Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Den som är rädd kan stanna hemma. Svårare än så är det inte. Vad jag vänder mig emot är att sådana som du kräver att alla andra också ska stanna hemma även fast de inte vill och inte är rädda. Den nivån av egoism och entitlement sådana som du uppvisar har jag aldrig sett maken till tidigare. Det har varit hemskt att skåda under det här året och det har förändrat min syn på mänskligheten för alltid. Hur fruktansvärt obehagliga människor kan bli när de känner sig hotade och rädda. Som en sekt.
Vi kan inte låtsas som att viruset inte existerar säger du. Nej det behöver vi inte göra. Men ge mig EN bra anledning till varför vi ska ha några som helst restriktioner, förbud och inskränkningar i människors frihet.
Nu finns ju inga regler kring att alla ska stanna hemma, så vad gnäller du om egentligen?
Fördelen med om ALLA stannade hemma med sina ev familjer i 3-4 veckor utan kontakt med någon annan skulle ju vara att vi skulle kunna svälta ut viruset. Dvs, få ned smittspridningen rejält i samhället. Jag tror inte heller det är jätteeffektivt att hålla på och smådutta med mindre åtgärder hit och dit. Hade vi kört en rejäl lockdown hade man kunna trycka tillbaks smittan ordentligt på kort tid, inte bara hålla den på en jämn alldeles för hög nivå. Det hade varit en enorm fördel speciellt nu när vi har jättehög samhällssmitta (som troligen nu ändå sjunkit tack vara jullovet), men frågan är om det kommer vara tillräckligt? En rejäl lockdown hade gjort susen i det här läget.
Vaccinet kommer ju under våren och framåt sommaren kan vi förhoppningsvis lägga det här bakom oss. Det handlar om att minimera skadorna fram till dess. Det är redan på tok för många som har fått sätta livet till. Dessutom har vi byggt upp en vårdskuld som är astronomisk. Detta pga den höga smittspridningen i samhället. Sveriges hantering kan tyvärr bara sammanfattas med ett enda ord: Fiasko.