2021-01-12, 18:32
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag tycker egentligen inte att det är svårt att poängtera att när man tar på sig rollen att inneha en samhällsnyttig funktion ska man också ta på sig ansvaret som förestår en sån verksamhet, och där måste det alltså kunna finnas regleringar. Det är exempelvis därför jag som liberal är emot privatiseringar av sjukvården och för public service. Dessa uppfyller en viktig samhällsfunktion och behöver därför ingå i ett statligt ämbete. Detsamma gäller dessa techjättar som kontrollerar vår masskommunikation idag. De innehar en såpass viktig verksamhet som i grunden är fundamental för vår demokrati och vår yttrandefrihet att de måste regleras från att på godtyckliga grunder kunna stänga ner folk och i förlängningen förhindra deras rätt att höras och synas. Den här gången var det Trump, och man kan tycka vad man vill om honom. Men om vi ger techjättarna legitimitet att censurera folk från deras plattformar kommer man normalisera censur som en lösning, och då är vi inne på gigantiskt stora problem som kan bli enormt samhällsskadliga i längden. Nästa gång kanske visselblåsare som uppvisar oegentligheter i företag som dessa techbolag har samarbeten med som tystas. Sen kanske det är folk som ifrågasätter diktaturer som tystas eftersom de känner att de inte vill göra sig ovänner med ayatollan eller vem det nu må vara. Förstår du problemet? Techjättarna axlar en så pass samhällsviktig funktion att de därför också måste förläggas med lagar och regler!

Så det jag läser från dig är att du skulle vilja ha statligt finansiering på ett internetforum. Då du är för public service och mot privat sjukvård (inget illa med det). Kanske vore ett sådant forum något att sträva efter? Även om magkänslan säger att det snabbt skulle spåra ut och censureras snabbt som attan.

Det jag är emot är att staten i efterhand ska kunna ändra vilka regler och riktlinjer jag som företagare har att förhålla mig.
Citera
2021-01-12, 18:35
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej om företagens användaravtal hotar demokratin, friheten och den västerländska civilisationen så skall staten bekämpa dem som de gör med andra hot som t.ex. islamistisk terrorism. Det finns en massa sådana regleringar, företag får t.ex. inte stänga av någon p.g.a. religion eller sexuell läggning. Dessutom är ju dessa avtal bara ursäkter som de använder selektivt. Varför får extremistiska ledare i diktaturens Iran ha t.ex. Twitterkonton? man kanske skulle ha en lag som sa att om företag har användaravtal så skall de gälla lika för alla. Som det är nu är det bara ett sätt för IT-företagen att stänga ned konkurrenter de inte kan köpa upp, men som de ignorerar om det gynnar deras politisk-ekonomiska intressen. Dessa företag är större än de flesta stater, svenska staten t.ex. kan inte ställa till lika mycket skada som Amazon även om vi skulle få en galen diktator.

Löjligt det här att låtsas att företag inte regleras. De reglas på tusentals vis. Jag tror faktiskt inte att det är ditt problem utan du vill bara stoppa politiska motståndare.

Nej jag ill inte stoppa politiska motståndare, och jag håller med dig snarare om att alla som bryter mot reglerna borde varnas och sedan stängas av. Jag är öppen för debatt med mina motståndare, men förstår att jag inte har rätt göra det varsomhelst.
Citera
2021-01-12, 18:52
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
I förlängningen så kan såklart det, i teorin, vara så att samtliga företag som gör det möjligt för dig att kommunicera på internet stänger ute dig. Detta är inte det vi ser i dagsläget och vi är inte ens i närheten. I praktiken är ett sådant scenario bara möjligt om konkurrens är kraftigt reglerat (konkurrens är för det mesta fri i västvärlden). En fri marknad tillgodoser behov, inklusive behov att yttra sig. Oavsett vilken åsikt man har. Att en aktör, som är stor men inte har monopol, stänger ute användare från sin tjänst är helt i sin ordning och alla som tyckte det var ett dåligt beslut kan starta en egen tjänst.

En kass lösning är att göra en hostile takeover av amazon och tvinga dem att hosta Parler. Jag hade varit mycket mer rädd för min yttrandefrihet om staten med populistfolk som backup börjar smygnationalisera företag för att företagen ska gå statens ärenden.

Man kan bojkotta amazon.
Det du lägger fram är självklart intressant men i praktiken så stämmer det inte. Redan idag ser vi ju exempel på detta. Vi ser ju hur big tech företag som Amazon exempelvis är väldigt rädda för påtryckningar och istället väljer att följa de politiska svängningar som sker. Ska man ta ett mer extremt exempel så åkte nazistsajten Daily Stormer på massor av nedstängningar och fick byta webbhotell lika ofta som Anglin byter blöjor. Ett tag var deras enda andningshål en dark web sida. Då de inte längre var under luppen av media lyckades de hitta tillbaka till den normala webben.

Det jag syftar på här är att vi tillåter konsensus att diktera vem som ska få ha tillgång till tjänster. När den arga mobben rör sig mot ett mindre företag som hostar Parler så kanske de inte står på sig. Samma sak kan vi ju se med stora företag som Kickstarter, PayPal och banker.
Senast redigerad av slashx 2021-01-12 kl. 19:06.
Citera
2021-01-12, 18:59
Medlem
Ord är farliga, speciellt i diktaturer är makthavarna rädda för ord. Typ pennan är mäktigare än svärdet, men där de bränner böcker, …
Citera
2021-01-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Så det jag läser från dig är att du skulle vilja ha statligt finansiering på ett internetforum. Då du är för public service och mot privat sjukvård (inget illa med det). Kanske vore ett sådant forum något att sträva efter? Även om magkänslan säger att det snabbt skulle spåra ut och censureras snabbt som attan.

Det jag är emot är att staten i efterhand ska kunna ändra vilka regler och riktlinjer jag som företagare har att förhålla mig.
Du blandar ihop två saker här. Public service är statligt för att vi ska behöva en nyhetskälla som en oberoende av såväl staten som kommersialism (vilket i praktiken innebär att det var idiotiskt att skattefinansiera SVT och SR). Internetforum kan mycket väl vara privata och kommersiellt drivna, men i grunden måste de förhålla sig till våra grundlagar och inte ha regelverk som sträcker sig längre eftersom det i ett sånt läge kan urarta i godtycklig censur. Där ligger skillnaden...

Sen helt ärligt, att sitta och prata om att techföretagen gör helt rätt när de gör sånt här eftersom de inte bryter mot några lagar är väldigt märkligt. I Kina gör de faktiskt helt rätt rent juridiskt i att de fängslar meningsmotståndare till kommunistpartiet eftersom det är helt i linje med de lagar som finns i Kina, men det är likt förbannat förjävligt. Det var helt juridiskt rätt att man transporterade miljontals människor som boskap från Afrika till Amerika eftersom det då var juridiskt okej, men det var likt förbannat förjävligt att det förekom. Samma sak nu. Det är juridiskt okej för dem att censurera högermänniskor och deplattformera högersidor, men det är förjävligt att de gör det!
Citera
2021-01-12, 19:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För att det kan leda till att de blir av med andra, väldigt mycket större kunder?

Fast då kanske man skulle tagit in dem till en början då. Nu kanske jag missuppfattat det men hade inte twitter rätt nyligen tecknat ett avtal med AWS så det låter mer som att de vill bli av med en konkurrent till twitter. De har ju brutit kontraktet i förtid också så de är väl stämda nu också
Citera
2021-01-12, 19:39
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför styrker du då inte ditt påstående som du gav här:

Det är ju bara Amazon som sagt upp AWS (eller motsvarande molntjänst) med Parler. Källa på att Amazon har hotat andra Parler-samarbetpartners?
Att detta är felaktigt har redan belagts i tråden men du kommer med felaktiga och ostyrkta påståenden om motsatsen.
Jag vill understryka att i den text av mig som du citerar så påstår jag att det är bara Amazon som sagt upp en molntjänst med Parler. Mitt påstående är inte ekvivalent med påståendet "Det är bara Amazon som har sagt upp Parler som kund".

Men ja, du har rätt i att jag borde mitt påstående. Jag borde tillochmed inte påstått att det bara är Amazon som sagt upp molntjänst med AWS. Det vet jag inte. Istället för att påstå att det är bara Amazon som sagt upp en molntjänst med Parler så borde jag frågat om det existerar några andra företag som sagt upp en molntjänst med Parler. Så nu frågar jag dig: Vilka andra molntjänstleverantör har sagt upp en molntjänst motsvarande AWS med Parler? Du hävdar ju att mitt påstående är fel så jag måste anta att du känner till åtminstone en molntjänstleverantör utöver Amazon som sagt upp...

Jag står fortsatt fast vid att "Ovanstående [om molnleverantörer som AWS stänger av dig, el-leverantören slutar leverera ström till dig eller banker och kreditkortsföretag vägrar att ta emot dig som kund] händer endast om samtliga bolag har samma ägare eller samma intressen.". Är det inte helt orimligt att det inte skulle finnas någon molntjänstleverantör, el-leverantör, bank eller kreditkorsföretag i världen som tar emot Parler som kund? Att Amerikanska big-tech företag tackar nej till Parler är nog givet. Men ditt scenario, där ett företag blir helt och hållet isolerat är mycket osannolikt och har mig veterligen aldrig hänt. Här får någon gärna komma med motexempel. Om Parler mot förmodan blir totalt ignorerat av samtliga leverantörer av tjänster, inklusive tjänster med likasinnad styrelse/ägare, så kanske det är för det bästa att Parler försvinner.
Citera
2021-01-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ah, Polen, fint exempel, där domstolsväsendet numera består av politruker från Lag och rättvisa. Jag antar att AWS darrar, har de fått några böter än?
Naturligtvis har de inte fått böter än eftersom lagen inte är stiftad ännu. Även Storbritannien är inne på att reglera vad nätjättarna får och inte får censurera.

Sen är det jättemånga obildade svennar som har mage att kritisera politisering av Polens domstolsväsen utan att ens känna till hur det ser ut i Sverige.

Lag och rättvisa tillsatte lite fler domare i sin konstitutionsdomstol, men i Sverige har vi inte ens någon konstitutionsdomstol. Ska vi kasta första stenen då?
Citera
2021-01-12, 19:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ah, Polen, fint exempel, där domstolsväsendet numera består av politruker från Lag och rättvisa. Jag antar att AWS darrar, har de fått några böter än?

Är väl lite som Sverige där vårt domstolsväsende består av politiker och aktivister som stödjer illegala och selektiv rättvisa.
Citera
2021-01-12, 19:57
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Det du lägger fram är självklart intressant men i praktiken så stämmer det inte. Redan idag ser vi ju exempel på detta. Vi ser ju hur big tech företag som Amazon exempelvis är väldigt rädda för påtryckningar och istället väljer att följa de politiska svängningar som sker. Ska man ta ett mer extremt exempel så åkte nazistsajten Daily Stormer på massor av nedstängningar och fick byta webbhotell lika ofta som Anglin byter blöjor. Ett tag var deras enda andningshål en dark web sida. Då de inte längre var under luppen av media lyckades de hitta tillbaka till den normala webben.

Det jag syftar på här är att vi tillåter konsensus att diktera vem som ska få ha tillgång till tjänster. När den arga mobben rör sig mot ett mindre företag som hostar Parler så kanske de inte står på sig. Samma sak kan vi ju se med stora företag som Kickstarter, PayPal och banker.
Att Daily Stormer fortfarande finns på internet, tor eller vanlig www, tycker jag tvärtom styrker mitt påstående om att en fri marknad tillgodoser behovet av en plattform där vad som helst kan skrivas.

Du skriver att konsensus dikterar vem som ska få ha tillgång till tjänster. Det är ingen som dikterar att Parler inte ska få ha att göra med någon, såvida inte USA med lagstiftning stänger ned Parler. Om Parler i fortsättningen inte kan ingå i avtal med leverantörer av tjänster så är det inte så att någon har dikterat att Parler inte ska få lov att ingå i avtal. Det är bara så att Parler inte får några avtal. Det är en skillnad. En liknelse är att om man trillar ned i ett hål och aldrig kommer upp ur hålet så är det ingen som dikterat att du ska vara i hålet. Man kan se det som att jag märker ord här, i synnerhet ditt ordval "diktera".

En arg mobb som inte vill veta av ett företag gör inte företaget orätt. Inget företag har rätt till att ingå i avtal. Om man menar att Amazon gjorde fel som droppade avtalet med Parler så måste man väl följdaktligen argumentera att företag, under någon eller några omständligheter, har rätt till att ingå i avtal med andra företag?
Citera
2021-01-12, 20:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är detta det slutar med för dem som säger att privata företag får göra som de vill och att de som nekas bli kunder få lösa det själva. I slutänden måste de inte bara bygga en bra tjänst, de måste också:

- bygga ett eget internet samt ISP'er för oss kunder
- bygga eget elverk
- bygga mobiltelefoner och OS
- bygga datorer och OS
- skapa en egen bank och egna betallösningar

Sedan måste de få oss användare att slänga våra mobiler och datorer och köpa deras istället, få oss att byta till deras ISP'er och använda deras bank och betallösningar.

Detta är förstås en omöjlighet.

Givetvis ett problem. Men så länge "man äger något", kan man vanligtvis "slänga ut något man inte vill ha kvar på så att säga "ens tomt". Jämför med "trespassing" i USA, eller vanliga avtal mellan företag/företag etc.

Privata företag kan säga upp avtal (inom civilrätten) utan att de ska räknas som någon slags "censurbyrå" för nomenklaturan. Man behöver läsa avtalstexten i respektive avtal i så fall.

Men finns det affärsmässiga avtal mellan Parler och AWS, så bör avtalet gälla så som avtalet är skrivet. Möjligen finns det någonstans i avtalstexten att AWS/Amazon/Bezos kan göra som Bezos "vill", och då snackar vi inte censur längre, utan vi snackar om att Parler har tecknat ett dåligt avtal från början.

Finns många aspekter alltså att ta i beaktande innan man godtyckligt ropar "CENSUR!"..
Mitt tips till Parler är fortfarande att skaffa "ny molntjänst", alternativt "fet fiber" och egna servrar.
Ungefär så.

Tekniskt sett, kan man precis som FB begränsa tjänsten till textinlägg. Då krävs inte stor "datorkraft" för att klara en "app" som bara rör sig om text. Jag körde en BBS för 30 år sedan, och
då räckte det med en 486SX med 16MB RAM för att köra en HEL BBS! ;-)

Så allt är väl relativt kanske?
Citera
2021-01-12, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är detta det slutar med för dem som säger att privata företag får göra som de vill och att de som nekas bli kunder få lösa det själva. I slutänden måste de inte bara bygga en bra tjänst, de måste också:

- bygga ett eget internet samt ISP'er för oss kunder
- bygga eget elverk
- bygga mobiltelefoner och OS
- bygga datorer och OS
- skapa en egen bank och egna betallösningar

Sedan måste de få oss användare att slänga våra mobiler och datorer och köpa deras istället, få oss att byta till deras ISP'er och använda deras bank och betallösningar.

Detta är förstås en omöjlighet.

Intressanta synpunkter!
Parler behöver kanske inte gå så långt att skaffa "egna elverk", men kan söka sig annan stans än AWS.

(Så funkade det med kommunismens fall i Östeuropa, by the way. Folk hittade på/uppfann egna informationskanaler).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in