2021-01-12, 12:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Sluta nu med era försök till att lura folk att det pågår en konspiration kring dödstalen.

Det är regionerna själva som rapporterar.
Tror du på riktigt att de har tid att sitta i möten med varandra för att välja vilka som skall rapportera vilka dödsfall?

Släpp den diskussionen och fortsätt snöa in på skolans roll i smittspridningen!

Jag tror absolut att man väger vad som ska kommuniceras ut och inte. Vi har ju varje dag fått höra att de höga siffrorna beror på "eftersläpningar", men även förmåga att kunna beräkna medelvärden verkar det vara lite si och så med...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/farre-dor-enligt-fhm-visar-inga-klara-siffror/
Citera
2021-01-12, 12:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

Som jag har läst någonstans ska det gå minst tre veckor innan den andra dosen. Och som jag har fattat det är inte vaccineringen misslyckad om den andra dosen dröjer några dagar längre än tre/fyra veckor. Att det immunförsvar som kroppen byggt upp av den första dosen skulle försvinna om man inte får den andra dosen exakt på dag 21, det tror jag helt enkelt inte på.

Och om leveranserna till Sverige av någon anledning helt skulle utebli så är väl några tusen missade 2:a injektioner en piss i Missisippi i sammanhanget. Då blir det ju en katastrof av en helt annan dignitet. Det kanske t.o.m. är bättre om fler har fått ett visst skydd av en första dos i ett sådant läge.
Observera att AZ:s vaccin inte har samma tidsgränser som Pfizer BioNteck och Moderna.

Jag tror att man kan ta AZ:s vaccin någon gång mellan 4:e och 12:e veckan.
Citera
2021-01-12, 12:28
Medlem
Beaver14s avatar
Totala överdödlighetssiffror för 2020 börjar trilla in.

I UK avled preliminärt 697000 människor 2020. Det är 91000 fler än genomsnittet för 2015-2019.
UK har hittills rapporterat 82000 officiella dödsfall i covid-19.

Eftersom covid-19 får antas vara den enskilt största (enda) orsaken till länders överdödlighet 2020 så ger det också en indikation på hur bra kvalitet det har varit i covid-rapporteringen.

Sverige lutar åt att hamna på ca 8000 fler döda än genomsnittet 2015-2019. Hur det än blir så har Sverige rapporterat fler döda i covid än vad den totala överdödligheten visar.
Citera
2021-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man har tydligen COVID-taxi i Stockholm. Det visste jag inte:

Helena
@Hellpella
Nu har jag åkt CovidTaxi. Visste inte ens att sånt fanns! Mycket bra!
Skjutsar till och från sjukhus, VC; extra hygien & säkerhet. Chaufför & jag munskydd. Satt som ensam resenär i luftig skåpbil. Fick gå på och av efter chauffören öppnat baktill. Chaufför spritar mitt säte före och efter. Ingen betalning på plats. De skickar faktura. Suveränt!
https://twitter.com/Hellpella/status/1348932202264981506?s=20

Naturligtvis kommer denna tjänst från det privata inte det offentliga
Citera
2021-01-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Observera att AZ:s vaccin inte har samma tidsgränser som Pfizer BioNteck och Moderna.

Jag tror att man kan ta AZ:s vaccin någon gång mellan 4:e och 12:e veckan.

Det gäller att regionernas "vaccinexpertis" håller tungorna rätt i munnarna och inte blandar ihop de lagrade vaccinen i sina frysutrymmen!

Jag tror att man när man kommer fram i kön så småningom själv får hålla koll både på tidpunkter och på vaccinpreparat.
Citera
2021-01-12, 12:40
Medlem
ohemuls avatar
Jag måste säga att, trots all galla som spytts över Sveriges inadekvata testning, så hade jag en riktigt behaglig upplevelse med hemtestningen i Stockholm. Det kom en taxichaffis, väl drillad i säkerhetsåtgärder, med ett testkit igår förmiddag, sedan återkom han en halvtimme senare för att hämta provet. Resultatet inkom medan jag sov, så i morse kunde jag konstatera att jag var negativ.
Citera
2021-01-12, 12:53
Avstängd
Merwinnas avatar
Jaha, idag är det LÅNG kö utanför provtagningstältet, och kommunen har dessutom ordnat med svartis på vägen, så att det ska kunna bli några fler frakturer till lasarettet, i samma veva...

Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Rör det sig om barn som inte bråkar, tar droger eller begår brott när skolan är öppen är det väl ett problem att skolan har stängt?

Jag menar, att den gruppen inte lär vara snälla och skötsamma I skolan heller, när den är öppen... Alltså är det bättre för övriga elever, att de får vara hemma och läsa i lugn och ro, och slipper vara rädda för den gruppen...
Citera
2021-01-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Jag måste säga att, trots all galla som spytts över Sveriges inadekvata testning, så hade jag en riktigt behaglig upplevelse med hemtestningen i Stockholm. Det kom en taxichaffis, väl drillad i säkerhetsåtgärder, med ett testkit igår förmiddag, sedan återkom han en halvtimme senare för att hämta provet. Resultatet inkom medan jag sov, så i morse kunde jag konstatera att jag var negativ.
Att det skulle råda några större konstigheter kring testningen är en ren kvarleva från några veckor under hösten. Det går aldelles utmärkt att testa sig i Region Stockholm. Och har gjort så ett tag.
Citera
2021-01-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

I UK avled preliminärt 697000 människor 2020. Det är 91000 fler än genomsnittet för 2015-2019.

Eftersom covid-19 får antas vara den enskilt största (enda) orsaken till länders överdödlighet 2020 så ger det också en indikation på hur bra kvalitet det har varit i covid-rapporteringen.

Sverige lutar åt att hamna på ca 8000 fler döda än genomsnittet 2015-2019. Hur det än blir så har Sverige rapporterat fler döda i covid än vad den totala överdödligheten visar.

Sverige definierar COVID19-dödsfall annorlunda så det blir skevt att jämföra. Alla som dör inom 30 dagar efter att ha fått corona definieras som döda av corona. Förutsatt att de inte dött av någon extern faktor som trafik, mord, etc..
Citera
2021-01-12, 12:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Räknar man med dom 1331 som man låg under snittet från 1jan till 15mars, dvs innan pandemin så blir överdödlighet och coviddödlighet ungefär samma.
Citera
2021-01-12, 12:58
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Researchers have discovered how severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 ( SARS-CoV-2), the virus that causes COVID-19, can block the production of cellular proteins and contributes to severe illness in its host. Previous studies had implicated a viral protein, nonstructural protein 1 or Nsp1, in the virus’ ability to block cells’ production of new proteins. The researchers were able to show that Nsp1 is one of SARS-CoV-2's most pathogenic viral proteins. In human lung cells, it can drastically alter host cell gene expression and essentially form a plug that prevents the ribosome from receiving genetic instructions for new proteins encoded in messenger RNA. However, it remains unknown how the virus is still able to produce its own proteins, using the same ribosome, to replicate in the cell after it disables the cell's ability to make normal proteins.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30879-3/fulltext

Intressant. Hur klarar andra virus av den dubbel-akten? Detta virus kan väl inte vara det första?
Citera
2021-01-12, 13:00
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Sverige definierar COVID19-dödsfall annorlunda så det blir skevt att jämföra. Alla som dör inom 30 dagar efter att ha fått corona definieras som döda av corona. Förutsatt att de inte dött av någon extern faktor som trafik, mord, etc..

Ja, och då är det väl ganska troligt att de HAR dött av corona också, eller i alla fall att coronan har nedsatt deras allmäntillstånd så mycket att någon annan sjukdomsfaktor de haft liggande på lur, har fått chansen att bryta ner organismen och tippa dem över kanten. Vilket inte skulle ha hänt utan coronan, eller i alla fall inte förrän efter kanske flera år. Vilket just about amounts to the same thing, som att de dog av corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in