2021-01-12, 13:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej. ~3000 typ.

https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

Vad menar du?
Citera
2021-01-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
LANCET
Our case report presents details of the first individual in North America to have symptomatic reinfection with SARS-CoV-2. Similar to observations with the reinfection case in Ecuador,12 our patient showed increased symptom severity in their second infection, whereas the cases from Belgium and the Netherlands11 and Hong Kong10 did not show a difference in severity of symptoms. The mechanisms that could account for a more severe secondary infection can only be speculated. First, a very high dose of virus might have led to the second instance of infection and induced more severe disease.23 Second, it is possible that reinfection was caused by a version of the virus that was more virulent, or more virulent in this patient's context.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext

Vaccinerna kommer ej att fungera. Flockimmunitet är ej uppnåbar.

Jag vet inte om det kommer påverka något om 1 på 1000 eller 1 på 10.000 kan smittas igen.

Om vaccinet fungerar på 90% av de som får vaccinet och tillräckligt många vaccinerar sig så kommer viruset att dö ut då det inte kan spridas.

Viruset kan inte cirkulera runt i samhället om bara 1 av 100 är mottaglig för viruset jämfört med nu då kanske 60-70 av 100 är mottagliga för viruset.
Citera
2021-01-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den ena testgruppen där man fuckade upp dosstorleken och gav endast halv dos första gången fick 90% som resultat. Men den gruppen var väldigt liten och det blev så få smittade där så man kan inte säga att resultatet med säkerhet berodde på doseringen.

Den gruppen var även väldigt ung. Alla var yngre än 55, så den var knappast representativ.

Det senaste jag läste var att Englands myndigheter uppskattar AZ:s vaccin till att ge ungefär 70% skydd. Det låter som ett bra och billigt vaccin att använda i U-länder men själv skulle jag definitivt vägra att få detta vaccin och istället ta Pfizer eller Modernas.
Citera
2021-01-12, 13:31
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vi har gjort samma och fått negativt svar, desamma gäller alla bekanta som gjort hemtest, negativt svar.
Jag är skeptisk till dessa hemmatester, folk kanske inte klarar att sabba ordentligt.
Det finns ju dessutom knappt någon influensa längre så vad är det alla är sjuka i?
Vad hade du för symptom?

Det är för all del möjligt, större osäkerhet när det inte är ett proffs som petar en i näsan osv.

Det var ganska allmänna och diffusa symtom. Ingen hosta, men jag hade ont i halsen och var riktigt risig i magen i flera dagar. Så i mitt fall kan jag tro på det negativa resultatet åtminstone.
Citera
2021-01-12, 13:33
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad menar du?

Överdödligheten verkar vara runt 3000 +.
Citera
2021-01-12, 13:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det gäller att regionernas "vaccinexpertis" håller tungorna rätt i munnarna och inte blandar ihop de lagrade vaccinen i sina frysutrymmen!

Jag tror att man när man kommer fram i kön så småningom själv får hålla koll både på tidpunkter och på vaccinpreparat.
Nationella vaccinationsregistret kommer säkert att ha koll på vad du fått för första dos, men det är alltid bra att ta lite eget extra ansvar också.

Alla yrkesgrupper gör fel ibland, men det blir lite olika konsekvenser om en målare tar fel färg eller en pilot misslyckas med landningen.
Citera
2021-01-12, 13:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Vad menar du med det? Hur har Sverige koll på det?

Hur?

Dels genom testning innebär att de kommer in i den "officiella" statistiken på laboratoriebekräftade dödsfall. Även om vår testning var usel i våras, ur ett smittbekämpningsperspektiv så testades de som blev allvarligt sjuka, och sedemera avled. I kombination med detta för ju även Socialstyrelsen statistik baserat på faktiska dödsorsaker (oavsett bekräftat test). Dessa två skiljer sig inte nämnvärt.

Jag påstår att Sverige har bra koll på hur många som avlider av/med covid. Kanske t.o.m. världens bästa koll, som Tegnell en gång uttryckt det.

En anledning till att det hela tiden varit missvisande att stirra blint på "Corona-VM" som i många fall inte alls är jämförbara mellan länder. (Sverige har drabbats hårt, det säger jag inte emot)
Citera
2021-01-12, 13:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Jag måste säga att, trots all galla som spytts över Sveriges inadekvata testning, så hade jag en riktigt behaglig upplevelse med hemtestningen i Stockholm. Det kom en taxichaffis, väl drillad i säkerhetsåtgärder, med ett testkit igår förmiddag, sedan återkom han en halvtimme senare för att hämta provet. Resultatet inkom medan jag sov, så i morse kunde jag konstatera att jag var negativ.
Jag tycker du verkar positiv!

Det är bra att få en lite nyanserad bild av verkligheten.
Citera
2021-01-12, 13:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Överdödligheten verkar vara runt 3000 +.

Varför inte använda SCB:s siffror istället för någon extern part som inte har senaste uppgifter.
SCB har 97000 dödsfall vilket inte är komplett.
Citera
2021-01-12, 13:37
Medlem
Hur många nya inrapp döda vågar FHM släppa idag? Man dröjer ju det längsta för att "platta ut kurvan".

Gissar på att vi idag landar på runt 210-270. Alternativt över 300 för lägre siffror kommande dagar. Men tror man håller tillbaka ordentligt för att visa "framgång med kurvan" - så runt 220 lär det bli idag
Senast redigerad av AirOfficer 2021-01-12 kl. 13:40.
Citera
2021-01-12, 13:38
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menar, att den gruppen inte lär vara snälla och skötsamma I skolan heller, när den är öppen... Alltså är det bättre för övriga elever, att de får vara hemma och läsa i lugn och ro, och slipper vara rädda för den gruppen...
Så att... så länge den gruppen av inte snälla och skötsamma barn finns är det bättre för alla att skolan är stängd, oavsett corona eller ej? Helt obegripligt att du kan försöka böja den uppgift du tidigare citerade till ett argument för skolstängning på grund av corona.
Citera
2021-01-12, 13:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, idag är det LÅNG kö utanför provtagningstältet, och kommunen har dessutom ordnat med svartis på vägen, så att det ska kunna bli några fler frakturer till lasarettet, i samma veva...

Jag menar, att den gruppen inte lär vara snälla och skötsamma I skolan heller, när den är öppen... Alltså är det bättre för övriga elever, att de får vara hemma och läsa i lugn och ro, och slipper vara rädda för den gruppen...
Nu är det lite off topic igen, men jag tror att det viktigaste är att de som är struliga får den bästa hjälpen. Om de blir undanskuffade redan i skolan så kommer flera av dessa strulputtar att misslyckas i livet än om de får bra hjälp.
Edit
Jag menar inte att strulisarna ska få störa övriga, men de måste få hjälp.

Svartisen är nog ett väderfenomen som skapat snarare än kommunen.
Ring och berätta var det är halt så kan kommunen säkert ordna så att det blir bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in