2021-01-12, 10:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Är det något lag som har plockat en spelare på waivers från ett annat lag inför den här säsongen? Eller finns det en tyst överenskommelse mellan GM/ägarna att det inte ska ske.

Det har hänt. Detroit plockade upp Djoos, och Panthers plockade upp Juulsen t ex. Men det är många som har cap-problem, och dom flesta på waivers är rätt ointressanta att ta, så det är inte så stor rörelse.
Citera
2021-01-12, 11:34
Medlem
Bartman777s avatar
Vad innebär waivers egentligen?
Jag menar, det finns ju FA och RFA t.ex. - vad särskiljer waivers från FA eller RFA?
Citera
2021-01-12, 11:45
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan

Loui Eriksson ryktas starta som extra forward. Han har för övrigt sett jävligt slö ut på campen.

Loui är inte helt oväntat uppsatt på waivers nu.
Citera
2021-01-12, 11:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag menar, det finns ju FA och RFA t.ex. - vad särskiljer waivers från FA eller RFA?

Waivers = Vem som helst får ta kontraktet. Man måste sätta upp någon på waivers innan man får skicka ner dom till AHL. Gäller inte rookies, minns inte exakt var gränsen går.

Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Loui är inte helt oväntat uppsatt på waivers nu.

Såklart, dom vill ju skicka ner honom för att spara cap. Att någon skulle ta kontraktet är ungefär lika sannolikt som snöstorm mitt på dagen i Sahara.
Citera
2021-01-12, 11:55
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:

Kort: När en klubb vill skicka ner en spelare till farmarlaget måste de först sätta upp honom på waivers-listan. Alla lag får då en chans att claima spelaren genom att helt enkelt överta kontraktet. Kostar ingenting i form av draft picks e.d. eller att de måste ge upp någon av sina egna spelare.
Citera
2021-01-12, 11:55
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Waivers = Vem som helst får ta kontraktet. Man måste sätta upp någon på waivers innan man får skicka ner dom till AHL. Gäller inte rookies, minns inte exakt var gränsen går.
Citat:
Kort: När en klubb vill skicka ner en spelare till farmarlaget måste de först sätta upp honom på waivers-listan. Alla lag får då en chans att claima spelaren genom att helt enkelt överta kontraktet. Kostar ingenting i form av draft picks e.d. eller att de måste ge upp någon av sina egna spelare.
Okej, tackar för klargörandet, ni båda!
Jag trodde klubbarna kunde skicka spelare mellan AHL/NHL efter prestation, utan att det skulle möjliggöra att någon annan klubb kan plocka spelarens kontrakt i fråga.

Intressant
Citera
2021-01-12, 12:19
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Okej, tackar för klargörandet, ni båda!
Jag trodde klubbarna kunde skicka spelare mellan AHL/NHL efter prestation, utan att det skulle möjliggöra att någon annan klubb kan plocka spelarens kontrakt i fråga.

Intressant
Det är precis det som waivers skall förhindra. Därför är det en väldigt bra regel tycker jag.
Annars skulle klubbar sätta i system att lagra på sig en massa talanger som man sedan godtyckligt skickar upp o ner i systemet.
Citera
2021-01-12, 12:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är precis det som waivers skall förhindra. Därför är det en väldigt bra regel tycker jag.
Annars skulle klubbar sätta i system att lagra på sig en massa talanger som man sedan godtyckligt skickar upp o ner i systemet.

Inte bara talanger. Man skulle kunna nyttja AHL som ett kryphål för att skaffa mer cap space. Skicka ner stjärnspelare som inte är heta, och plocka upp sådana som är det.
Citera
2021-01-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Såklart, dom vill ju skicka ner honom för att spara cap. Att någon skulle ta kontraktet är ungefär lika sannolikt som snöstorm mitt på dagen i Sahara.

Men skickar de ner Loui måste de fortfarande betala hans lön på 6 mille. Det är ganska dyrt för en AHL-spelare. Borde bli taxispelare, av honom. Som jag förstått det kommer taxispelarna inte att räknas mot capen. Men hur det blir om de får hoppa in och spela vet jag inte.

För några säsonger sedan försökte Dallas skicka ner Patrik Nemeth till AHL men då claimade Colorado hans kontrakt via waivers. Nu tjänar han tre mille om året i Detroit och det hade han knappast gjort om inte systemet med waivers funnits
Citera
2021-01-12, 13:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Men skickar de ner Loui måste de fortfarande betala hans lön på 6 mille. Det är ganska dyrt för en AHL-spelare. Borde bli taxispelare, av honom. Som jag förstått det kommer taxispelarna inte att räknas mot capen. Men hur det blir om de får hoppa in och spela vet jag inte.

Taxi squad är också nedskickade vad jag har förstått.

Och ja, det är dyra pengar, men dom har kritat ett krontrakt, så vad ska dom göra?

Citat:
För några säsonger sedan försökte Dallas skicka ner Patrik Nemeth till AHL men då claimade Colorado hans kontrakt via waivers. Nu tjänar han tre mille om året i Detroit och det hade han knappast gjort om inte systemet med waivers funnits

Det är sådant som systemet är till för.
Citera
2021-01-12, 18:53
Avslutad
Sharks plockar Balcers...Får hoppas Gally är värt det.
Citera
2021-01-12, 19:30
Medlem
Någon som vågar dra en tippning hur Divisionerna slutar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in