Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Hade vi inte haft så mycket samhällssmitta hade kanske Adam Alsing, Sven Wollter som Thorleif Torstensson levt idag. Kanske inte saknade av alla, men garanterat av många.
Jag tycker i alla fall att det är grymt tragiskt att inte mer har gjorts i Sverige för att hantera smittspridningen. Det är alltför många som ryckts bort i förtid pga coronasmittan.
Har lite svårt att se varför så många tycks vara så likgiltiga inför smittan här på Flashback. Men, det är väl alltid lättare att vara lite kaxigare på ett internetforum än i verkligheten kan man misstänka. Synd att inte fler är mer omtänksamma mot sina medmänniskor kan jag känna.
Du lyckas mot alla odds fanimej överträffa dig själv i varenda inlägg. Oj, tre personer som råkade vara kända gick bort. En var 88 år (ledsen att behöva meddela det men dör man vid 88 dör man INTE i förtid, tvärtom), en var överviktig och bar på metabola sjukdomar (överviktiga kändisar i 50-årsåldern dör varje år), en var i 70-årsåldern, en ålder det inte alls är onormalt att dö i.
Det är upp till varje enskild person att skydda sig själv. Sverige eller något annat land ska inte göra ett piss annat än att informera människor om hur man förbättrar sitt immunförsvar. Och nej, det är inte många som rycks bort i förtid. Att dö vid 88 istället för 89 eller 90 är som sagt INTE att dö i förtid. För övrigt dör 40 miljoner människor varav tiotusentals svenskar av metabola sjukdomar varje år, många av dem i förtid, men tjatar du på regeringen att införa restriktioner i hur människor äter för det?
Och varför ska man INTE vara likgiltig inför "smittan"? Varför i helvete ska man bry sig om att årets influensa är lite värre än vanligt? Och vadå "inte är omtänksamma mot sina medmänniskor"? Dessa medmänniskor får väl stanna hemma om de inte vill bli smittade? Hur svårt ska det vara att fatta? Tro det eller ej, men de flesta unga människor är inte intresserade av att sitta inspärrade i sina hem 24/7 i ett helt år (kommer sannolikt bli klart längre än så) för att det cirkulerar ett litet virus som knappt någon som smittas av ens märker av, förutom en klick redan svårt sjuka och sköra 75+. Dagens unga har redan blivit berövade på ett helt år av sin ungdom, och det väger betydligt mer än att sjuka 75+ förlorar ett år av sin ålderdom. Inte ens om detta virus vore dödligt hade det motiverat några som helst restriktioner.
Bara för att du är livrädd behöver inte alla andra också vara det. Stäng in dig du tills det här är över, så kan vi andra återgå till att leva våra liv. Själv har jag redan börjat. Jag har brutit mot i princip varenda Coronaregel (eller lag som det är i landet jag bor) upprepade gånger de senaste veckorna, och mer av den varan lär det bli. Den som är rädd kan stanna hemma, jag och många med mig skiter fullständigt i detta nu. Vi har offrat 10 månader av våra liv, slösat bort 10 månader av våra liv, tid som vi aldrig får tillbaka, för att vara sådana som dig till lags. Under tiden har du haft möjlighet att stärka ditt immunförsvar, och har du inte gjort det vid det här laget då får du skylla dig själv.