2021-01-12, 19:19
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Då har du haft tur. Om man aldrig skickat från Nordea måste man ringa kundtjänst och be dom aktivera utlandsbetalningar. Då kommer dom ställa 1000 frågor och sedan neka.

Kanske beror på att jag har skickat till coin exchanges under ett par års tid då.
Citera
2021-01-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Kanske beror på att jag har skickat till coin exchanges under ett par års tid då.

Nja. Jag har skickat från Skandiabanken flera gånger, men plötsligt nekar dom. Menar att alla svenska banker suger hårt.
Citera
2021-01-12, 19:24
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Nja. Jag har skickat från Skandiabanken flera gånger, men plötsligt nekar dom. Menar att alla svenska banker suger hårt.

Alltså, jag har svårt att se att jag skulle ha "tur". Måste finnas väldigt många fler än mig som fortfarande kan använda nordea isådanafall. Förstår inte hur dom kan neka vissa och acceptera andra. Eftersom att själva coin exchange banken lär ju bli svartlistad och då borde alla dessa betalningar blockeras.
Citera
2021-01-12, 21:16
Medlem
Jag har SEB och det fungerar fint.

Ni som använder Revolut:

Ni för alltså över pengar till Revolut, sen därifrån till en exchange? Eller köper ni Krypto via Revolut direkt?
Citera
2021-01-13, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
Det är ju märkligt att banken ska bestämma vad man får och inte får göra med sina egna pengar! Det finns väl ingen lag mot att handla krypto? Det borde inte vara tillåtet att banken på eget bevåg ska bestämma vad ens pengar ska få användas till. Jag hade nog bytt bank.

Det finns ingen lag emot, men det finns ingen lag som tillåter heller, så det har ingenting med lagen att göra, bara vad du kan och vad du inte kan, helt beroende på banken. Därför någon utländska bank som Revolut kan hjälpa
Citera
2021-01-13, 08:30
Medlem
Citat:
...
Lösningen? Skaffa Revolut. Det enklaste sättet att komma runt problemet på.
...

Jag skaffade Revolut igår och försökte göra en SEPA-överföring till Kraken, men den gick inte ens att lägga in. Fick "Something went wrong" och när jag kontaktade kundtjänst fick jag veta att de inte tillåter överföringar till valutaväxlingsföretag. En snabb googling verkar att det är flera som har samma problem, men att det inte verkar vara en blanket ban utan lite random vilka exchanges som är svartlistade (eller så har de bara en dåligt uppdaterad lista?). Hur som helst så är det ju rätt sjukt mtp att Revolut själva agerar crypto-exchange, men till hutlösa avgifter...

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Jag har SEB och det fungerar fint.

Ni som använder Revolut:

Ni för alltså över pengar till Revolut, sen därifrån till en exchange? Eller köper ni Krypto via Revolut direkt?

Får jag fråga vilken exchange du brukar föra över till? Jag föredrar Kraken över t.ex. bitstamp men de verkar vara absolut mest bannade av någon anledning

Jag gjorde en instant transfer till Revolut med kort och sen försökte jag göra en SEPA-överföring till Kraken eftersom Revolut tar ut 2.5% i avgift på crypto-köp mot Krakens 0.26%...
Citera
2021-01-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padex
Jag skaffade Revolut igår och försökte göra en SEPA-överföring till Kraken, men den gick inte ens att lägga in. Fick "Something went wrong" och när jag kontaktade kundtjänst fick jag veta att de inte tillåter överföringar till valutaväxlingsföretag. En snabb googling verkar att det är flera som har samma problem, men att det inte verkar vara en blanket ban utan lite random vilka exchanges som är svartlistade (eller så har de bara en dåligt uppdaterad lista?). Hur som helst så är det ju rätt sjukt mtp att Revolut själva agerar crypto-exchange, men till hutlösa avgifter...

Får jag fråga vilken exchange du brukar föra över till? Jag föredrar Kraken över t.ex. bitstamp men de verkar vara absolut mest bannade av någon anledning

Jag gjorde en instant transfer till Revolut med kort och sen försökte jag göra en SEPA-överföring till Kraken eftersom Revolut tar ut 2.5% i avgift på crypto-köp mot Krakens 0.26%...

Coinbase från Revolut fungerar fint.

Låga avgifter på Coinbase Pro.
Citera
2021-01-13, 11:18
Medlem
krakbraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Att banker nekar har förmodligen med att man har rätt hård lagstiftning som gäller penningtvätt och banker som nekar tar det säkra före det osäkra och stryper allt så man inte riskerar att få massa böter.

Enkelt sätt att kontrollera allt som staten och banken inte gillar, ser du inte problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Det är min gissning iaf sen får man tycka vad man vill om den saken.

Sättet du nonchalant avfärdar din egen frihet är mycket naivt.
Citera
2021-01-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padex

Jag gjorde en SEPA överföring från Revolut till Crypto.com. nyss.
Citera
2021-01-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakbrak
Sättet du nonchalant avfärdar din egen frihet är mycket naivt.

Huh?
Citera
2021-01-13, 14:07
Medlem
Som jag förstår det så finns det ingen svensk bank som godkänner insättningar från kryptovalutasajter. Stämmer det? Jag använder Revolut nu men det skulle vara lättare att ha ett svenskt konto också, åtminstone för att betala räkningar.
Citera
2021-01-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonfires_Down
Som jag förstår det så finns det ingen svensk bank som godkänner insättningar från kryptovalutasajter. Stämmer det? Jag använder Revolut nu men det skulle vara lättare att ha ett svenskt konto också, åtminstone för att betala räkningar.

Handelsbanken har ingen policy mot att handla med kryptovaluta.

Jag kollade med deras support, och de har inga sådana regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in