2021-01-12, 14:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Pratade med en ansvarig om detta. Kan ju inte tala för alla regioner men hen sa i alla fall att man inte litar på att Sverige får fram detta i den utsträckning som man säger. Dvs man inte den strukturen och med tanke på hur många som behövs så är man orolig att stå utan. Man litar inte på att myndigheterna

Sedan vill ju FHM som varit två alla puckar nu vara övertydliga för rädda sig.

Men det kan ju vara andra saker men det var vad jag fick höra.

Tycker det låter som en riktigt dålig ursäkt.
Att man inte litar på myndigheterna...

När det gäller logistiken kring leveranser av vaccinen har det väldigt lite med myndigheter att göra.
Oavsett hur värdelös man är som myndighet, så kan man ju inte misslyckas med att få en lastbil från punkt a till punkt b.
FHM har bevisat att de är totala pajasar, men i denna fråga tycker jag att det är tydligt att det är regionerna som ”slirar”.

Nu är det upp till bevis för alla inblandade.
Citera
2021-01-12, 14:45
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
5,5 miljarder? Du får lägga på ett par nollor så kommer du närmare sanningen. Skattepengarna bokstavligen forsar just nu in i företag som annars skulle konkat. Om det är ekonomiskt försvarbart? Det får nån ekonom svara på.
Ja stod 5,5 miljarder de kan väl lägga ett på hemlösa istället
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det jag hittar är allvarligt sjuka men jag fattar inte vad det betyder när antalet börjar på 0

Sedan finns det en kolumn längre ned som heter allvarligt sjuka och andningsstöd. Där kan man välja månad -sedan början -sista 14 dagarna osv.
Jag ställde på sedan krisens början då ser man dagligen från 2 mars till den 11 januari, allvarligt sjuka 1065 och andningsskydd 265.
Men vad som är vad fattar jag inte.
Jag kan endast översätta till svenska, kanske lättare om man översatte till engelska

Vad jag läst så hamnar man på sjukhus i genomsnitt 13 dar efter insjuknandet, sen dör man i genomsnitt ungefär 2 veckor efter man hamnat på sjukhus har jag för mig. En betydande del blev vaccinerad runt den 5:e jan och därefter, så man kanske måstet vänta några veckor till innan det syns i statistiken. Tror israelerna är ganska snabba på att uppdatera data, redan efter några dar finns ett dödsfall registrerat. Lite irriterande att det tar upp till 3vecor innan ett dödsfall är registrerat här.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
49.000 förra veckan
37.000 denna veckan

Börjar det gå neråt nu?

Vad är det för siffror?
Citera
2021-01-12, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kors i taket. MSB erkänner för första gången att förtroendet sjunker för alla myndigheter. Det trodde jag aldrig de skulle våga säga. Sent ska syndarna vakna.
Är det detta du menar?
Förtroendetapp för MSB – väntas sjunka ännu mer
Förtroendet för sjukvården är fortsatt högt bland befolkningen, visar en mätning från Kantar Sifo som har beställts av MSB.

Däremot sjunker förtroendet för Folkhälsomyndigheten, regionerna och regeringen. Även MSB tappar förtroende, något som skedde redan innan tidigare generaldirektören Dan Eliassons resa till Kanarieöarna blev känd. Det säger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på MSB.

– Det kommer nog påverka förtroendet ytterligare.

Eliasson meddelade sin avgång förra veckan efter hård kritik.

Mätningen omfattar perioden 1–31 december.
omni.se

Då är det ju inte direkt förtroendet för alla myndigheter som minskar.

Har du annan info?
Länk tack!
Citera
2021-01-12, 14:46
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tegnell säger att databasen över vaccinering fungerar och det enda problemet är att föra in data??
Förstod jag PK korrekt?
Fattar ej hur det kan va 80 000 Sverige fick ju bara 10 000 doser
Citera
2021-01-12, 14:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker det är skumt med Israel, de kom ju igång väldigt tidigt med vaccinering och har nu vaccinerat 22% av hela befolkningen, trots det går smittkurvan rakt upp.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=eur&areas=isr&areasRegional=usny& areasRegional=usnj&cumulative=0&logScale=0&per100K =1&startDate=2020-09-01&values=cases
De har som har varit drivande i smittan är de ortodoxa judarna. Frågan är ju om de är villiga att vaccinera sig?
Citera
2021-01-12, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det för siffror?

Www.platz.se
Citera
2021-01-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Fattar ej hur det kan va 80 000 Sverige fick ju bara 10 000 doser

Vi får inte veta allting av helt korrekta anledningar. Vi ska inte veta allt gällande detta. Positivt att det vaccineras fler än information som delats.
Citera
2021-01-12, 14:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker det låter som en riktigt dålig ursäkt.
Att man inte litar på myndigheterna...

När det gäller logistiken kring leveranser av vaccinen har det väldigt lite med myndigheter att göra.
Oavsett hur värdelös man är som myndighet, så kan man ju inte misslyckas med att få en lastbil från punkt a till punkt b.
FHM har bevisat att de är totala pajasar, men i denna fråga tycker jag att det är tydligt att det är regionerna som ”slirar”.

Nu är det upp till bevis för alla inblandade.

Det är ju regionerna som fått skit av regering och myndigheterna och blivit slagpåsen flera gånger under denna pandemi så det är nog naturligt att känna så att man inte fått det stöd som behövs.
Regeringen är ändå ansvarig för att samordna transporter även om det sedan sprids ut på lokal nivå.

Håller med om FHM men samtidigt så är det lätt och stå säga att alla ska vaccineras men ändå inte behöva ansvara för personal mm. Lägg även till att flera regioner går emot FHM rekommendationer så det är nog lite kurr bakom detta.
Citera
2021-01-12, 14:50
Medlem
Från låst artikel: https://norran.se/nyheter/artikel/bekraftade-fall-visar-knappt-nagra-symptom/

Citat:
– Vi har två nya bekräftade fall nu på tisdagsmorgonen och vi har två i personalen som har bekräftad covid, så det har utvecklats ytterligare tyvärr, säger Robert Cortinovis, socialchef i Arjeplogs kommun.

Fallen har bekräftats på samma avdelning som tidigare. På äldreboendet fortsätter personalen att bedriva kohortvård, kontakter mellan personal och boende begränsas och testning av både personal och boende ökar.

Citat:
Enligt Robert Cortinovis är det svårt att tyda eventuella lindriga symptom.

– Vi märker att det är fler och fler bekräftade fall som knappt visar några symptom. Både bland personal och äldre ser vi att det är väldigt svårt att se symptom, nu fångar vi upp dem via tester, säger han.

Boende och personal på avdelningen screenas och den screeningen kommer att utökas till en ännu större personalgrupp.

– Framför allt är det personal vi vill testa nu när vi ser att man inte känner några symptom. Det är obehagligt och därför vill vi testa ännu bredare, säger Cortinovis.

Än en gång, symtomfri smittspridning verkar vara en viktig drivkraft bakom smittspridningen i äldrevården...
Citera
2021-01-12, 14:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Kan ha missat något. Men har ej sett att något vaccin hävdar äkta immunitet.
Utan bara skydd mot allvarlig sjukdom.

De hävdar ej att skydda mot att bli smittad och bärare.

I och med att jag ej sett, att någon släppt rådata. Så kan man ej ens utvärdera vaccinernas effektivitet.
Yngre blir ju sälla riktigt sjuka. Så endast data för indevider över 60 är ju det verkligt intressanta.
Och det verkligt intressanta är hur de hanterar exponering 60+ dagar efter sista dos.

Notera att de har svårt att få medicinsk personal att ta något vaccin. De har ju hänvisat
till att ingen vaccin är färdigtestat innan 2023.
Vaccin ger immunitet, men inte åt alla. Ger de inte minst 50 % immunitet (tror jag det är) blir de inte godkända.

Med 90 % immunitet blir några få sjuka, men då oftast lindrigare än de som inte är vaccinerade.

Vill man läsa rådata så går dessa att leta upp.

Var kan man läsa att sjukvårdspersonal inte vill ta vaccinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in