Citat:
Just coronavirus är ganska stabila. Eftersom att RNA:t är så stora hos dem finns det en inbyggd korrekturläsarfunktion vid replikation som håller koll på att det inte blir alltför stora avvikelser på kopiorna. Detta är en egenhet hos just coronavirus och ställer till det bl.a. för antivirala medel mot viruset.Ja det där undrar jag också. Viruset har ju muterat 10 000 gånger enligt Matti Sällberg (TV4) även under sommaren. Har det med väderleken att göra, eller den ökade smittspridningen gällande hösten för oss, att viruset muterar till värre variant pga hög smittspridning i samhället.
Någon som vet varför viruset behöver så många mutationer på sig innan det blir värre?
Någon som vet varför viruset behöver så många mutationer på sig innan det blir värre?
Så i grunden är SCoV2 ganska stabilt. Det är samma med de andra coronavirusen som vi har omkring oss. Och till skillnad mot influensa där vi ser helt nya varianter och med rhinovirus där det finns flera hundra arter så är det samma coronavirus som återkommer. Med lite förändringar på spike-proteinet för att lura immunförsvaret. Det är deras strategi för att hålla sig kvar bland oss. Alltså inga större svängningar i mutationerna.
Man brukar få återinfektioner med de andra HCoV:s med en periodicitet på vartannat år. Jag antar att SCoV2 kommer att följa samma mönster. Det är alltså alldeles för tidigt för en mutation som dessutom kan undgå den immunitet som finns och de vacciner som utvecklas. Jag är dock ganska säker på att vi får se detta om något år. Kanske fram mot slutet av 2021.