk kommer få sin räkningar alldeles för sent. Då kommer de ju istället att få hantera ännu mer post, med alla kravbrev och inkasso.
Citera
2021-01-12, 22:47
  #1010
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tyvärr använder vi PostNord på min arbetsplats.

Nyligen bytte man chaufför på våran rutt.
Den nya utlänningen ville inte ta med sig utgående post.
Han tyckte inte att det var hans sak.

Man undrar lite hur dom tänker.

Har ni betalat för hämtning av avgående post? Det är en tjänst som posten alltid haft och det är ett sätt företaget tjänar pengar. Dock har anställda ofta tagit med avgående post ändå för att vara snälla. Om ni inte har betalat för hämtning av post så gör faktiskt chauffören rätt. Han utför inte en tjänst som ni inte betalat för.
Citera
2021-01-12, 22:52
  #1011
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Efter tester i Lund/Kävlinge med varannandagsutdelning så kommer nu alla med postnummer som börjar på 2 bara få sin post varannan dag. https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/framtidens-post/sa-har-forandras-vara-tjanster-med-en-ny-leveransmodell

Det innebär väl knappast att det kommer bli billigare att skicka brev, portot höjs väl snart igen. Och vad ska de göra sen för att dra ner på kostnaderna. Utdelning en gång i veckan? Utdelning en gång i månaden? Då måste de väl spara jättemycket. Strunt i att folk kommer få sin räkningar alldeles för sent. Då kommer de ju istället att få hantera ännu mer post, med alla kravbrev och inkasso.

Ja, det är nog åt det hållet det går. I Danmark har de utdelning en gång i veckan men där har också hela staten lagt om till elektroniska fakturor för alla (dock lättare där vad gäller infrastruktur med internet m.m. I Sverige finns det fortfarande gamlingar som bor i områden utan uppkoppling).

Det är inte längre lönsamt att åka till alla hushåll, varje vardag, då postmängden minskat så mycket. Inget företag skulle fortsätta på ett sådant självmordsuppdrag. Det fanns en tid med dubbel utdelning av post samt post på lördagar - sedan dess har det gradvis blivit mindre. Om folk inte skickar brev kommer det heller inte vara nödvändigt att leverera dem i samma utsträckning. Och nej, det är inte på grund av att det blivit dyrare att skicka brev som det gått ner - det handlar om att systemet med fysiska brev är utdaterat och omodernt.
Citera
2021-01-13, 01:54
  #1012
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Har ni betalat för hämtning av avgående post? Det är en tjänst som posten alltid haft och det är ett sätt företaget tjänar pengar. Dock har anställda ofta tagit med avgående post ändå för att vara snälla. Om ni inte har betalat för hämtning av post så gör faktiskt chauffören rätt. Han utför inte en tjänst som ni inte betalat för.
Ja, fakturan hamnar hos mig, så det vet jag.
Det började en ny förare för en tid sedan, och då började också problemen.
Citera
2021-01-19, 20:03
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, fakturan hamnar hos mig, så det vet jag.
Det började en ny förare för en tid sedan, och då började också problemen.
Kanske inte så konstigt.
PN har skitlöner för dom flesta chaufförer och du kan ju gissa vilken "nivå" det är på dom som tar jobb hos PN.
Citera
2021-02-05, 20:16
  #1014
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har väntat på ett brev som skickades spårbart från USA den 8 december. Hela vägen från USA har man kunnat följa det utan problem. Sen kom det till Stockholm den 31 december. Sedan dess verkar det vara spårlöst försvunnet. Det tar inte en vecka att skicka någonting inom Sverige även om det var en röd dag förra veckan. När jag ringde Postnord så svarade den korkade bruden på kundtjänsten att hon inte "trodde" det hade kommit till Sverige än för att hon kunde inte se att det gått igenom tullen trots att det tydligt står på USPS hemsida att det har gjort det. Hon trodde att det betydde att det var på väg till Sverige. Men det skickades från JFK Airport den 29e och det tar inte över en vecka att flyga från USA till Sverige. Vad är troligast? Att det står fel på USPS hemsida eller att Postnord har slarvat bort det?
Det tar nog bara tid.

Väntar fortfarande på en beställning från UK som jag gjorde 18 december. Viktigast är att tiderna stämmer någorlunda. I mitt fall så kan jag räkna med minst 10 arbetsdagar för transporten till Sverige och lägga på ett par på grund av Brexit och Covid. I Postnords app så dök det på arbetsdag 13 upp ett okänt paket. Därefter kommer tullen ha det i minst 14 arbetsdagar. Det har nu gått 17, men i och med att det var jul och mängder med paket i omlopp på grund av kraftig ökning av e-handeln - dessutom vanlig julhandel - så är jag ännu lugn.
Citera
2021-02-05, 20:36
  #1015
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Det tar nog bara tid.

Väntar fortfarande på en beställning från UK som jag gjorde 18 december. Viktigast är att tiderna stämmer någorlunda. I mitt fall så kan jag räkna med minst 10 arbetsdagar för transporten till Sverige och lägga på ett par på grund av Brexit och Covid. I Postnords app så dök det på arbetsdag 13 upp ett okänt paket. Därefter kommer tullen ha det i minst 14 arbetsdagar. Det har nu gått 17, men i och med att det var jul och mängder med paket i omlopp på grund av kraftig ökning av e-handeln - dessutom vanlig julhandel - så är jag ännu lugn.

Den kom igår. Lustigt nog behövde jag den inte längre då säljaren la upp avsnitten av den serien jag ville ha på nätet så jag kunde ladda ner därifrån istället. Grejen är dock att jag hade beställt av samma person bara drygt en månad tidigare och då var den framme efter 3 veckor.
Citera
2021-02-10, 08:30
  #1016
Medlem
carminaburanas avatar
Vad fan, hur lång tid ska det ta innan man får sitt paket efter att man pyntat moms och tull? Betalde den 1 feb!
Citera
2021-02-15, 18:09
  #1017
Medlem
.-.-.s avatar
Så här står det på min försändelse

Stoppat
Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu.

Det här är från den 2 februari, sen dess har ingen hört ett pip mer om detta paket som innehåller en leksakstraktor.
Nån mer som varit med om samma sak och vet vad som händer efter att postnord satt stopp?`Kan paketet va på väg tillbaka till avsändare eller.
Citera
2021-02-17, 11:15
  #1018
Medlem
Mitt paket anlände till ett serviceställe igår. 2 timmar senare stod det att det var felsorterat. Servicestället som det kom till var inte mitt vanliga men är ungefär lika långt till det ombudet som till mitt vanliga så var inte som så att det låg på andra sidan stan..

Vad brukar hända när det blir såhär? Har inte fått någon statusuppdatering än men borde väl gå att hämta idag.
Citera
2021-02-17, 14:58
  #1019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepun
Mitt paket anlände till ett serviceställe igår. 2 timmar senare stod det att det var felsorterat. Servicestället som det kom till var inte mitt vanliga men är ungefär lika långt till det ombudet som till mitt vanliga så var inte som så att det låg på andra sidan stan..

Vad brukar hända när det blir såhär? Har inte fått någon statusuppdatering än men borde väl gå att hämta idag.

Tydligen inte, de kunde inte förflytta min försändelse några hundra meter på 26 timmar. Får väl ta o ringa deras kundsupport men de brukar ju alltid dodga frågorna
Citera
2021-02-19, 17:16
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Så här står det på min försändelse

Stoppat
Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu.

Det här är från den 2 februari, sen dess har ingen hört ett pip mer om detta paket som innehåller en leksakstraktor.
Nån mer som varit med om samma sak och vet vad som händer efter att postnord satt stopp?`Kan paketet va på väg tillbaka till avsändare eller.

Berätta gärna hur det går. Har samma meddelande för en grej jag beställt från UK. Enligt spårning anlände mitt paket till Sverige den 7 feb och har sedan dess "tulldeklarerats". 12 dagar nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in