2021-01-12, 16:42
Medlem
Jag har varit kund i ICA banken hur många år som helst och har aldrig varit några problem att göra SEPA-överföringar till Bitstamp och andra exchanges men nu senast jag skulle föra över lite pengar för att köpa dippen så blev överföringen nekad med hänvisning till de allmänna villkoren som säger att du inte får använda kontot för handel med kryptovalutor, och inte heller göra transaktioner som i slutänden är menat för handel med kryptovalutor :S
Låter helt sjukt, tänker att det numera är en ganska mainstream investeringskanal? Har det varit så mycket bedrägerier att detta var enda utvägen? Låter ju osannolikt...

Vet ni om det är andra svenska banker som har samma policy?
Citera
2021-01-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padex
Jag har varit kund i ICA banken hur många år som helst och har aldrig varit några problem att göra SEPA-överföringar till Bitstamp och andra exchanges men nu senast jag skulle föra över lite pengar för att köpa dippen så blev överföringen nekad med hänvisning till de allmänna villkoren som säger att du inte får använda kontot för handel med kryptovalutor, och inte heller göra transaktioner som i slutänden är menat för handel med kryptovalutor :S
Låter helt sjukt, tänker att det numera är en ganska mainstream investeringskanal? Har det varit så mycket bedrägerier att detta var enda utvägen? Låter ju osannolikt...

Vet ni om det är andra svenska banker som har samma policy?

Andra här har berättat om att det är samma problem med Swedbank.
Jag har tidigare använt SEB, det har gått bra, men det var längesen nu, så jag har inte aktuell status.
Jag har också läst här på forumet att Nordea eventuellt kan vara bättre. Eftersom det numera är finskt omfattades de av en EU-bankunion där banker tydligen inte får lägga sig i på det sättet. Men det är inget jag vet säkert. (När Nordea var svenskt blev de inom krypto ökända för att deras chef sa att deras anställda inte fick lov att befatta sig med krypto, inte ens på fritiden).
Citera
2021-01-12, 17:11
Medlem
Det är ju märkligt att banken ska bestämma vad man får och inte får göra med sina egna pengar! Det finns väl ingen lag mot att handla krypto? Det borde inte vara tillåtet att banken på eget bevåg ska bestämma vad ens pengar ska få användas till. Jag hade nog bytt bank.
Citera
2021-01-12, 17:31
Medlem
krakbraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
Det är ju märkligt att banken ska bestämma vad man får och inte får göra med sina egna pengar!

Det är just det som är problemet, som bara växer och växer, och det som gör att folk mer och mer börjar ifrågasätta om det verkligen är en bra utveckling vi går emot, att ens rättigheter krymper och krymper.

Snart måste man fråga om lov om man får gå ut på kvällarna, skrämmande utveckling
Citera
2021-01-12, 17:44
Medlem
happilappis avatar
Nordea har alltid funkat för mig.
Citera
2021-01-12, 17:46
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Borde väll bara vara att ta ut till ex sin Paypalportfölj?

Är det något som kommer bli värre i framtiden?
Citera
2021-01-12, 18:21
Medlem
Min bank nekade mig att köpa en helt oskyldig reparationsdel från USA till min stereo. Efter en massa tjafs med banken gav dom ändå inte med sig. Man kände sig helt omyndigförklarad. Idag har jag därför konton hos 4 olika banker. Bråkar någon så lär det fungera hos en av de andra. Bankerna har för mycket kontroll och för mycket att säga till om när det gäller när, hur och var man får använda sina egna pengar eller inte.
Citera
2021-01-12, 18:22
Medlem
Det är bara inse att svenska fitt-banker inte vill att du investerar i krypto. Nordea kommer neka också, det har jag erfarenhet av via en vän. Skandiabanken har funkat tidigare, men även dom nekar.

Lösningen? Skaffa Revolut. Det enklaste sättet att komma runt problemet på.

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Nordea har alltid funkat för mig.

En bank som förbjuder sina anställda att handla krypto även på deras fritid? NO THANK YOU.

Att förbjuda krypto är som att förbjuda Internet på 90-talet. Ät kuk säger jag bara. Bankerna gräver sin egen grav.
Senast redigerad av david-taxi 2021-01-12 kl. 18:27.
Citera
2021-01-12, 18:53
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är bara inse att svenska fitt-banker inte vill att du investerar i krypto. Nordea kommer neka också, det har jag erfarenhet av via en vän. Skandiabanken har funkat tidigare, men även dom nekar.

Lösningen? Skaffa Revolut. Det enklaste sättet att komma runt problemet på.

En bank som förbjuder sina anställda att handla krypto även på deras fritid? NO THANK YOU.

Att förbjuda krypto är som att förbjuda Internet på 90-talet. Ät kuk säger jag bara. Bankerna gräver sin egen grav.

Konstigt, för senaste överföringen som skedde för ett par veckor sedan gick utmärkt för mig.
Citera
2021-01-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Konstigt, för senaste överföringen som skedde för ett par veckor sedan gick utmärkt för mig.

Då har du haft tur. Om man aldrig skickat från Nordea måste man ringa kundtjänst och be dom aktivera utlandsbetalningar. Då kommer dom ställa 1000 frågor och sedan neka.
Citera
2021-01-12, 19:15
Medlem
krakbraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Min bank nekade mig att köpa en helt oskyldig reparationsdel från USA till min stereo. Efter en massa tjafs med banken gav dom ändå inte med sig. Man kände sig helt omyndigförklarad. Idag har jag därför konton hos 4 olika banker. Bråkar någon så lär det fungera hos en av de andra. Bankerna har för mycket kontroll och för mycket att säga till om när det gäller när, hur och var man får använda sina egna pengar eller inte.

Ja, den dagen vi inte längre själva kan bestämma vad vi vill spendera våra pengar på, den dagen har vi ingen frihet överhuvudtaget.

Spoiler:

Det har redan hänt, och kommer bara bli värre och värre, om vi inte vaknar upp och förstår allvaret i detta.
Citera
2021-01-12, 19:18
Medlem
Att banker nekar har förmodligen med att man har rätt hård lagstiftning som gäller penningtvätt och banker som nekar tar det säkra före det osäkra och stryper allt så man inte riskerar att få massa böter.

Det är min gissning iaf sen får man tycka vad man vill om den saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in