2021-01-12, 09:48
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har sett uppgifter på att den brittiska mutationen började spridas redan i september vilket skulle kunna föklara situationen två månader senare; Man kan tänka sig att mutationen tar två månader på sig att etableras.

(Och nej jag har ingen källa eftersom jag glömt var jag läste det.)

Ja jag tror du har rätt där. Det var fö Britton som räknade på den engelska varianten om 100 kom inresande skulle utbredningen vara 2 månader. Det kommer nog vara utspritt i mars någon gång troligen?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brittons-prognos
Citera
2021-01-12, 09:57
Medlem
För en gångs skull Tegnell säger nånting rätt och nu är det regionerna som inte följer det !

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41bwX9/manga-regioner-valjer-att-spara-doser--trots-fhms-uppmaning
Citera
2021-01-12, 10:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Mellan februari och december såg vi inga "nya mutationer" att tala om överhuvudtaget. Men fr o m strax innan jul, precis när vaccineringen börjat ta fart och ingjutit hopp i mänskligheten om en återgång till det normala inom hyfsat överskådlig tid, DÅ dyker det helt plötsligt upp rapporter från höger och vänster, från världens alla hörn och kanter om "nya mutationer"

Allvarligt, hur lättlurade är ni? Dessa "nya mutationer" kommer ju att användas som grund för psykopaterna att bibehålla restriktioner och nedstängningar även långt efter att samtliga vaccinerats. Hela 2020 var en enda lång julafton för makthavarna. Vore ju trevligt för dem om hela 2021 kunde bli likadant.

Ja det där undrar jag också. Viruset har ju muterat 10 000 gånger enligt Matti Sällberg (TV4) även under sommaren. Har det med väderleken att göra, eller den ökade smittspridningen gällande hösten för oss, att viruset muterar till värre variant pga hög smittspridning i samhället.

Någon som vet varför viruset behöver så många mutationer på sig innan det blir värre?
Citera
2021-01-12, 10:07
Medlem
Jag har en bekant som hade Covid strax före jul, nu har han fått long-term Covid. Han kan kanppt röra på sig utan att få hög puls, sover en stor del av dygnet mm. Blir andfådd för ingenting.

Han är dryga 40 år, men var elitmotionär innan han fick Covid. Höll på med långlopp, både inom Sverige och utanför landets gränser. Nu kan han knappt ta sig ur sängen.
Citera
2021-01-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har en bekant som hade Covid strax före jul, nu har han fått long-term Covid. Han kan kanppt röra på sig utan att få hög puls, sover en stor del av dygnet mm. Blir andfådd för ingenting.

Han är dryga 40 år, men var elitmotionär innan han fick Covid. Höll på med långlopp, både inom Sverige och utanför landets gränser. Nu kan han knappt ta sig ur sängen.

Olyckligt. Tyvärr blir vissa mer hårt drabbade än andra, likt många andra sjukdomar. Gällande COVID-19 verkar det inte finnas något mellanting, bekanta som har blivit sjuka har antingen blivit väldigt lindrigt påverkad eller väldigt kraftigt.
Citera
2021-01-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där undrar jag också. Viruset har ju muterat 10 000 gånger enligt Matti Sällberg (TV4) även under sommaren. Har det med väderleken att göra, eller den ökade smittspridningen gällande hösten för oss, att viruset muterar till värre variant pga hög smittspridning i samhället.

Någon som vet varför viruset behöver så många mutationer på sig innan det blir värre?

Mutationer handlar om sannolikhet. Det krävs många misslyckade mutationer innan man hittar en "lyckad". Sedan behöver man hitta ofta flera "lyckade" mutationer för att få en markant förändring av virusets egenskaper. Det gäller att "rätt" förändring sker på "rätt" ställe för att viruset skall få gynnsamma egenskaper.

Sedan finns det väldigt många olika delar i ett virus RNA som kan mutera också.

10000 mutationer är väldigt lite. Corona-virus har inte egenskaper som en del andra virus har som bygger på att de kan blanda RNA-segment med varandra. Detta gör att Corona-virus är relativt stabila och ändrar sina egenskaper långsamt. Vi kanske inte tycker det är tillräckligt långsamt, men allt är relativt...
Citera
2021-01-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Olyckligt. Tyvärr blir vissa mer hårt drabbade än andra, likt många andra sjukdomar.

Ja, jag ville bara visa på att det är inte alla som kommer lindrigt undan. Han kommer att bli dyr för samhället under sin rehabilitering (om den ens lyckas).

Jag hörde på radion idag att man i Norge hävdar att orsaken till att man lyckats hålla tillbaka viruset så bra är att man gjorde en lockdown innan man fick en stor samhällsspridning och att man därför klarar av att slå ned de utbrott man får. Man har de resurser som krävs till detta då man inte har många sjuka.

Jämför vad sjukvårdskostnaderna i Norge kommer att vara de närmaste åren med vad vi får för kostnader i Sverige. Jag tror att Norge går vinnande ur det.
Citera
2021-01-12, 10:16
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Beklagar. Men long-term? Finns någon definition på det? Fick han det strax före jul har han haft det i drygt fyra veckor? Självklart måste det vara väldigt slitsamt men att det skulle röra sig om något långtidstillstånd borde väl vara för tidigt att slå fast?
Citera
2021-01-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så är det. Många har slutat bry sig nu och är inte detta spektakel helt över till våren/sommaren kommer tillräckligt många människor skita i restriktionerna för att de ska bli omöjliga att pådyvla oss. Inte en chans att befolkningen accepterar en hel höst och vinter till under husarrest om 50-60% är vaccinerade.

Jag själv hade eventuellt kunnat tänka mig att hålla mig hemma fram till våren om planen var så att vi då skulle ha vaccinerat tillräckligt många i riskgrupp för att kunna återgå till normalt. Då hade jag kunnat offra mig 3-4 månader till. Men allt tjat och skrämselpropaganda om nya mutationer och restriktioner under minst hela 2021 oavsett hur många som vaccineras osv har gjort att jag inte längre bryr mig. Jag bryter mot i princip varenda coronaregel och coronalag numera i landet där jag bor och fler blir vi för varje dag. Det kommer bli tungt för makthavarna att få igenom restriktioner efter denna sommar, den saken är klar.

Förhoppningsvis kommer vaccineringen bidra till att vi inom en överskådlig framtid kan övergå till det mer normala, Bergström gick väl ut här för någon dag sedan och sa att alla som vill bli vaccinerade bör ha blivit det till slutet av april månad.

Kan majoriteten av befolkningen hålla sig i kragen någon månad till nu när vaccineringen kommit igång så finns det nog inget som motiverar regeringen till att utfärda ytterligare restriktioner.
Citera
2021-01-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
För en gångs skull Tegnell säger nånting rätt och nu är det regionerna som inte följer det !

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41bwX9/manga-regioner-valjer-att-spara-doser--trots-fhms-uppmaning

De fattade ju beslut på FoHMs första uttalande om att man skulle spara på vaccinerna. Trögheten i systemet gör att man inte riktigt hunnit ändra på detta överallt, dessutom så vill regionerna också visa sin egen självständighet. De som inte sparar på vaccindoserna är ju de som inte brydde sig om FoHMs första rekommendation (bla Dalarna).
Citera
2021-01-12, 10:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Det är lite skillnad på att se vilken mobilmast en telefon gått via och uppskatta din position så när på en kilometer som en app som spårar dig med två meters exakthet och med vilken alla dina fysiska sociala kontakter kan nystas upp. Det låter inte som "kun fordele".
Myndigheterna vet nog redan nu var du befinner dig, var inte naiv. Jag hamnade i sjönöd för några år sen och var tvungen att ringa 112. Tro fan att dom kunde plocka ut min exakta position trots att jag har stängt av all positionsbestämning på telefonen.
Citera
2021-01-12, 10:22
Avstängd
Merwinnas avatar
Jaha, nu blir det covidböter, som polisen får skriva ut. Första steget mot polisstat är taget!

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Visst är det ironiskt! Fast jag tycker mig minnas, att det var FHM som kommunicerade ut att den andra dosen skulle sparas, alldeles då i början. Det går trögt för dem att få ut förändrade rekommendationer, som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in