2021-01-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Beklagar. Men long-term? Finns någon definition på det? Fick han det strax före jul har han haft det i drygt fyra veckor? Självklart måste det vara väldigt slitsamt men att det skulle röra sig om något långtidstillstånd borde väl vara för tidigt att slå fast?

Han har ju kvarvarande sjukdom trots att han är virusfri sedan fyra veckor, sedan kan man ju diskutera när man skall kalla det för long-term, men han uppfyller alla "villkoren" för detta och sjukvården kallade det för detta när han kontaktade dem. För tillfället så är den enda rekommendation han fått av sjukvården att vila och se om det blir bättre. De har väl inte resurser att ta emot honom ens, utan de hoppas nog bara att det skall bli bättre inom 180 dagar...
Citera
2021-01-12, 10:24
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Han har ju kvarvarande sjukdom trots att han är virusfri sedan fyra veckor, sedan kan man ju diskutera när man skall kalla det för long-term, men han uppfyller alla "villkoren" för detta och sjukvården kallade det för detta när han kontaktade dem. För tillfället så är den enda rekommendation han fått av sjukvården att vila och se om det blir bättre. De har väl inte resurser att ta emot honom ens, utan de hoppas nog bara att det skall bli bättre inom 180 dagar...
Tack för svaret. Hoppas verkligen han bättrar sig snart.
Citera
2021-01-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Myndigheterna vet nog redan nu var du befinner dig, var inte naiv. Jag hamnade i sjönöd för några år sen och var tvungen att ringa 112. Tro fan att dom kunde plocka ut min exakta position trots att jag har stängt av all positionsbestämning på telefonen.

Nås din mobil av signaler från två olika basstationer så kan de positionsbestämma din plats med stor noggrannhet. Har du bara kontakt med en basstation så blir det svårare, men de har en bra idé om vart de skall söka i alla fall.
Citera
2021-01-12, 10:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Myndigheterna vet nog redan nu var du befinner dig, var inte naiv. Jag hamnade i sjönöd för några år sen och var tvungen att ringa 112. Tro fan att dom kunde plocka ut min exakta position trots att jag har stängt av all positionsbestämning på telefonen.

Det är därför man aldrig ska ta med sig mobilen någonstans, dit man inte vill att någon ska kunna ta reda på att man har varit. I Sydkorea kom myndigheterna runt det under lockdownen, genom att de övervakade att allas mobiler rörde på sig inom vissa tidsrymder. Hade de inte rört på sig inom - tror det var - 40 minuter, så ringdes de automatiskt upp. Detta för att folk inte skulle kunna lämna mobilen hemma och gå ut på äventyr i Seoulnatten.

...fast just nu under brinnande pandemi tycker jag att alla borde kunna växa upp lite, låta bli ogjorda ärenden och ställa upp på smittspårning på alla möjliga sätt. Det gäller ju faktiskt liv och död.
Citera
2021-01-12, 10:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tidplanen har ju just nu fått en törn av att godkännandet av Astras vaccin försenats i EU. Astras vaccin står för den stora volymen av Sveriges vaccinutbud. Inte så mycket Bergström kan göra åt det.

Däremot undrar jag varför inte varje lands läkemedelsmyndighet kan gå in och godkänna för sitt territorium... Iofs har ju avtalen med leverantörerna skrivits med EU så man kanske inte skulle få nåt vaccin ändå.

För Modernas vaccin var det ju Nederländernas läkemedelsmyndighet som krånglade med nån teknikalitet varför det dröjde en vecka längre en det hade behövts.
EU har ökat beställningen på pfizers vaccin från 300 till 600 miljoner. Jag hoppas man prioriterar det istället för Astra Zenecas. Det är en stor skillnad på 70% och +90%. Direkt avgörande om det blir nån våg i höst. Om Pfizer klarar av att leverera det dom lovar. 375miljoner kurer till EU menar dom klara av under årets två första kvartal.
Citera
2021-01-12, 10:27
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Hoppas verkligen han bättrar sig snart.

Jag hoppas det också. Det är en riktigt trevlig prick när han är frisk. När jag pratade med honom nu på morgonen så lät han som att jag precis väckt honom, trots att det var han som hörde av sig.
Citera
2021-01-12, 10:30
Medlem
Citat:
EU har ökat beställningen på pfizers vaccin från 300 till 600 miljoner. Jag hoppas man prioriterar det istället för Astra Zenecas. Det är en stor skillnad på 70% och +90%. Direkt avgörande om det blir nån våg i höst. Om Pfizer klarar av att leverera det dom lovar. 375miljoner kurer till EU menar dom klara av under årets två första kvartal.

Astras klarar troligen 90-95% också, det var ju brister i testgenomförandet som gjorde att man inte fick bättre officiella resultat i rapporten.
Citera
2021-01-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu blir det covidböter, som polisen får skriva ut. Första steget mot polisstat är taget!

Visst är det ironiskt! Fast jag tycker mig minnas, att det var FHM som kommunicerade ut att den andra dosen skulle sparas, alldeles då i början. Det går trögt för dem att få ut förändrade rekommendationer, som vanligt.
Ja, kommunikationen har inte varit bra, snarare dåligt.
Citera
2021-01-12, 10:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där undrar jag också. Viruset har ju muterat 10 000 gånger enligt Matti Sällberg (TV4) även under sommaren. Har det med väderleken att göra, eller den ökade smittspridningen gällande hösten för oss, att viruset muterar till värre variant pga hög smittspridning i samhället.

Någon som vet varför viruset behöver så många mutationer på sig innan det blir värre?
Det är inte så att något levande behöver mutera, det bara händer.
Allt levande muterar, men de flesta mutationer är inte bättre anpassade till din omgivning än "orginalet" så de försvinner eller lever vidare utan att märkas.

Att klara sig på hög höjd är en mänsklig mutation liksom att vissa människor har explosiva muskler och andra mera uthålliga muskler.

Mänskliga mutationer tar ganska lång tid på sig för att märkas eftersom vår generationstid är runt 30 år.

Coronavirusets generationstid är i storleksordningen timme så det muterar betydligt oftare än människan muterar.

Sedan har väl inte coronavirusets mutationer egentligen blivit värre, men det smittar lättare.
Det gynnar ju inte viruset att bli mera skadligt/dödligt utan det bästa är om det överlever i människan så länge som möjligt.
Citera
2021-01-12, 10:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Astras klarar troligen 90-95% också, det var ju brister i testgenomförandet som gjorde att man inte fick bättre officiella resultat i rapporten.
Deras VD påstår det men jag vill nog se nån riktig data på det först.
Citera
2021-01-12, 10:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Beklagar. Men long-term? Finns någon definition på det? Fick han det strax före jul har han haft det i drygt fyra veckor? Självklart måste det vara väldigt slitsamt men att det skulle röra sig om något långtidstillstånd borde väl vara för tidigt att slå fast?
Det har du rätt i, men det finns personer som smittats i mars/april som fortfarande är sjuka.
Dessa personer kan bli dyra för samhället och framför allt är det ju en tragedi för de sjuka och deras nära och kära.
Citera
2021-01-12, 10:51
Medlem
Citat:
Deras VD påstår det men jag vill nog se nån riktig data på det först.
De borde inte ha sämre resultat än de andra vaccinerna som riktar in sig på pike-proteinet om de inte gjort bort sig ordentligt. Det är väl en av fördelarna med mRNA och vektor-vaccinerna, dvs att man kan rikta insatsen mot vaccinet på ett ytterst kontrollerat sätt. Att det är olika bärare bör inte påverka detta särskilt mycket.

Om man har utvecklat immunitet mot Adenoviruset redan vid första vaccineringen, ja då behövs ju inte ens den andra. Detta gör att själva bäraren inte är relevant i sammanhanget under förutsättning att man får in spike-proteinet i cellerna för att skapa immuniteten.

Jag tror i detta läget att AstraZenecas VD faktiskt har rätt, men man vet ju aldrig om de verkligen har gjort bort sig någonstans i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in