2021-01-11, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NejMenHejPaDig
De testar väl antagligen många fler nu = mkt större mörkertal i våras = högre procentuell dödlighet

Naturligtvis är det så. Men det är glädjande att det är så mycket färre dödsfall där nu.
Citera
2021-01-11, 18:33
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hade inte kollat upp New Yorks siffror på ett tag men det var lite intressant att se att dagliga bekräftade fall nu är högre än i våras men att dödstalen bara är runt 1/7 så många.
Har du kollat upp Australiens siffror på sistone? Måste kännas tungt för dig att deras munskydd och lockdowns var effektiva och att dom har lyckats bromsa in smittan kraftigt.

Men dom hinner nog ifatt Sverige fram tills vintern (som ju är juni, juli, augusti på södra halvklotet). Eller, vad tror du?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hade inte kollat upp New Yorks siffror på ett tag men det var lite intressant att se att dagliga bekräftade fall nu är högre än i våras men att dödstalen bara är runt 1/7 så många.

Det var väl ingen som testade tillräckligt mycket i våras så är väl likadant överallt.

Minskad dödlighet pga bättre sjukvård kanske kan halvera dödsfallen.

Även intressant att de har över 2000 döda per miljon och att viruset fortfarande sprids effektivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Då kanske man skulle ta höjd för det när man lägger upp strategin.

Sen så är det väl inte de nyanlända som går på afterski och mellofinal. De folkmassor jag sett i verkligheten eller på bild har inte heller utgjorts av invandrare.

Innan ”Håll Sverige rent”-kampanjerna som tog sin början typ runt 60/70, så var vi ett skräpigt folk. Men tack vare bildning (och i viss mån lagstiftning) har vi skärpt oss.
Med pandemin är det likadant - skillnaden är bara den att vi mer eller mindre indoktrinerats att tro att vi utgör Guds utvalda folk - vilket strategin ”befäste”: Man ansåg att här behövdes minsann inte regler och restriktioner, utan folk skulle förstå sitt bästa och agera utifrån det, och pandemin skulle därmed blåsa förbi oss som en lätt bris.

Visst borde de som la upp strategin ha koll på vilka som arbetade inom äldreomsorgen, vård och serviceyrken (läs många invandrare). Många av dessa bor trångbott och har svårt att skydda sig. Vi fick ju in betydligt mycket mer smitta än vad vi trodde från andra ställen än skidorterna.

Nu 9-10 månader in i pandemin kan man ju fundera på varför det fortfarande sker stora bröllopsfester (läs syrianer) i Södertälje och Gbg? Vilket klientel är det som hänger i gallerior och handlar i köpcentrum? Är väl ingen tillfällighet att det är kraftig överrepresentation bland invandrare av personer som får covidvård på våra sjukhus.
Jag har en bekant som har syrianska rötter från Södertälje och denne hade 10 anhöriga/vänner som gått bort i covid under 2020. Vilken random ursprungssvensk har det?
Nu borde de i de flesta utanförskapsområden i Sverige i våra större städer ha infunnit sig någon slags flockimmunitet, det är väl en tröst i bedrövelsen.
Citera
2021-01-11, 18:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
DET tänkte jag inte på när jag kalkylerade förut, om att dödsfallen kommer att öka igen några veckor efter att skolorna öppnar, nu efter jullovet. Ja, om väldigt många familjer med snoriga barn och tonåringar, har träffat släktens 70-plussare fysiskt under jullovet, och inte tänkt på att vädra och hålla avstånd och helst bara träffas utomhus typ i partytält, så behöver skillnaden inte bli lika stor. Men - det borde de ju inte ha gjort, i så fall...

De flesta högstadier o gymnasier kör distansundervisning så förhoppningsvis ökar inte smittan så mycket. Men osäkert hur engelska/sydafrikanska kommer påverka R talet hos oss.
Citera
2021-01-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Inklusive okänd.

Förresten, var det inte du som ville "trycka på nollställ" i juni, så att vi inte skulle behöva kombinera vårens dödlighet med vinterns och så att vi kan låtsas att pandemin inte är så dödlig?

Så? Vad gör du för projekton för perioden 1a juli 2020 till 30e juni 2021?
Jag tycker det är mest intressant att mäta helår, som man vanligtvis gör. Inte för att trixa med statistiken, utan för att det ska vara jämförbart med tidigare år, som alla har brutna influensasäsonger.

Det var väl t.o.m. jag som föreslog för dig att du kunde mäta mars-mars (istället för mars-december) om du ville få med hela pandemin? Jag har inga problem med det, om syftet är att jämföra olika länder med varandra. Men det blir missvisande om man ska jämföra mar20-mar21 mot dec19-dec20.

Vill man jämföra mar20-mar21 mot tidigare år så borde man istället gå tillbaka och leta efter de dödligaste sammanhängande 12-månadersperioderna. Det kanske är en uppgift för dig, som är insatt i den där statistiken? Det skulle faktiskt vara ganska intressant. Då skulle jag inte ha några synpunkter på intervallet. Antagligen kommer mar20-mar21 sticka ut även i den statistiken.

FYI, jag är inte en av dem som påstått att det inte finns någon överdödlighet. Jag tycker bara att man ska göra jämförelser på ett tekniskt rättvisande sätt.
Citera
2021-01-11, 18:42
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kejsaren var naken.

https://foreignpolicynews.org/2021/01/03/anders-tegnell-the-rise-and-fall-of-an-emperor-with-no-clothes-in-sweden/?fbclid=IwAR0etuGsvp5CfIzaEfyKxAOCkxSlYOVOTBFQaUPC 16Te8QaRnv_Mk7xuR60

Mycket välskriven artikel. Det var på tiden att hans agerande och skuld samanfattades.
Skadorna, lidandet och situationen som Sverige nu befinner sig i nu beror till största delen på honom och sekundärt på systemet som fortfarande låter honom fortsätta.

"His incompetence is apparent to most foreign residents living in Sweden. He has stressed to the world that herd-immunity was never part of his strategy. But in procured emails dating back to March, it was clear that this was very much his modus operandi. In the most sinister way possible his idea was to use children as pawns to quickly spread the virus to speed up immunity in the population. And the evidence keeps mounting."
Citera
2021-01-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En jämförelse av smittsamheten mellan det gamla och nya viruset visar att det nya B117 är 44% mer smittsamt för barn mellan 0-9 år.
Resten av åldersgrupperna är under 40%.
Speciellt 80% 13%.

Källa? Tack på förhand!
Citera
2021-01-11, 18:46
Medlem
Zloths avatar
Min mor frågade sin läkare om hon borde vaccinera sig.

Läkarens svar:

Absolut inte.

De flesta läkare runtom i världen verkar säga nej till vaccination. Det är bara här i Norden som läkarna är lite mer positiva.
Citera
2021-01-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kejsaren var naken.

https://foreignpolicynews.org/2021/01/03/anders-tegnell-the-rise-and-fall-of-an-emperor-with-no-clothes-in-sweden/?fbclid=IwAR0etuGsvp5CfIzaEfyKxAOCkxSlYOVOTBFQaUPC 16Te8QaRnv_Mk7xuR60

Den bästaoch viktigaste artikeln hittills om den svenska coronastrategi och den nakne kejsaren Tegnell.

Har den nämnts i svensk MSM? Borde verkligen vara obligatorisk läsning för svenska journalister och för följare av denna tråd. Tack för att du delade!

Det visar sig att Sverige inte följt vetenskapen utan istället duperats av Tegnells pseudovetenskap. Inte okänt för många av oss i tråden. Men fantastiskt att detta nu sprids till en internationell publik!
Citera
2021-01-11, 18:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade vi inte haft så mycket samhällssmitta hade kanske Adam Alsing, Sven Wollter som Thorleif Torstensson levt idag. Kanske inte saknade av alla, men garanterat av många.

Jag tycker i alla fall att det är grymt tragiskt att inte mer har gjorts i Sverige för att hantera smittspridningen. Det är alltför många som ryckts bort i förtid pga coronasmittan.

Har lite svårt att se varför så många tycks vara så likgiltiga inför smittan här på Flashback. Men, det är väl alltid lättare att vara lite kaxigare på ett internetforum än i verkligheten kan man misstänka. Synd att inte fler är mer omtänksamma mot sina medmänniskor kan jag känna.

Du lyckas mot alla odds fanimej överträffa dig själv i varenda inlägg. Oj, tre personer som råkade vara kända gick bort. En var 88 år (ledsen att behöva meddela det men dör man vid 88 dör man INTE i förtid, tvärtom), en var överviktig och bar på metabola sjukdomar (överviktiga kändisar i 50-årsåldern dör varje år), en var i 70-årsåldern, en ålder det inte alls är onormalt att dö i.

Det är upp till varje enskild person att skydda sig själv. Sverige eller något annat land ska inte göra ett piss annat än att informera människor om hur man förbättrar sitt immunförsvar. Och nej, det är inte många som rycks bort i förtid. Att dö vid 88 istället för 89 eller 90 är som sagt INTE att dö i förtid. För övrigt dör 40 miljoner människor varav tiotusentals svenskar av metabola sjukdomar varje år, många av dem i förtid, men tjatar du på regeringen att införa restriktioner i hur människor äter för det?

Och varför ska man INTE vara likgiltig inför "smittan"? Varför i helvete ska man bry sig om att årets influensa är lite värre än vanligt? Och vadå "inte är omtänksamma mot sina medmänniskor"? Dessa medmänniskor får väl stanna hemma om de inte vill bli smittade? Hur svårt ska det vara att fatta? Tro det eller ej, men de flesta unga människor är inte intresserade av att sitta inspärrade i sina hem 24/7 i ett helt år (kommer sannolikt bli klart längre än så) för att det cirkulerar ett litet virus som knappt någon som smittas av ens märker av, förutom en klick redan svårt sjuka och sköra 75+. Dagens unga har redan blivit berövade på ett helt år av sin ungdom, och det väger betydligt mer än att sjuka 75+ förlorar ett år av sin ålderdom. Inte ens om detta virus vore dödligt hade det motiverat några som helst restriktioner.

Bara för att du är livrädd behöver inte alla andra också vara det. Stäng in dig du tills det här är över, så kan vi andra återgå till att leva våra liv. Själv har jag redan börjat. Jag har brutit mot i princip varenda Coronaregel (eller lag som det är i landet jag bor) upprepade gånger de senaste veckorna, och mer av den varan lär det bli. Den som är rädd kan stanna hemma, jag och många med mig skiter fullständigt i detta nu. Vi har offrat 10 månader av våra liv, slösat bort 10 månader av våra liv, tid som vi aldrig får tillbaka, för att vara sådana som dig till lags. Under tiden har du haft möjlighet att stärka ditt immunförsvar, och har du inte gjort det vid det här laget då får du skylla dig själv.
Citera
2021-01-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Till och med Tegnell har ju sagt att fler äldre dör om skolan är öppen.

Att 70+ ökade under lovet beror väl på smittspridningen från ungdomarna/vuxna till äldre under familjeträffarna.

Ungdomarna smittar ju både sina föräldrar o kanske direkt/indirekt 70+.
Det spelar ingen roll vad Tegnell säger, det går inte ihop. Det är enkelt att göra en överslagsräkning av det.

Grundskolebarn utgör 10 procent av befolkningen, och högt räknat utgör de också 10 procent av de som är samtidigt sjuka i covid-19. Om man trycker på en knapp som halverar smittan i den gruppen, så minskar man antalet samtidigt sjuka i samhället med 5 procent.

Risken att springa på en person med covid-19 minskar alltså med 5 procent.

Det är ett genomsnitt. En förälder till ett högstadiebarn minskar kanske sin risk med 20 procent, eftersom den regelbundet träffar ett högstadiebarn. Men en person som aldrig har direktkontakt med högstadiebarn minskar sin risk marginellt. Den får nöja sig med att eventuella bekanta som bor med högstadiebarn minskar sin risk med 20 procent, vilket kanske översätts till 1 procent lägre risk för en själv.

Ju längre bort i smittkedjan du är, desto mindre nytta har du av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in